Geluidssterkte alarm timer FF-9/FF-10

Kun je met de spanning die naar het buzzertje gaat een transistor opensturen? Dan zou je met bijvoorbeeld een TIL 111 optocoupler een pieper/sirene aan kunnen sturen die gevoed wordt vanuit je zenderaccu. De Optocoupler is ervoor om te voorkomen dat je de aansluitpunten in je zender die normaal naar de originele buzzer gaan, niet kortsluit met massa van de accu.

Ik heb dit probleem opgelost door een deuralarm ( regelmatig te koop in Aldi, Lidl ) te slopen m.a.w. alle electronica en toebehoren eruit en de draadjes van het piezo-luidsprekertje parallel met het originele piezo element gesoldeerd ! het luidsprekertje wordt met KASTJE in het midden tussen de sticks gelegd , luidsprekerzijde naar de zenderfront gericht. Een piezo luidsprekertje MOET in een kastje geplaatst (geplakt ) zijn om voldoende geluid op te wekken

ik heb even zitten googleen.
want ik wil heel graag een trilmotor in me zender zetten.

als ik de buzzer er uit haal en een transistor gebruik om die trilmotor te schakelen op een aparte batterij zou dat lukken en wat voor een transistor zou ik dan nodig hebben

Helaas is het niet zo makkelijk dat je simpel een transistor kan gebruiken om de motor aan te sturen. Je hebt echt een stukje elektronica nodig om een trilmotortje te laten draaien. Een aparte accu is onzin, die elektronica en de motor gebruiken zo weinig stroom dat het zonder enig probleem uit de zender accu gevoed kan worden.
Het lastige is dat de elektronica heel erg beïnvloed wordt door het sterke zender signaal en dat daardoor de trilmotor op de gekste momenten gaat draaien. Er is zelfs een (klein) risico dat de processor in de zender er door verstoord kan worden. Daarom ben ik met dit project gestopt, ik wil geen crashes door zo iets!

ALs ik de trilfunctie uit mijn mobiel haal en hem aansluit op de pieper (futaba T7C) dan trilt deze maar dan klapt het geluid in. kan dit kwaat voor de electronica van de zender?

De buzzer van de T7C wordt aangestuurd door een transistortje, dat continu 50 mA en kortstondig 100 mA kan leveren. Deze transistor vervangen door een zwaarder type zal niet zo gemakkelijk gaan aangezien het een exemplaar is met geïntegreerde basisweerstand en daarvan bestaan niet zo gek veel typen. Daarnaast heeft het buzzercircuit geen beveiliging tegen inductiepieken, dus eigenlijk moet er ook nog een diode parallel geschakeld worden aan het motortje (kathodering aan de pluszijde).

Je zult moeten meten wat het trilmotortje van je mobiel aan stroom neemt. Heel veel zal dit niet zijn, maar dit mag dus maximaal 50 mA zijn.

ok Jan, bedankt. weet nu al dat het trilmotortje direct er op maken u'm niet gaat worden. Is er een micro relais die de spoelspanning zo laag heeft dat die direct parllel er opgezet kan worden zodat ik het trilmotortje een externe voeding kan gaan geven?

Back