Normaal gesproken doe je gelcoat eerst in een mal als toplaag, voordat je weefsel aanbrengt. Kan je ook andersom werken, dus gelcoat aanbrengen op de buitenkant van een romp? Ik heb een romp gerepareerd die doormidden is gebroken, en ben aan het afwerkstadium aangekomen. Romp gerepareerd met de "platzli"methode, maar heb nu dus "kaal" weefsel (carbon) aan de oppervlakte. Plamuren kan natuurlijk, maar kan ik ook gelcoat aanbrengen, schuren en dan spuiten? gr, Nico
Gelcoat geeft een goeie hechting voor hetgene je erop doet. Niet omgekeerd in theorie. Maar ik heb het ook nog omgekeerd gebruikt. Zonder echt problemen te merken. Op zich is het wat dikkere polyester.
Een reparatietechniek is gelcoat op het beschadigde deel, dan een stuk glad plastic eroverheen, zoals huishoudfolie, vuilniszak. Dat maakt een gladde bovenkant die makkelijk te polijsten is. Als je gelcoat zonder dat plastic gebruikt dan blijft het kleverig, dat is nou eenmaal de eigenschap van gelcoat. Je zou dan topcoat moeten gebruiken, dat hardt niet kleverig uit. GJ
Gelcoat is relatief zwaar, bovendien is het vrij hard en plakkerig waardoor het lastig schuurt en je moet oppassen de naastgelegen delen niet te beschadigen. Eigenlijk is het meer geschikt om krassen in gelcoat weg te werken omdat je dan gelijk op kleur bent. Ik zou liever lichtgewicht plamuur gebruiken als je het toch over gaat spuiten.
Niet om het een of ander maar in de echte luchtvaart (zweefvliegen) worden vliegtuigen zo gerepareerd zoals ik zeg. Dus met gelcoat als toplaag met een laagje plastic erover. In Duitsland heet het Schwabbellack. http://www.lacke-und-farben.de/presse/hintergrundwissen/was-ist-eigentlich-schwabbellack/ Hier de reparatiehandleiding van een 1:1 zwever. Hoofdstuk 8 beginnen ze over het lakken na een reparatie. Het is een pdfje. https://streckenflug.at/download.php?inc=link&task=show&id=590 GJ
Bij 7 staat dat ze plamuren met hars met katoenvezel en microballoons (in feite zelfgemaakte lichtgewicht plamuur), daarover gaat de Schwabbellack als afwerklaag. Op die manier hen je dezelfde structuur en kleur aan de buitenkant en hoef je niet de hele zwever over te spuiten. Doen we me boten precies zo, alleen dan met huis tuin en keuken gelcoat.
Ja, en Nico heeft de romp al gerepareerd dus is het ook alleen maar oppervlakkig. Dus kan je gewoon gelcoat of topcoat gebruiken. En ingedikte hars met katoenvezels geeft nog wat sterkte, een plamuur doet dat niet of je zou een plamuur met vezels moeten gebruiken. GJ.
Top coat is gewoon gelcoat met wat antikleefmiddel (volgens mij paraffine). Dat kun je ook los krijgen en een beetje bijmengen. Ik heb beide geprobeerd (wel op een groter werkstuk), ik vond gelcoat met een beetje antikleef veel beter werken dan de truuk met het plastic. In principe hecht gelcoat niet goed op epoxy, hoewel het in de praktijk erg meevalt. Met een hechtprimer ertussen kun je polyesterlaminaat eerst repareren met epoxy, en dan weer afwerken met de originele gelcoat kleur. Nou zal polyester laminaat niet veel voorkomen bij modelvliegtuigen, maar je weet nooit.
Ik heb ooit wel eens gelcoat gebruikt voor reparaties aan een boot en met dat plastic vond ik fijn werken. Kwestie van smaak. Inderdaad, polyester hecht niet op epoxy en epoxy wel op polyester maar als het niet zwaar belast wordt dan gaat het wel, anders is het bij een boot maar de meeste worden nog steeds van polyester met zuurkoolweefsel gebouwd. GJ