geluid bij afstellen.

• Topicstarter Topicstarter savagekit
  • Startdatum Startdatum
S

savagekit

Guest
Hi,

Hoe stellen jullie je auto af?
Ik zelf laat hem altijd een beetje rijk lopen zodat ik zeker weet dat ik m'n auto niet beschadig..
Maar veel kunnen aan 't geluid horen of hij te rijk loopt of juist te arm..
Hoe kan je dat geluid herkennen, of moet je dat gewoon weten op ervaring?

thnx :),

Een flinke dosis ervaring, maar ook veel kijken, luisteren en vragen aan mensen op de club of tijdens een meeting.

Als je auto te rijk staat, gaat ie "viertakten" als je volgas rijdt. Dat is een zeer herkenbaar geluid. Ik ben zelf vrij nieuw in het nitro gebeuren maar dat geluid is toch wel goed herkenbaar.
Als ik dat geluid hoor, dan draai ik de HSN in tot dat het geluid weg is. En dan loopt ie al vrij goed maar nog de rijke kant. Meestal ga ik op dat punt ff hulp vragen bij iemand die er veel van kent :D

LSN kun je horen op de startbox, de motor moet heel clean in toeren gaan, maar ik vind het zelf nog lastig om dat te horen.

Oefening baart kunst zeggen ze, alleen kun je wel snel zo'n dure motor om zeep helpen als je de schroeven te ver in draait :(

Als je aangeeft waar je woont, zullen er ongetwijfeld mensen in je omgeving wonen die je hiermee kunnen helpen.
En een vuistregel en gemakkelijk te herkennen is dat de motor MOET roken.
Dus armer zetten, maar wel goed op de rook letten.
Voor de rest is het ervaring opdoen.

en anders de moter temperatuur even controleren.
maar dat is een richtlijn en geen vast gegeven.
ongeveer 120 graden voor de meeste motoren

Als jij je motoren op 95-105 probeert te houden is dat je eigen keus, 120 is een prima temperatuur en helemaal niet 'erg veel'.

das ieder zijn eigen keuze .
Maar 105 km einde rechte eind mach , loopt tie toch aardig door .

Suc6

ik denk dat jouw moters dan niet echt optimaal lopen.
maar zoals al gezegd. dat is ieder zijn keus

Ligt er maar net aan. Afgelopen zaterdag tijdens onze demo een truggy met technopower blok, net 100 graden. Ding liep als een tierelier, maar niet warmer te krijgen. En gewoon 3 tankjes achter elkaar door rijden en nog niet warmer worden. Blokje op mijn Savage 4.6 loopt beneden de 125 graden niet lekker. Zaterdag experts naar laten kijken, die hebben hem op het gehoor afgesteld. Bij 125 graden loopt ie het mooist.

geen een 2takt blok is hetzelfde!
en daarom kan je er ook geen vergelijk op maken, ook al is het een dezelfde merk en type.

Ik heb een hpi rs4 3 evo hij loopt goed ook goed geluid en normaal rook maar volgens het boek staat hij veels te arm en als ik hem rijker zet slaat hij af.

Ik heb een hpi rs4 3 evo hij loopt goed ook goed geluid en normaal rook maar volgens het boek staat hij veels te arm en als ik hem rijker zet slaat hij af.

Wat is volgens het boek te arm?
Bedoel je daarmee de "factory setting" tov. wat je nu hebt?

Een vaste setting op de naalden is onmogelijk. Uiteindelijk stel je met de naalden de stroomsnelheid in van de brandstof. Als de brandstof wat dikker is (veel olie) zal je de kranen verder open moeten zetten om een dezelfde stroomsnelheid te krijgen als met een dunne brandstof (minder olie en/of alleen synthetische olie)
De "factory setting" is alleen een beginpunt om de motor te kunnen starten van waar niet veel ingrepen nodig zijn de juiste afstelling te vinden.

En vergeet ook niet de invloeden van het weer. Luchtdruk en luchtvochtigheid bepalen hoeveel zuurstof er in de lucht zit waarnaar je ook de hoeveelheid brandstof moet afstellen.

de bovenste naald die staat op 2.0 maar volgens het boek hoort hij tussen de 2.5 en 3.5

Back