Geluidsgenerator V12 benzinemotor

Hallo mensen,

Er is al het nodige gevraagd over dieselgeneratoren, nu eens een benzinemotor.

Ik zoek een generator voor een V12 Packard benzinemotor uit de tweede wereldoorlog. Geen hoogtoerige F1 machine maar maximaal zo'n 3000 toeren dus, en 40 liter (!) slagvolume. Weet iemand hier een schema'tje voor, of hoe je bv zo'n dieselgenerator van Conrad aan kunt passen om er iets vergelijkbaars uit te krijgen? Dank!

dag Lex ,

als je van plan was om een US Navy WO2 "Elco" PT boat te bouwen , zal je 3 geluidsgeneratoren moeten insteken , er waren namelijk drie van deze "Packard" motoren aan boord ... 8O

By the way , het was verboden te roken op deze boten ...

Hoe zou dat komen ? :lol:

de groetjes ,

Laurent

Hoi Laurent,

Je zit in de buurt: een Britisch Power Boat MTB. Met inderdaad eveneens drie van die motoren. Ik wou proberen met een extra sinusgolf schakelingetje dat resoneren te simuleren. Of inderdaad misschien twee generatoren die ietsje a-sinchroon lopen.

En het geluid op de links van Marc is mooi, maar met teveel vliegtuiggeluid (propeller) erdoor.

Kwam dit topic tegen ivm de bouw van een italeri 1/35 PT

Heb een triple V12 sound module besteld via Westbourne models hij is van JJC (hebben trouwens intressante Gun geluiden inclusief beweging etc)

De links:

http://www.westbourne-models.com
http://www.westbourne-models.com/er...tbourne-model.co.uk%2FModel-boat-fittings.htm
http://www.jjc-electronics.com/

Bestellen is het handigst via Westbourne ivm creditcard, dat kan bij JJC niet!
PS ik moet hem nog binnen krijgen! - vorige week pas besteld!

@ Puffin,

Dat JJC ben ik bij de eerste zoektochten ook tegengekomen, ik kreeg alleen 0,0 reactie op mijn mailtjes naar hem. Het geluid klinkt prachtig, ik heb benieuwd hoe het werkelijk klinkt in alle "toerentallen" als je de module in je bezit hebt. Ik ben ondertussen gaan experimenteren met twee Conrad dieselgeneratoren. Als je die "opvoert" in toeren, en er twee aan elkaar koppelt krijg je een verrassend goed effect. En voor een euri of 26 en een avondje solderen ben je klaar. Dat tegen elkaar in resoneren (of als je het zweven noemt, dat laat ik maar even in het midden) komt er prachtig uit, evenals stationair geproest van de motoren. Ik zal nog eens kijken of ik wat geluid op kan nemen en op het net kan gooien.

Maar ik ben benieuwd hoe de JJC module jou bevalt!

Lex, hoe heb je de printjes opgevoerd en aan elkaar gekoppeld?
(waarden van weerstanden en condensatoren aangepast?)
Ben ook al een tijdje op zoek naar een "resonerende" meer-cilinder geluidsmodule (i.p.v. de gebruikelijke plop-plop-plop-dieselmodules)

Hallo Evil,

Hier even wat geplakt uit het artikel destijds:

Wat ik gedaan heb is het volgende. Men neme twee van die Conrad dieseltjes. (234982-89) Die voer je op door drie condensatoren en een weerstandje te vervangen. (Voor de geïnteresseerden; zie de handleiding van Conrad, en dan de waarden van C3, C4, C5, en R5 halveren.) Hierdoor 'lopen' die dingen dan ongeveer drie maal zo snel, en heb je op het gehoor het goede toerental te pakken. Nou denk je, dan word het toch meer een mitrailleur? Ja klopt, maar het plan was ook om er een meermotorig geluid van te maken. Als je nu de beide modules met de luidsprekeruitgangen aan elkaar koppelt (wel de polariteit in de gaten houden!) en op één luidspreker aansluit krijg je dat effect, en bovendien bleken ze elkaar wat te gaan beïnvloeden. Het geluid wordt onregelmatiger, en klinkt op een laag stationair toerental echt een beetje als twee potente meercylindermotoren die lekker een eind weg liggen te proesten. Hiertoe is de ene module op een hoger stationair toerental afgesteld als de andere, en dat geeft best een goed effect. Op volgas zijn ze dan zo afgeregeld dat ze net niet exact gelijk draaien, en dat geeft dan zo'n mooi effect van de tegen elkaar in resonerende motoren.

Fietslampje

Bij het aansluiten op de vaarregelaar liep ik nog tegen een probleem aan. Al gaf ik maar een fractie gas, de dieselgeneratoren gingen meteen op volle toeren draaien, terwijl ze eigenlijk mooi met het toerental van de motoren mee omhoog zou moeten lopen. Dit wordt veroorzaakt door de hedendaagse moderne vaartregelaars. Die werken vaak op een regelfrequentie van 3000 Hz, wat inhoud dat er dus 3000 stroompulsen per seconde naar de motoren worden gestuurd, tegen 50 of 100 bij de ouderwetse regelaars. Die pulsen zijn dan meteen op de volle accuspanning, het regelen gebeurt door de lengte van de pulsen te variëren. De pauzetijd tussen de pulsen is zo kort dat de geluidsmodules meteen bij het eerste beetje gas de volle spanning zien, en dus meteen de volle toeren geven. Dit is opgelost door parallel aan de motoren een fietslampje aan te sluiten. De gloeidraad vlakt die pulsen mooi af, zodat het lampje vloeiend van uit naar volledig aan gaat, met het toerental van de motoren mee. Naast het lampje heb ik twee lichtgevoelige weerstanden geplaatst, die op de spanning voor de geluidsmodules staan, die dan mooi geleidelijk stijgt. Dit wordt dan als stuurspanning op de geluidsmodules aangesloten, en dan reageren ze zoals de bedoeling is. Nog een kapje erover om het omgevingslicht weg te houden, en klaar is Kees. Natuurlijk blijft het een elektronisch nagemaakt geluid, maar ondersteund door het brommen van de Speed 600 motoren is het totale effect zeker realistisch te noemen. In ieder geval beter dan ik van te voren had gedacht! En met een andere instelling (=lagere toeren) zou deze setup ook niet misstaan in bijvoorbeeld een grote sleper met twee zware diesels in de machinekamer.

Even concreet de waardes:

C3 en C4 = 2,2 uF standaard, wordt 1 uF
C5 = 4,7 uF standaard, wordt 2,2 uF (kun je mooi één van de oude C3/4 condensatoren te gebruiken)

Met R5 kun je spelen. Die is standaard 10K maar kan tot nul teruggebracht worden. Voor langzaamlopende grote meercilinder diesels is 10 tot 5K een mooie waarde, snellopende diesels en benzinemotoren hebben 2K tot nul nodig. In de MTB is het dus nul. Gewoon even mee experimenteren.

Als je beide motoren in je model onafhankelijk kunt regelen kun je ook een tweede lampje plaatsen. Achter elke regelaar één, die dan hun eigen fotocel op een aparte generator belichten. Dan heb je ook in geluid twee aparte motoren. Mogelijk is een voorschakelweerstand voor de lampjes nodig. Anders loopt het 'toerental' bij een klein beetje gas meteen te snel op. De weerstand dimt de lamp dan een beetje.

Uiteindelijk zijn de printjes alleen met de luidsprekeruitgangen aan elkaar gekoppelt. Ik heb nog geprobeert om dat eerder te doen, ergens voor de versterkertrap, maar dat gaat niet goed. Dan beinvloeden ze elkaar teveel, en komt er een hoop herrie uit, maar zeker geen motorgeluid.

Maar met de electronica heb je nog maar de halve module. De luidspreker doet de andere helft. Neem een zo groot mogelijke, 3 watt minimaal. Ik heb er één van 10cm doorsnede gebruikt (conrad 335452). Bij de MTB zit hij onder het dekhuis, en kan door het open vlonder in de stuurstand vrij maar boven 'blazen'. De romp dient dan als klankkast, krijg je een mooi vol geluid. Een klein mini-luidsprekertje achter een paar gaatjes onder het dek of in het dekhuis gaat echt niet lukken.

(PS ik realiseer me net dat ik nu antwoordt geef op mijn eigen vraag helemaal bovenaan het draadje.... kan gek lopen met wat geëxperimenteer .. :roll: )

Lex Verkuijl zei:
... ik realiseer me net dat ik nu antwoordt geef op mijn eigen vraag helemaal bovenaan het draadje...
Ja, mooi hè!
Vreemd dat de module aan de speakerzijde gekoppeld kunnen worden (zonder diodes), je zou denken dat er "kortsluiting" zou kunnen ontstaan
Bedankt voor de tip! ga er zeker mee aan de slag!

Back