generator(tje) dynamo stoom aangedreven

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door airlift, 6 jan 2015.

  1. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
  2. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
  3. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
  4. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Vraag je eens af waar die voedingsspanning\stroom vandaan moet komen.
     
  5. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Van de Wilesco+ stappenmotor neem ik aan?
     
  6. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    De "stappengenerator" vraagt alleen maar naar vermogen, dat moet geleverd worden door die Wilesco die dat niet aankan en geen regeling heeft.
    Lees ook eens wat anderen al schreven over die D415.

    Einde van mijn bijdrage (voorlopig).
     
  7. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Ok,dank je.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Stappenmotoren zijn zoals Manus meldt ongeschikt. Zoek het in een borstelmotor. Heb ik al meerdere keren gemeld. Voorbeelden daarvan vind je hier: https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=elektromotor Kijk vooral naar de exemplaren van een paar euro en geschikt voor lage spanning.

    Welke je moet hebben, kan ik je niet zeggen. Daar zal je met experimenteren achter moeten komen. Maar dat is het leuke van een hobby.

    Veel hobbyisten hebben dit soort motoren in een la liggen. Je vindt ze in defect speelgoed en dergelijke.

    Je zal ook iets moeten doen om de generator voldoende snel te laten draaien. Het toerental van de stoommachine zal daar veel te laag voor zijn.

    Succes is ook niet gegarandeerd. maar ook daarvoor geldt, het is hobby!
     
  9. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Graag gedaan door iemand die geboren is in Gaanderen (gem. Doetinchem).
     
  10. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    N.P.:Ik ga eens kijken naar alle suggesties,ook bedankt voor je bijdrage!
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Precies wat ik zei, klein motortje uit speelgoed of iets dergelijks.

    Stappenmotoren lopen veels te zwaar, sterker nog, zonder externe spanning zit de motoras op de rem, want een stappenmotor mag niet zomaar verplaatsten, die MOET nauwkeurig verplaatsten.

    zo iets zal de truuk moeten kunnen doen:
    https://www.conrad.nl/nl/motraxx-el...-stationair-toerental-6500-omwmin-244422.html
    [​IMG]

    hiermee kun je een paar LED `s wel laten branden met behulp van de wilesco stoommachine.


    Ik zal het verhaal eens uit z`n verband trekken:
    een kennis van me had een compound stoommachine, 6 bar gestookt, een flinke machine.
    Ik moest met dat ding een demo draaien jaren geleden.
    Via een snaar over het vliegwiel (pakweg 20cm) werd een auto dynamo aangedreven.
    Daaraan gekoppeld was een 12 volt auto accu.
    Met een schakelaar was de dynamo aan of uit te schakelen.
    We hadden moeite om stoom te maken, dus met uiteindelijk net 3 bar op de klok lieten we de machine met wat hulpstoom op de lage druk onbelast draaien.
    De mensen kwamen kijken, vonden het mooi en gingen weer weg, natuurlijk als de mensen weg zijn begint het vuur pas lekker door te branden en liep de druk + toerental op.
    uiteindelijk vlak voor 6 bar en flink wat toeren besloten we om de dynamo bij te zetten zodat de machine moest werken, en daarmee het toerental omlaag krijgen.
    Dit is 20 jaar geleden maar ik het nog voor me, machine draait met pakweg 500 toeren en we zetten de schakelaar om, BAM machine stond zo goed als stil toen de dynamo ingeschakeld werd. zo groot was de belasting van de dynamo.
    Maar de druk was goed dus langzaam begonnen de omwentelingen te komen en de uitlaatslag was luid hoorbaar in de schoorsteen.
    Nu zonder hulpstoom op de lage druk laadde de dynamo de akku op en snorde de machine met zo`n 120 klappen per minuut door flink het vuur aanjagend.

    Kort gezegd, een dynamo kost heel wat energie om een paar lampjes te laten branden.
    Een wilesco heeft weinig vermogen dus neem kleine lampjes en houd het vermogen laag.
    Dan moet het lukken.
     
  12. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Mooi verhaal!
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer eens een motortje uit een oude cassette of videorecorder. Met een beetje mazzel zit daar nog een pully op ook. Wat ook goed gaat is een Distler motortje, maar die zijn van 50 jaar geleden ongeveer. Onverwoestbaar met kogellagertjes. Ze werkten op 4,5 volt. Heb er nog altijd eentje in gebruik bij de Lego. Liepen ongeveer een week op een platte batterij. En als je er ledjes op aansluit vraagt het weinig vermogen. Succes ermee, Klaas.
     
  14. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    een motortje uit een knijpkat schijnt ook te werken, al moet je er niet te veel van verwachten denk ik.
     
  15. airlift

    airlift

    Lid geworden:
    12 dec 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Achterhoek, omg Doetinchem
    Allemaal suggesties die het proberen waard zijn.K-K,wees maar zuinig op dat Distler motortje....
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Hier is al een (heel oud) draadje over, daar staan ook nog enkele suggesties in. Kijk HIER maar even.
     

Deel Deze Pagina