Gemiddelde horizontale vliegsnelheid F3A toestellen

Discussie in 'F3A' gestart door HansL, 4 mei 2013.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Iemand een idee wat de horizontale vliegsnelheid is van een gemiddelde F3A kist (laten we aannemen zonder wind en half vermogen)? Ik schat iets van tussen 20 en 25 m/s (ong. 75 à 90 km/h)

    Je zou het volledige venster horizontaal in 20 à 25 s doorvliegen...
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De gemeten snelheid met een datalogger ligt hoger , 130 -140 km /uur.
    Mijn vliegmaat heeft een datalogger in zijn X model geplaatst,wij dachten ook dat de snelheid onder de 100 km uur was.
    Als je even een klein foutje maakt na een manoeuvre en het model toert op zit je zo boven de 200 km/ uur.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heb je idee van de vleugelbelasting van dat toestel? Ik ben uitgegaan van 50 gr/dm².
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Hans,
    neem de oppervlakte van een gemiddelde F3A kist en ga uit van 5Kg, dan heb je een indicatie van de vleugelbelasting.

    grWinfried
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dag Winfried,

    Ik zou het eigenlijk willen weten in geval van de Wind 50 die ik nu aan t samenstellen ben. Die heeft een vleugeloppervlak van 62 dm² en zou vliegklaar volgens de specs 3 kg moeten wegen... 50 g/dm² dus ;)

    Ik heb nog nooit F3A gevlogen. Ik kan moeilijk inschatten hoe groot het 60° venster nu eigenlijk is. Met een richtwaarde voor de horizontale snelheid heb ik een ruwe schatting. De club waar ik vlieg heeft een piste van 180 m bij 20 m. 3 pistes na elkaar is dus ietsje meer dan 520 m.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Hans

    Als het mogelijk is op je club is het handig om een vast kader uit te zetten.

    - markeer een vaste plek waar de piloot staat.
    - zet een 'midden' marker op de rand van het veld
    - meet t.o.v. de middenlijn 60 graden links en 60 graden rechts uit en zet ook een marker op de rand van het veld.

    Die markers hoeven dus niet perse op 150meter te staan. Het gaat erom dat jij tijdens het vliegen een idee hebt van de box.

    Daarnaast is het slim om eens met een vliegmaat die 150 meter diepte inzichtelijk te krijgen. Dat kan je doen door je vliegmaat op de middenlijn op 150 meter afstand te zetten.
    Jij gaat dan vervolgens rechte lijnen in het kader/box vliegen. Als je te dichtbij zit, draait je maat zich met zijn gezicht naar je toe. Vlieg je te ver dan kijkt ie van je af. Zit je precies goed dan draait ie zijn schouder naar je toe. Je coach kan dit dan in de gaten houden en jouw advies geven over de diepte.

    Hou er rekening mee dat diepte en box maar een klein deel van de score factoren is.
    Zuivere geometrie is belangrijker dan de exacte positie.

    succes
    Winfried
     

Deel Deze Pagina