Generator en lipo's laden?

Hallo,

Ik kan deze generator (gebruikt) kopen:
MulderMotoren Home

Is de stroom die er uit zo'n generator komt "schoon" genoeg om voor mijn lader (ultramat16) te gebruiken? Of moet je dan een generator hebben met een inverter ingebouwd.

Zat die ze gebruiken om te laden.

Of elke generator geschikt is zoals deze dat weet ik niet.

Je moet in elk geval wel zorgen dat de generator een slag sterker is in het te leveren vermogen.
Anders wil het voltage weleens tever inzakken zodat je lader telkens afslaat.

Maar met bovengenoemde kun je al heel wat laden.

De 12V aansluiting van veruit de meeste generatoren zoals deze kan je niet gebruiken om je lader op aan te sluiten. De 220V AC kan je natuurlijk prima gebruiken maar dan moet je lader een ingebouwde voeding op 220V hebben of je moet een losse 220V => 12V voeding gebruiken.
De 12V aansluiting van dit soort generatoren is namelijk vrijwel altijd alleen bedoeld om accu's mee te laden. Je kan er een 12V accu op aansluiten. Op die accu sluit je dan je lader aan. De accu wordt dan geladen en tegelijk gebruikt je lader stroom. Zo wordt de accu niet overladen en je trekt hem ook niet zo snel leeg. Denk er wel om dat de generator maar 16,5A kan leveren. Als er veel laders op aangesloten worden kan dat wel eens te weinig zijn. Dan wordt je accu ook leegetrokken!
Wanneer je de 220V gebruikt kan je 1400Watt vermogen trekken. Dat lijkt wel veel maar met de moderne laders die makkelijk 250 Watt vermogen kunnen leveren is dat maar 5 laders! Als het voor jouw alleen is bedoeld dan is het zat, meer dan zat misschien. Voor een grotere groep mensen zoals een club is het wel aan de magere kant.

Ik heb een paar jaar geleden een dergelijke generator gekocht omdat ik wel eens 220V nodig heb waar het niet is en omdat ik het een prettig idee vond om in geval van stroomuitval thuis iets achter de hand te hebben.

Toen ik de generator ging testen bleek de stroom die hij leverde bijzonder "vuil" te zijn. De spanning was slechts 205V en de sinusvorm was ook al niet zo mooi. Wat bleek... toen ik het toerental at opvoerde steeg de spanning ook meteen......naar 250V!

Het dele ding was zo goedkoop gemaakt dat de regeling ook niets voorstelde. En daar wilde ik dan (in nood) mijn dure CV op aansluiten of in het veld mijn dure gereedschap??

Het ding snel weer verkocht en een victron inverter gekocht. Dat is een apparaat dat van 12V 230V maakt. De spanning die daar af komt is beter dan de spanning die ik soms uit mijn 230V huisnet haal en de generator die ik gebruik om de 12V te leveren heet: mijn auto.

Als je niet al te vaak 12V (of 230V) nodig hebt EN je kunt er met de auto komen (en je hebt een auto) dan is dat misschien een alternatief voor je.

Allemaal bedankt voor de reactie!!

Je moet in elk geval wel zorgen dat de generator een slag sterker is in het te leveren vermogen.
Anders wil het voltage weleens tever inzakken zodat je lader telkens afslaat.
Dat zit wel goed. De Ultramat 16 gaat lang niet zo ver.

@Ernst Grundmann:
Op deze generator zit geen 12v aansluiting. 2x 230v. De lader heeft een ingebouwde voeding.
Wanneer je de 220V gebruikt kan je 1400Watt vermogen trekken. Dat lijkt wel veel maar met de moderne laders die makkelijk 250 Watt vermogen kunnen leveren is dat maar 5 laders! Als het voor jouw alleen is bedoeld dan is het zat, meer dan zat misschien. Voor een grotere groep mensen zoals een club is het wel aan de magere kant.
Ik zelf laad niet zo heel veel, het is ook bedoels voor andere clubgenoten. Dat zijn er nu nog niet veel (stuk of 3) die erook gebruik van kunnen maken.

@piloot:
Dat was dus ook mijn vraag. Als ik dus mijn lader er aan hang en de spanning schommelt te veel (vuile stroom), sloop ik dan mijn lader/voeding?

Is het ook een mogelijkheid om er een zware 12v omvormer/voeding aan te hangen en daar dan de laders op aan te sluiten? Is de stroom dan wel "schoon"?

Of is een andere mogelijkheid om er een lader voor loodaccu's aan te hangen en dan een autoaccu? Bijvoorbeeld een accu van 35ah en die dan laden met 6ah?

Ik gebruik op mijn generator altijd een losse voeding, gewoon zo'n kleine voeding van HC. Met 630Watt (generator) zijn met 10s de laders eerder de beperking dan de generator zelf:)

Ik gebruik op mijn generator altijd een losse voeding, gewoon zo'n kleine voeding van HC. Met 630Watt (generator) zijn met 10s de laders eerder de beperking dan de generator zelf:)

Ik snap het. Heb je dan wel "schone" stroom?

Voor deze is het de bedoeling dat hij op de club blijft staan en dat er dan meerdere mensen gebruik van kunnen maken.

Is het dan het makkelijkst om gewoon een goede 12v voeding eraan te hangen?

De generator levert ongeveer 1400Watt. Is dan een voeding van 5A genoeg?

@alex: Ik heb gehoord dat jullie op de club in Rozenburg iets hebben gemaakt met koperen strips. Hoe hebben jullie dat gedaan met een voeding als ik vragen mag? Wel via een generator?

@alex: Ik heb gehoord dat jullie op de club in Rozenburg iets hebben gemaakt met koperen strips. Hoe hebben jullie dat gedaan met een voeding als ik vragen mag? Wel via een generator?

Haha, nou, uhm, stel je daar niet teveel bij voor; we hebben een balk met een aantal 12V aansluitingen, maar die accu is antiek, dus in de praktijk werkt dat niet zo best:) We hebben wel een dikke generator van de club, maar die gaat alleen aan als ze licht willen hebben, en niet als ik wil laden:mrgreen:

De 12 volt van generatoren is dan ook echt 12 volt. Veel laders zien dat als een te lage spanning en starten dan ook niet eens op.

Back