Gemodificeerde Thermy voor F5J

Voorbereiding van de vleugelbouw

Dank voor de complimenten. De afgelopen week niet veel tijd besteed aan dit draadje: veel te warm om achter de computer te zitten. Als voorbereiding heb ik de lay-out van de vleugel geprint op A4-tjes en deze aan elkaar gelijmd. Met name om de positie van de ribben op papier te hebben.

130727-thermy-vleugel-voorbereiding-001.jpg


Daarnaast nog wat bouw hulpmiddelen getekend als mallen voor de hoeken van wortel- en eindrib en schuurmallen om op een aantal plaatsen de neusvorm te kunnen controleren.

130727-thermy-vleugel-voorbereiding-002.jpg
 
De vleugel

Hieronder de gefreesde onderdelen waaruit de vleugel wordt gebouwd. Boven de ribben, onder de bouw hulpmiddelen en wat onderdelen voor de overgang en bevestiging van de vleugel aan de romp. Voor de goede orde: de onderdelen zijn ontdaan van lipjes. Al met al een half uurtje werk.

130805-thermy-vleugel-001.jpg


Ik ga niet op ieder bouw detail in. Eigenlijk is de bouw van de vleugel redelijk recht toe recht aan. Omdat ik een tekening heb die gefröbeld is uit A4-tjes en die niet helemaal recht is gebruik ik die alleen maar voor de locatie van de ribben. Ik begin met het opzetten van de onderste hoofdligger. Deze moet recht liggen! Dit wordt de referentie voor de vleugel.

130805-thermy-vleugel-002.jpg


Vleugel ribben worden gepositioneerd conform de locatie op de tekening. Gebruik wordt gemaakt van achterlijst die recht is. De achterlijst bestaat uit een strook 2 mm balsa, 12 mm breed met daarop een 3x3 balsa strook. Verder is de hoofdligger de referentie.

130805-thermy-vleugel-003.jpg



130805-thermy-vleugel-007.jpg


Daarna wordt de hele constructie los gemaakt en op de onderste indekking gelijmd. Hoofdligger weer recht positioneren.

130805-thermy-vleugel-004.jpg


130805-thermy-vleugel-005.jpg


En hier is een knol van een ontwerpfout te zien: de deuvel dekt de toegang tot de bekabeling af. Het originele Thermy ontwerp had de deuvel tot het voorste liggerpaar lopen. Vond ik wat moeilijk om tijdens de bouw de hoek van de deuvel goed te krijgen. Dus ik had voor twee gefreesde hulpstukjes gekozen. Met dit gevolg. Is niet echt een ramp. Ik leg, voor de bovenste indekking er op komt, toch de bekabeling er in en maak bevestiging openingen aan de onderzijde voor de connectors voor de servo's.

130805-thermy-vleugel-006.jpg


En de webbing er in maken. Essentieel voor een stijve vleugel.

130805-thermy-vleugel-009.jpg


Ik heb de moed opgegeven om twee vleugelhelften los van elkaar te bouwen die ook nog op elkaar aansluiten. Bij het bouwen van de tweede vleugelhelft wordt de eerste vleugelhelft gebruikt om een nette aansluiting van de vleugelhelften te krijgen.

130805-thermy-vleugel-008.jpg


Tijdens de bouw zet ik er als dat enigszins mogelijk is gewichten op om een rechte vleugel te krijgen. Lijkt wel een treintje :-)

130805-thermy-vleugel-010.jpg


De onderdelen voor de vleugeltip.

130805-thermy-vleugel-011.jpg


In eerste instantie ga ik er 9 grams servo's zetten. Wat onderdelen gemaakt om de servo's te monteren.

130805-thermy-vleugel-012.jpg


En als de bovenste indekking er ook op zit en de strips over de ribben ziet het er zo uit. Boven de rolroer servo's hen ik nog geen strips of indekking gezet. Ik ga er van uit dat het strips worden omdat de servo's te dik is voor indekking.

130805-thermy-vleugel-013.jpg


En dan hier klaar om netjes afgewerkt te worden. Voornamelijk schuren.

130805-thermy-vleugel-014.jpg


Volgende stap is alle onderdelen onderhanden nemen en afwerken. Veel schuurwerk. De 45 mm spinner heb ik ook binnen. Eigenlijk had de houtbouw neus een mm hoger en breder moeten zijn voor een exacte aansluiting. Daar moet nog wat op verzonnen worden.
 
Passen, meten, snijden, schaven en schuren

Nadat de vleugels in elkaar waren gezet begint het passen, meten, snijden, schaven en schuren. Allereerst begonnen om de neuslijst van de vleugel in profiel te schuren. Hiervoor is gebruik gemaakt van de schuurmallen. En daarna de tips in vorm geschuurd. Daarbij zoveel mogelijk de profielvorm aanhouden. En toen kwam de tegenvaller. De rolroeren en flaps sluiten eigenlijk niet goed aan. Voor een deel wist ik dat wel. Het origineel gaat uit van een 6x1x40 eindlijst. Die heb ik tot op heden niet kunnen vinden. Dus ik heb een 8x1x50 genomen en daar 10 mm van afgezaagd. Betekent dat de hoogte 6.4 mm wordt in plaats van 6 mm. Voeg daarbij dat ik een wat dunner MH32 profiel gebruik. De facto moest er zo'n 0.8 mm vanaf. Dat was langdurig schuren op de nogal harde eindlijsten. Maar het is gelukt.

Volgende oefening was het passen van de vleugel in de romp. De vleugelpennen moeten dat in de openingen van de spant vallen Het freeswerk van de spant en de gebouwde vleugels paste redelijk goed: moest ongeveer 0,5 mm bijgewerkt worden.

130808-thermy-afwerken-001.jpg


Deze halve mm wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het gebruikte vliegtuigtriplex van de wortelrib. Dit is 3.2 mm dik i.p.v 3 mm. Dit geeft de fout van ca 0.4 mm.

Als de vleugels delen passen kan de achterkant van de romp ingedekt worden nadat de stuurstangen er in gezet zijn. Ik heb de vleugeldelen opgesloten met een stukje 3 mm triplex de de romp gemonteerd. De originele tekening gaat uit van balsa, maar ik heb dit liever iets steviger in verband met de monteren en demonteren van de vleugel.

130808-thermy-afwerken-002.jpg


Als de bovenkant is ingedekt, het geheel laten drogen en er voor zorgen dat de basisplaat voor het stabilo evenwijdig met de vleugel blijft.

130808-thermy-afwerken-003.jpg


De spinner is afgetekend en het hak en breekwerk kan beginnen: de vierkante romp doorsnede moet subtiele vormen krijgen.

130808-thermy-afwerken-004.jpg


En dat geeft een boel rommel......

130808-thermy-afwerken-005.jpg


Maar het resultaat mag er zijn.

130808-thermy-afwerken-006.jpg


En vanuit een andere hoek.

130808-thermy-afwerken-007.jpg
 
Ik zat zelf te denken aan huishoudfolie.....

Maar ik had het voornemen de restanten oralight/oracover en maar eens op te verwerken. Dus het zal wel een hele lappendeken worden.
 
Als je echt volledig doorzichtig wil dan heb ik eventueel wel Mylar liggen, hoeveel heb je nodig? Niet het makkelijkste spul om aan te brengen maar superdun en ijzersterk. Is zo doorzichtig als, tsja, huishoudfolie :D

-edit- trouwens, een lappendeken zou ook wel mooi kunnen worden, beetje zoals die patchwork lappendekens die je wel eens ziet. wel een rotklusje overigens maar wel makkelijk als je ooit moet repareren. Maakt niet uit wat je er dan op drukt :D
 
Mylar is wel mooi doorzichtig maar wel erg kwetsbaar. Daarnaast is de intentie om dit model als instap in de F5J te gaan vliegen. En dan is het wel handig als hij goed zichtbaar is. Dus donkerblauw- of rode onderkant met witte of gele strepen, gele romp o.i.d.

Daarnaast heb ik er bij het schuren van o.a. de staart wel rekening mee gehouden dat er folie over komt om het een en ander weer steviger te maken. Dus nogal veel hout verwijderd. EN de folie dient dan weer als extra stevigheid.

Maar ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel jammer vind dat er folie over moet. Ik vind dit toch wel de mooiste fase van het bouwen. Maar zo kaal vliegt het slecht.
 
De mylar die ik heb liggen wordt ook gebruikt door lijnvliegers (combat) en is echt oersterk, je drukt er geen vinger doorheen. Helaas is de winst in gewicht snel verloren omdat je het moet aanbrengen met een mengel van verdunde bisonkit. Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk, al ziet het er nog zo mooi uit, je kist goed zien in de lucht (zeker met de F5J snelheden!) is veel belangrijker.

Wat betreft slecht vliegen kaal, je weet wat ze zeggen; de juiste motor krijgt alles de lucht in ;)

Ik heb overigens ooit ergens gelezen dat strepen in de kleuren oranje, knalgroen en rose het best zichtbaar zijn op de onderkant van een toestel (wel oerlelijk maargoed)..
 
(zeker met de F5J snelheden!)
Volgens mij haal je wat klassen door elkaar...F5J is na vrije vlucht denk ik de traagste klasse die er is. Het is eigenlijk F3J zonder lierstart, die doen wij op de motor maar dat gaat heel rustig en beheerst omdat je er niks mee kunt winnen.
 
hihi, dat dacht ik al. Zie F5J.nl, en dan "introductie".
Heel in het kort: je mag 1x de motor gebruiken voor maximaal 30 seconden, maar je krijgt strafpunten voor iedere meter die je op de motor geklommen bent. Dan maximaal 10 minuten zweven (één punt voor iedere seconde dat je vliegt) en een doellanding (maximaal 50 punten te verdienen).

De kunst is dus zo laag mogelijk starten, 10 minuten vol vliegen en een doellanding.

En kom vooral 1 september in Soest kijken bij de 4e NK wedstrijd!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klinkt en leest voor een groot deel als de F3K (op het gooiwerk na dan ;)), ik heb inderdaad wel eens gehoord van iemand met een EZglider die alle dure supra's het nakijken gaf. Wie weet iets om eens naar te komen kijken (een easyglider heb ik ook wel :D) en zondag is de enige dag dat ik niet gebonden ben (behalve aan mijn gezin dan)..

Ik zal eens overleggen!
 
Nog wat aanpassingen

De versterking van de opening in de romp waar de vleugel op komt te liggen bestaat uit 3 mm balsa. In het origineel wordt iets vaags gedaan met 6x6 mm driehoek balsa. Ik heb uit Gamma timmerplaat even een versterking gefreesd.

Daarnaast nog een landingsskid gefreesd voor achter onder de staart. Ik weet nog niet of ik hem monteer.

Een opmerking tussendoor over het freeswerk. Op de onderstaande foto lijkt het freeswerk rafelig. Maar als je goed kijkt kun je zien dat de rafels niet aan het gefreesde deel zitten. Dit komt door de combinatie frees- en draairichting van de frees en de hardheid van het materiaal. De freesrichting loopt tegen de klok in rondom het onderdeel, en de frees zelf draait met de klok mee. Daardoor wordt aan de onderdeel kant keurig het materiaal weggesneden tegen de draad van het hout in. De andere zijde wordt het rafelig omdat met de draad van het hout wordt mee gesneden. Dit verschijnsel zie je vaak bij wat zachtere materialen als zacht balsa en zacht Gamma timmerplaat.

130809-thermy-aanpassingen-001.jpg


Hieronder de montage van de rompversterking.

130809-thermy-aanpassingen-002.jpg


De vleugels vallen aan de voorkant met de vleugelpennen in de romp. Aan de achterzijde worden op hun plek gehouden door de opsluiting aan de indekking van de staart van de romp en twee kunststof M4 bouten. Dat was gemakkelijk te bewegen waardoor de vleugel verschuift. Door de toepassing van deze stukjes timmerplaat vallen deze binnen de romp en wordt de vleugel beter gefixeerd op de romp.

130809-thermy-aanpassingen-003.jpg


Nadeel van deze constructie is dat bij een vleugel-raakt-de-grond-eerst landing niet alleen de kunststof (breek)bouten knappen meer ook zal de romp beschadigd wordt. Er zit dus niets anders op om van dit type landingen af te zien
 
Nee nog niet gevlogen.

Folie zit er op. Servo's, stuurstangen e.d. er in.
Ik ben nu nogmaals alles aan het nalopen op losse eindjes.
En knopen aan het doorhakken.
Wat lijm ik vast, wat tape ik vast en wat schroef ik vast.

Ik zal morgen hier een bouw update zetten.
 
Folien

Geen foto 's van het folien, Is een redelijk recht toe recht aan activiteit. Al met al zo'n 16 uur besteed besteed aan het folien verspreid over 4 dagen.

Een van de zaken die nog moest gebeuren was iets verzinnen voor de aansturing van hoogte- en richtingroer. De linker en rechterhelft van het hoogteroer zijn met een 5x5 vuren latje aan elkaar gezet.

130815-thermy-afwerking-001.jpg


De roeren zijn met vliesscharnieren na het folien aan stabilo en kielvlak vastgezet. Voor de aansturing van het richtingroer gebruik is een stuurstang verbogen tot torsiestang. Een kant in het richtingroer de ander via een ball link aan de stuurkabel. Het bleek dat het aangrijppunt in het richtingroer eigenlijk te hoog is. Gaf speling. Dat opgelost door met behulp van twee spelden een onderste draaipunt te maken. Lijkt eigenlijk best goed te werken. Dit even in de gaten houden. Ik verwacht dat het wel blijft zitten, anders maar een nieuw richtingroer maken dat verder naar onderen reikt.

130815-thermy-afwerking-004.jpg


De vleugel servo's lijm ik op de GFK servoplaatjes. Bekabeling wordt gesoldeerd. De servoplaatjes kan ik óf met tape óf met schroefjes vastzetten. Voorlopig ga ik voor tape.

130815-thermy-afwerking-002.jpg


Bekabeling naar de romp wordt aangesloten via MPX stekkers.

130815-thermy-afwerking-003.jpg


En dan is dit de bovenkant.

130815-thermy-afwerking-005.jpg


En dit de onderkant. Hier en daar zitten nog wat afplakband. Dat gebruik ik in overvloedige mate tijdens de bouw. Voor de Thermy is er weer ruim een rol doorgegaan.

130815-thermy-afwerking-006.jpg


En dan hier het voorlopige resultaat.

130815-thermy-afwerking-007.jpg


Wat nog moet gebeuren is alles nalopen. Zoals moertjes vastzetten met Locktite servoplaatjes vastzetten, en het vooronder zodanig inrichten dat alles op zijn plaats blijft zitten. Ik heb een "Turnigy 5A (8-26v) SBEC for Lipo" (https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42102__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_EU_warehouse_.html) Voor de spanningsvoorziening. Maar gezien het volledig ontbreken van koelplaten geloof ik niet dat deze SBEC 5A continu kan leveren. Piek misschien wel. Nog even wat anders verzinnen.

Zender is geprogrammeerd voor de basis functies, motor loopt de goede kant op. Morgen een vermogensmeting doen of de prop matched met de motor. En af alles heel blijft met een op vol gas lopende motor.

Zwaartepunt houd ik voorlopig op 80 mm vanaf de vleugel voorlijst. Is wat verder naar voren dan bij de Thermy wordt geadviseerd (84 mm). Maar voor een eerste vliegpoging wel zo veilig.
 
Back
Top