Gemiddelde afstelling wielhoeken bij een electro touring

Ik heb deze zomer een Sprint 2 in CAD getekend, en ben hiermee nu bezig om mijn eindwerk op te doen. Ik heb de wielstanden en zo toen naar eigen goeddunken wat afgesteld, maar ik weet totaal niet of dat zo'n beetje juist is.

Zijn er mensen die me hun set-up van hun touring car kunnen geven (in graden) qua camber, caster, toe-in/out,... Ook de verschillende stuurhoeken (binnen- en buitenwiel staan onder een andere hoek bij sturen) zou handig zijn, als dit mogelijk is per 5° van de servo. Het zelf opmeten zal me niet lukken. Ik beschik niet over set-up gereedschap.

Jullie zouden me hier enorm mee helpen.
Alvast bedankt!

[edit] Dit hoeft niet van een HPI Sprint 2 te zijn hé, hoewel dat helemaal mooi zou zijn. Maar gelijk welke touring is goed. Zolang ik het maar in graden krijg, en niet 'dit moet in dat gaatje' of 'je links moeten ... mm lang zijn' :wink:

Laatst bewerkt:
zucht... pretty useless :? Lees eens: 't is een tekening in een CAD programma! Er is geen ondergrond.

Zet gewoon jouw favoriete setup voor jouw circuit neer, als je wil/kan. Dat helpt mij al een heel eind op weg.

ok, bedankt. 't Is nog niet helemaal wat ik bedoel, want er zijn een hoop instellingen die camber en zo wel beïnvloeden maar die erg afhankelijk zijn van deze auto. Wat ik zoek zijn de met deze instellingen overeenkomende hoeken die de wielen hebben.

wil je alleen de camber en de castor weten? want dan laat je de rest van de info weg.

camber rondom van 1,5 en een castor van 4.
Zit je altijd goed.

Heb je wat plaatjes van wat je aan het maken bent?

Ik weet dat ik niet de volledige info heb dan, maar 't is maar om een idee te krijgen. Veel van de instellingen die op jouw auto kunnen, zijn helemaal niet mogelijk op de Sprint. Wat er op de Spint kan ingesteld worden is: (Voor) Camber, Caster, Toe, Ackermann. (Achter) Camber, Toe.

Ik heb deze zomer een verslagje onlijn gezet van de vorderingen: cad-teken-bouwverslag-hpi-sprint-2-afgewerkt-02-09-2009-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is moeilijk te zeggen.....
Een Mugen MTX3 vereist (als extreem voorbeeld) 4 graden camber op de achterwielen om recht af te slijten terwijl een Xray NT1 het bij 2 graden al goed doet.

Maar als jij al je scharnierpunten goed in kaart gebracht hebt moet je eens op zoek gaan naar het programma SUSPROG. Dit is een programma waarmee je in de computer je suspension kan analyseren.

Roelof, bedankt voor de tip van 't programma. Dat ga ik eens bekijken.

Wat betreft de voorbeelden die je noemt, dat zijn brandstof auto's die op foambanden rijden. Als ik het goed voor heb, is dat toch een groot verschil met elektro's op rubberbanden?

Roelof, bedankt voor de tip van 't programma. Dat ga ik eens bekijken.

Wat betreft de voorbeelden die je noemt, dat zijn brandstof auto's die op foambanden rijden. Als ik het goed voor heb, is dat toch een groot verschil met elektro's op rubberbanden?

Rubber buiten 1,5 tot 2 camber en indoor 1 tot 1,5 camber.

Foambanden of rubber.... maakt natuurlijk niet uit. Met foam is de manier van slijtage wel goed te zien en heb je daarmee het antwoord op de vraag als je goed zit..

oh, ok. Ik ging ervan uit dat foam een heel anders reed, andere grip gaf,... Waardoor de instellingen ook heel anders moeten staan op een foam wagen. Blijkbaar had ik dat mis :)

Maar, camber en caster heb ik nu. Wat is zo'n beetje een gemiddelde waarde voor toe? Vanachter heb ik nu 2 graden toe-in staan. Vanvoor weet ik niet precies hoe ik 't in moet stellen. Wat is zo'n beetje 't gemiddelde? 0°?

Achter een toe-in van een 2 tot 3 graden. Voor neutraal tot een toe-out van 1 graad.

Bedankt!
Weet je toevallig ook een richtwaarde voor het verschil in stuurhoek tussen binnen- en buitenwiel bij max. stuuruitslag? Zo weet ik of mijn Ackermann een beetje klopt...

Bedankt!
Weet je toevallig ook een richtwaarde voor het verschil in stuurhoek tussen binnen- en buitenwiel bij max. stuuruitslag? Zo weet ik of mijn Ackermann een beetje klopt...

Dat verscheeld weer van wat je wilt.
Tegenwoordig kunnen een aantal auto's dit afstellen in de setup.
De hoek weet ik niet maar als je hem instel baar maakt kun je er mee spelen.

Dit hangt natuurlijk af van de hoeveelheid toe-in/out die je rijdt aan de voorkant. Normaal rij ik 1 graden toe-out en een maximale stuuruitslag 26/27 graden (binnenste wiel). Het buitenste wiel meet ik eigenlijk nooit, maar ik gok dat deze dan rond de 22 graden zal zitten. Hoeveelheid akkerman heeft hier natuurlijk weer invloed op.

Maar je kopieert hem van de HPI sprint 2. waarom wil je het dan weten?
Als je alles na maakt kun je het meten.
Je zet er een setup up en je kunt al je info terug vinden in het model.

Niet alles kan exact over genomen worden, soms is de vorm iets te complex om exact juist op te meten. Alle kleine foutjes bij elkaar geeft dat 't niet volledig juist uitkomt. Vandaar dat ik richtwaarden nodig heb om de boel juist te zetten :wink:

Back