Genius CP

Heb het pakketje net opgehaald en ben nu al een uurtje aan het stoeien met de heli. Helaas snap ik er geen drol van en alles lijkt fout te gaan. Ik zal zo eens de devo7 manual doorneuzen waar al die knopjes voor dienen want op deze manier krijg ik'em niet de lucht in. Ik zal eerst zelf op onderzoek uitgaan voordat ik vragen ga stellen hahaha anders word het 2 a4-tjes vol ;)

Simpel. Accu opladen. Zender aan. Accu aansluiten en vliegen.. Knopje D/R aan voor dual rates.. Meer is het niet..

**Edit**

Zoals je gemerkt hebt kun je niet de accu erin schuiven en dan aansluiten. Zet de heli op vlakke ondergrond. Zet de zender aan. Sluit accu aan en wacht tot de heli initialiseerd. De gyro is dan goed. Dan frummel je de accu erin. En dan kun je vliegen. Je hoeft niks te trimmen want tís een flybarless..

Krijg nou wat! Ik had al de grootste moeite om te binden inderdaad. Zo gaat het een stuk beter ;)

linksboven - hold switch naar achteren (uit)
gear - 0
mix - 0
d/r - 1
fmd - 0

En die draaiknop is om de gyro mee af te stellen toch? Die staat nu op -100, helemaal naar links gedraaid dus.

Kga nog even een accutje leeg vliegen in de tuin ;)

Die draaiknop doet niks. Die kun je negeren. Verder inderdaad alle switches van je af alleen DR naar je toe. Meer is het niet. Jouw zender staat afgesteld dat hij standaard zoekt om te binden. Dat duurt 10 seconden ofzo. Je kunt ook de Genius permanent koppelen. Dat zoekt de zender niet en kun je gelijk de Genius aanzetten. Ik heb dat zo ingesteld. Staat wel ergens in je boekjes.. Moet je even zoeken want dat weet ik niet meer uit m'n hoofd..

Duidelijk.... top, weet ik tenminste hoe alles correct staat. Op de site van walkera kan je trouwens de manual van de devo7 downloaden. In de doos zat een manual voor de devo8.

Toen ik de eerste keer de accu er in deed moest ik de throttlestick in het midden houden om de motor uit te zetten. Is dat de zogenaamde idle-up ofzo? Hoe schakel je dat eingelijk in? Via de fmd (flightmode) switch?

Idle up moet je nog niet doen denk ik. Maar als je links je pook naar beneden doet is de heli toch stil??

Nee dat lijkt me niet handig maar wel handig om te weten ;)

Nu valt de heli stil ja als de pook naar beneden is maar toen die net uit de doos kwam niet, ben inmiddels alweer vergeten hoe de switches toen stonden vandaar m'n vraag hoe in idleup te zetten. Neem aan dat'ie zo stond de eerste keer. (kan m'n vriendin ook geweest zijn trouwens... ohhw wat leuk... klik klik klik... doos! niet aanzitten... sorry....) hahaha

Ik merk dat wanneer ik d/r (dualrate?) uitzet de heli veel beheersbaarder word. Wat doet dat eingelijk?

Duidelijk.... top, weet ik tenminste hoe alles correct staat. Op de site van walkera kan je trouwens de manual van de devo7 downloaden. In de doos zat een manual voor de devo8.

Toen ik de eerste keer de accu er in deed moest ik de throttlestick in het midden houden om de motor uit te zetten. Is dat de zogenaamde idle-up ofzo? Hoe schakel je dat eingelijk in? Via de fmd (flightmode) switch?

het lijkt mij toch vreemd dat je je throttle stick in het midden moet zetten en dat de moter dan pas stil staat dan klopt er toch iets niet na mijn mening.
en idle up draait de moter altijd ongeacht hoe je stick dan staat in idle up is stick omlaag druk de heli zich omlaag (negatieve pitch) en is de stick boven stijgt de heli (positieve pitch)

Gewoon op je gemak de manuals doorneuzen een keer. Dual rates verminderen de uitslag van de servo's. Daardoor wordt hij wat minder wild. Waarschijnlijk had je de eerste keer idle up aan staan. Niet teveel nadenken. Vliegen en ondertussen de boekjes checken. Standaard is de Genius al echt fijn om te vliegen. Ik zou er zelf niet al teveel aan veranderen..
Hoe is je eerste vluchtje gegaan trouwens? Lukte hover een beetje? En ik was net in de tuin maar hier waait het nogal :)

Ik snapte er ook niets van.. ik dacht, okay eerste keer een CP heli, zal wel zo horen.

Ja tuurlijk, idle-up is gewoon vol gas en de throttlestick is dan de collective (omhoog/omlaag) Dat had ik ook kunnen weten haha duhh

Voor de duidelijkheid, het staat nu weer goed he... dus no problemo!

Ik ben nu weer in de woonkamer aan het hoveren.. gaat nog niet van harte maar het begin is er ;)

// edit - tijdens typen 2 posts er bij....

Ja duidelijk... binden ging niet helemaal lekker... gaat nu goed na de gouden tip! ;)

Met dual-rate uit gaat het al beter, begrijpelijk na de uitleg ;) Een beetje hoveren lukt dus al. Soms wat langer, soms heeft'ie een compleet eigen leven en gaat'ie opeens een kant op wat ik niet verwacht maar het gaat de goede kant op.

In de tuin was even goed voor de ruimte, niet te veel wind (tussenwoning met schuttingen) maar toch is ieder windvlaagje irritant, vandaar dat ik nu maar binnen verder ga.

Hij is echt lief hoor.. Gewoon eerst hoveren en nog geen gekke dingen willen doen. Hij vraagt er wel om maar hij kan fel zijn. En vertrouw je dingen toch niet kun je altijd een keer langsrijden. Alphen is niet echt ver weg..

Ben inmiddels al 20 keer gecrashed, zonder gekheid, al 2x staart rotor er af ... taai apparaatje! ;)

We kunnen wel eens gaan vliegen.... altijd gezellig ;)

net even een fimpje gemaakt:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat helemaal top. Je overcompenseerd nog een klein beetje maar dat heb je binnen 2 dagen onder de knie. Verder niet te snel trucs willen doen. Als de hover gaat met je ogen dicht dan rustig de staart af en toe wat wegdraaien naar side. Stukje bij beetje en voor je het weet vlieg je heen en weer ;)

En niet teveel crashen. Hij kan veel hebben maar het houd een keer op :mrgreen:

Thanx! Ik ben al blij dat ik'em een beetje in de lucht kan houden. Goed idee ja, eerst een beetje links/rechts draaien met als doel eindelijk nose-in onder controle te krijgen.

Erg leuk, een mini heli met echte controls... kan ik goed vlieguren maken.

Nu hopen dat m'n vriendin me niet opgeeft voor "help mijn man heeft een hobby" ofzo.. hahaha

Nah, dat komt pas als je een vloot gaat aanleggen en elke week spare parts wilt hebben :)

Net de 6axis geprobeerd, totaal niet te gebruiken, wil eerst niet eens opstijgen, eenmaal in de lucht erg zenuwachtig, ik heb niet het gevoel in control te zijn, je geeft de heli commando's maar de heli bepaald zelf wel als die ze uitvoerd of niet. Snel weer terug op de normale stand.

Was ook mijn ervaring. In plaats dat het makkelijker is is het juist lastiger.. Ik heb het even geprobeerd en gelijk uitgezet. Op 3 assen vliegt hij gewoon perfect..

Direct in het begin bij het foute binden ging de heli er een keer vol omhoog vandoor en met een dikke klap tegen het plafon als gevolg. Volgens mij is toen de mainshaft wat losgeraakt. Ik merkte dat er wel een halve cm speling op zat. Nadat ik dat ringetje weer naar beneden heb gesteld zodat de speling weg is vliegt'ie opeens 100x strakker. haha En ik me maar afvragen waarom dat ding zo beroerd vloog, na ja, logisch met zoveel speling dus.

Wat ik wel minder vind is dat ik constant op 90 a 95 % throttle zit. Als ik de stick volledig omhoog doe gebeurt er bijna niets, pas na 2 seconden ofzo moet ik weer iets lossen zodat'ie niet tegen het plafon gaat. Dit hoor toch niet zo? Bedoel, als je de stick omhoog gooid moet'ie in princiepe toch bijna richting maan er vandoor willen gaan zou ik verwachten.

Is dit in te stellen met pitch-curve misschien?

Je moet sowieso dat auto binden even uitzetten. Koppel de Genius permanent aan je Devo.. Nu start je de zender en is ie eerst 10 seconden aan het zoeken. Daar moet je vanaf. Dat je zoveel throttle moet geven is vreemd. Weet zo gauw ook niet wat dat is. Kan mechanisch zijn na een crash of een rare setting in de zender.. Kom anders een keer langs. Dan kunnen we de boel vergelijken en dan ben je up and running.. Zo via het forum kan ik het lastig inschatten..

Back