Gezien het gebruik van CAD onder bouwers van schaalmodellen èn het feit dat de geodetische bouwwijze in de 30-er jaren op Vickers dubbeldekkers werd toegepast stel ik deze vraag in het schaalforum. Ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen.
Een geodetische vleugel is er torsiestijf. Daarnaast vind ik die ook erg mooi, m.n. als de doorspanning enigszins doorschijnend is.Ik wil dan ook een zwever voorzien van een vleugel in geodetische opbouw:
Dit is op zich prima toen - voor een vleugel met constante koorde.
Lastiger wordt het met een trapezoide:
Niet alleen is elke rib uniek, maar het naar de wortel stekende deel is hierbij langer dan het naar de tip stekende deel van de rib. Hierbij wordt echt elke rib uniek.
Daarom vroeg ik me af of het met CAD mogelijk is (en zoja, ook met een eenvoudig prog als Qcad?) om de wortelrib en de tiprib te importeren en dan de computer daar 'schuine doorsnedes' van te laten maken op bepaalde afstanden?
Welke CAD goeroe helpt me uit de brand - of is dit toch monnikenwerk?
Arthur
Een geodetische vleugel is er torsiestijf. Daarnaast vind ik die ook erg mooi, m.n. als de doorspanning enigszins doorschijnend is.Ik wil dan ook een zwever voorzien van een vleugel in geodetische opbouw:
Dit is op zich prima toen - voor een vleugel met constante koorde.
Lastiger wordt het met een trapezoide:

Niet alleen is elke rib uniek, maar het naar de wortel stekende deel is hierbij langer dan het naar de tip stekende deel van de rib. Hierbij wordt echt elke rib uniek.
Daarom vroeg ik me af of het met CAD mogelijk is (en zoja, ook met een eenvoudig prog als Qcad?) om de wortelrib en de tiprib te importeren en dan de computer daar 'schuine doorsnedes' van te laten maken op bepaalde afstanden?
Welke CAD goeroe helpt me uit de brand - of is dit toch monnikenwerk?
Arthur