geluidsnorm mbt benzine motoren

raymon

Forum veteraan
ik vroeg me af hoe het bij jullie op de club zit met geluidsnormen.
bij mij word vast beraden gezegt je moet op de 4T norm zitten
dat zou bij ons dus 84Dba zijn.
Maar binnenkort bestel ik een Dle 111 en die krijg ik denk ik niet onder de 84Dba.
hoe hebben jullie(benzine vliegers) dat?
 
Die tips had ik ook al bedacht maar ik vraag hoe het op andere clubs gaat waar het wel mag..
 
84 dB?
Mijn DA 100 op een 2.6 m extra is 81 dB, dus het kan wel.:-D
- Goeie dempers
- Motor op rubbers
- 3-blad prop

Groetjes,

Andries
 
84 dBa op 7 meter is heel normaal waar je ook de grote benziners onder krijgt .

Elke Duitse club die buiten de 1500 m circel om een woon gebiet zit heeft deze norm .;)

Mvg Johan
 
Kijk bijvoorbeeld maar eens hier:
bouw-ultimate-dash-300-deel-2-a
Ed zit ook op 81 dB op 7 meter.

De motor en prop is niet het enige dat geluid maakt, ook resoneren van je romp, vleugels, canopy geeft geluid. Ook dat resoneren kun je proberen te onderdrukken.

Ik zelf heb Richter motorophanging gebruikt en Krumscheid dempers, waarvan ik het type zo 123 niet weet.

Op de F3A-X site staan ook tips en trucs om je kist stil te krijgen.

Groets
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vroeg me af hoe het bij jullie op de club zit met geluidsnormen.
bij mij word vast beraden gezegt je moet op de 4T norm zitten
dat zou bij ons dus 84Dba zijn.
Maar binnenkort bestel ik een Dle 111 en die krijg ik denk ik niet onder de 84Dba.
hoe hebben jullie(benzine vliegers) dat?
Bij ons geldt 80 DB maximaal op 7 meter afstand, 1,5 meter van de grond en op 4 punten gemeten. Zit hij erboven dan kan ik het schudden, er wordt geen enkele uitzondering gemaakt.

Die 84DB van jullie, op hoeveel meter afstand is dat gemeten?
 
bij ons is voor 4t / benzine 84dba
en voor 2T 80
dit is gemeten op 4 punten op 7m afstand van de uitlaat.

Zo eens kijken wat ik voor uitlaten kan vinden.

Grt
 
Back
Top