gereedschap

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Realdutchie, 21 feb 2014.

  1. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Ik heb hem hier ook liggen, gebruik hem voor alles wat moet buigen (en de scherpe punt ook als soldeerbout :))
    ik denk dat dit wel mij meest (mishandelde) gebruikte stuk gereedschap op mijn tafel is ;-)
    (afgezien van het kolderstok notitieblokje wellicht :koud:)
     
    *Hans*, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vanmiddag wordt die buiger van Kolderstok geleverd. Iemand nog tips voor het gebruik, of wijst alles zich vanzelf? Eerst nog oefenen op restjes hout of is succes verzekerd?
    Groet, Robert
     
  3. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Aan de goede kant vastpakken als hij warm is... ;) Nee, even serieus, het is wel handig om eerst eens even met verschillende houtsoorten en diktes wat te proberen/ experimenteren. Ikzelf bevochtig dunne latjes alleen maar, de dikkere is handig om even te weken (10/15 min.). En de buiger niet te lang op één plek houden, anders krijg je brand/schroei plekken. Maar er zijn vast mensen hier die je nog meer of betere tips kunnen geven, ik zie mezelf ook maar als beginner..
     
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    kijk hier eens, of blader eens door wat verslagen van de kolderstok modellen. Ikzelf heb zo'n ding nog nooit gebruikt maar vast dat je ergens al zelf iets kan vinden over het gebruik op dit forum. Het lijkt mij geen hogere wiskunde
     
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ik ben ook beginner, maar als je de latjes weekt, doe het dan in koud water en niet langer dan een kwartier. Als je de lat hebt gebogen zal hij niet helemaal droog zijn, je kunt hem dan iets te ver buigen zodat hij zelf terugtrekt. Beter is het om het latje ergens op vast te pinnen zodat het goed kan drogen. Na drogen zal hij niet meer veranderen (uiteraard moet je hem dan wel in precies de juiste vorm buigen. Maar dat spreekt voor zich denk ik. :):)
     
  6. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de reacties.
    Oefening baart kunst. Met wat overschot hout de smaak te pakken. groet, Robert
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  7. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Geweldige site, bedankt!!!
     
  8. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    hallo Brouwers ,ik buig al jaren de latjes met een leeg,,tomatenpuree ,,blikje ,klem zetten en een waxinelichtje erin en het werk perfect.
    En voor het moeilijke zaagwerk heb ik al jaren de minitool,,bv de decoupeerzaag voor het uitzagen van ramen,patrijsporten enz. P3250001.JPG P3250002.JPG PB010024.JPG PB010025.JPG P7280003.JPG
     
    Jaques, TIMBERWOLF, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Paul_BT

    Paul_BT

    Lid geworden:
    21 jun 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    ierland
    Hi ik ben ook een beginner en heb juist de Kolderstok Willem Barentsz in mijn bezit. Het is een lazer gesneden pakket, voor 90% als los en het laatste beetje moet je dus zelf doen, heeft iemand een paar tips hoe je dat kunt aanpakken. Al mijn mesjes, zaagjes ed zijn te dik om in de lazer zaagsnede te passen.

    Mvg Paul
     

Deel Deze Pagina