Gerlitzen 2013

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Terence, 20 jun 2013.

  1. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
  2. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi ik wil wel ns zien hoe jullie daar rond kachelen :wink:
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben hard aan het werk met een mooie film, maar vandaag kan ik nog niets beloven. Misschien kom ik morgen een heel eind maar ik wil wel mijn best doen om het gemis van Fotor productions te compenseren!
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit was van de week in ieder geval de teaser. (ik had hem trailer genoemd maar ik heb het roer omgegooid voor The Movie)


    Justus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk, leuk, leuk, een eigen draadje!

    Als voorproefje een paar (panoramische) sfeerfoto's die ik vooral met mijn mobiel heb gemaakt. Geen 'Douglas-quality' maar het geeft wel een impressie:

    Het nieuwe hotel is werkelijk fantastisch, sfeervol, gemütlich, luxe en betaalbaar, gewoon goed dus! Voor het diner verzamelen in de lobby:

    [​IMG]


    Het dineren was ook een belevenis op zich, het restaurant heeft glas rondom en daardoor uitzicht op de bergen en hellingen, adembenemend mooi:

    [​IMG]


    In het hotel is ook een Bastelraum aanwezig, vliegtuigen kunnen er prima gerepareerd en geprepareerd worden. Bovendien was het natuurlijk de ruimte waar onder het genot van een heerlijke goudgele rakker lekker nagekletst en geouweh... werd:

    [​IMG]


    We genoten van een 3/4 pension, dat betekende dat er aan het eind van de middag een kleine buffert geopend werd met soep, strudels en salade. Vooral de heerlijke Goulashsoep werd veel genuttigd :D

    [​IMG]

    En natuurlijk werd er ook veel gevlogen! Door de ligging van het hotel boven op de berg was het altijd mogelijk om een goede locatie te vinden binnen 10 minuten loopafstand. Omdat je net boven de boomgrens zit is het landingsterrein ook voortreffelijk, redelijk recht en met heide-achtige beplanting. De schades zijn dit jaar vooral in de lucht onstaan, of door menselijk falen (eigenlijk niet opletten :()

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als je dan na een heerlijke dag vliegen s'avonds mag genieten van dit soort zonsondergangen dan ben je een gezegend mens!

    [​IMG]

    Jacob
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooi gezegd!
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi dat het dit jaar beter was dan vorig jaar. Het weer zat nu zo te zien wel erg mee. Damn, dat hotel ziet er wel even anders uit dan vorig jaar zeg, erg mooi geworden. Volgend jaar weer dezelfde locatie? Ik hoop dat het mij dan wel lukt om vrij te krijgen, ik baal nog steeds.
    Gert stelde me al voor om in augustus een dagje op en neer te rijden, maar even een dagje vliegen is toch anders dan een verblijf van een paar dagen. Dichter bij Gert zijn ook al prima hellingen te vinden, zonder de drukte van de Gerlitzen. Hoe was het overigens met de drukte?
     
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Hotel is inderdaad van een andere klasse dan vorig jaar, prijs/kwaliteit verhouding is dat helemaal.

    Drukte? Niet! Wij waren in het hotel met nog een 5-tal aantal Duitsers. Dus de startheuvel was voor ons.

    Omdat er weinig wind was dit jaar en de wind vaak niet uit de goede hoek kwam hebben we op een aantal andere plekken gevlogen. Daar was het drukker, maar als er 8-9 kisten tegelijk in de lucht waren was het veel. Zonder de ervaring te hebben durf ik te stellen dat er zich daar geen Wasserkuppe achtige taferelen afspelen!

    Enige nadeel is afstand: voor mij 1200 km, maar met 2 man en op z'n Hollands reizen (broodjes mee...) is het prima te doen.

    Jacob
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Met de drukte viel het idd mee, ik had erger verwacht. Maar ik heb op alle dagen prima kunnen vliegen. (op 1 dag niet, toen had ook ik een echte ''absaufer''..) Ik mertke wel dat ik aan het einde van de vakantie mijn concentratie verloor. Maar ja wat wil je met zoveel vliegdagen/uren...

    Pacheiner is een nieuwe weg ingeslagen, en dat was postief merkbaar! Ik ga er in iedergeval terug met mijn vrouw, die zou het er prima naar d'r zin hebben. (en nee, ik ga dan niet vliegen) Ik ga nu een selectie maken, en probeer de moosite wel te posten. maar ja, wat is nou de ''Douglas quality''?
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hotel en Discus

    Het was weer een heerlijke ervaring.
    Het hotel was veel groter geworden dan vorig jaar, misschien wel 5 x zoveel bedden, maar de service is er zeker niet minder persoonlijk door geworden. Ik heb het idee dat de Pachiner's een goede neus hebben voor personeel.
    De accomodatie is afgestemd op de winter maar ook in de zomer uitstekende plek om te vliegen en te wandelen. En dat hebben we ook allebei gedaan.

    Zoals gemeld was de wind niet erg sterk waardoor meer op thermiek bellen moest worden gevlogen dan vele franse hellingen die ik ken waar vanaf 12:00 à 13:00 de thermische instraling een constante stijgwind geeft.

    Al met al is me het zelfde overkomen als een jaar of 20 geleden op de Teck. Met meerdere witte kisten met een T-staart kijk je opeens een naar ander model. Zolang je rustig rondjes blijft draaien heb je niet in de gaten dat je niet je eigen kist stuurt.
    Opeens ziet een ander dat er een model naar beneden gaat en je ziet niets maar stuurt in reflex up. Helpt niet natuurlijk want na een mooie looping die op de logger goed te herkennen is gaat hij toch de grond in.

    Een aantal vliegers hadden een redelijke richting en Johannes had ongeveer 2 seconden geteld tussen verdwijnen achter de bomen en het geluid van krakende takken.
    Johannes en ik zijn vrijwel direkt gaan zoeken maar niets gevonden.
    Terug op de basis google maps bekeken en met alle informatie zoals de hoogte log die stopte bij -109 meter, de richting en de afstand die ongeveer 650 - 700 meter zou zijn een plan gemaakt en met zijn 5-en gaan zoeken.

    Ten eerste bleek dat op 650 meter in die richting de diepte groter was, maar wel op ongeveer 100 meter het model uit zicht was waardoor de update van de hoogte op de zender stopte.
    Verder is het toch moeilijk de juiste richting te vinden te meer daar het model zoals later ook uit de log bleek nog redelijk horizontaal het bos in is gegaan, meer naar het noorden dan vanaf de startplek zichtbaar was.
    Het heeft even geduurd maar Douglas was zo eigenwijs maar wijs om toch wat verder weg te zoeken. Uiteindelijk bleek dat ik er misschien op 15 m voorbij gelopen ben. Eigenlijk meer geklommen, het was in een steil bos, net naast een zwarte piste.

    Alles lag er netjes bij, verspreid over een meter of 10. Eén servo (de oudste) was kapot maar verder is alle apparatuur heel gebleven, wat van het model niet te zeggen is. Slechts het stabilo was ongeschonden.
    Terug in het hotel met alle delen kreeg Johannes toch de aandrang om aan te bieden de legpuzzel van de romp weer helemaal klaar te maken. Ik had toch al het idee om nieuwe vleugels te maken met 4 (of 6) kleppen en een wat mooier profiel, dat gaan we dus doen.

    Rick
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dat was een van de mindere dagen, zo compleet een toestel verliezen. Terence had daarvoor ook al zijn mini ASW27 afgeschreven. Gelukkig konden we Discus vinden, en alle apperatuur weer meenemen. Ik ben benieuwd volgend jaar, als de Discus af is..

    Ik heb nog wel ff werk... Heb tot nu toe 800 foto's voorbij zien komen, en ik heb nog een kaartje volgeschoten die ik nog op de computer mag zetten...
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Douglas,

    Romp wordt gerepareerd (2 scheuren) en de oude vleugels zijn nog heel.

    De volgende keer maar twee klikjes down trimmen en doorgaan:|.

    O ja nog een rompje geloof ik;)

    Terence
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Haha, dat komt ook wel goed...

    Ik heb even mijn best gedaan om de foto's te bewerken, ik hoop dat ik jullie niet teleurstel.

    De lobby vanaf de andere kant.
    [​IMG]

    Met z'n allen aan de eettafel.

    [​IMG]

    Niet alleen vliegen, maar ook de laptop ging mee om de updates te kunnen doen.
    [​IMG]

    Rick in de weer met zijn Discus, toen was ie nog heel...

    [​IMG]

    Met wat kisten onder de arm naar onze vliegstek.


    [​IMG]

    Deze foto's spreken voor zich.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het groepje bijna compleet samen met onze Duitse vliegvrienden.

    [​IMG]

    De Twin Astir van Justus.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor Justus was dit een bijzonder moment.

    [​IMG]

    Rikc met zijn nieuwe toestel.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De Ninja van Justus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jacob aan het roer...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Justus gooit zijn model weg...

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Ethalon van Terence.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De brokstukken wat ooit een Discus was...
    [​IMG]

    [​IMG]


    Alle kisten op de foto hebben gevlogen... Met de ''prettig gestoorden'' op de achtergrond.

    [​IMG]

    Zonsondergang.

    [​IMG]


    Ik heb echter geen foto's gemaakt van de kisten van Johannes, op de eenof andere manier was ik mer aan het opletten hoe hij zijn kunstwerken aan de grond zette... Zelf heb ik geen foto's van mijn eigen toestellen. Gelukkig staan ze daarin tegen wel op de film...

    Ik hoop dat de foto's in goede smaak vallen...
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Super!

    Ik zal nog maar eens zeggen: Ik ben heel blij met die serie van de Twin!!
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ook ik heb de drukte niet echt als probleem ervaren. Ik heb 2 maal een moment gehad dat het mij te druk werd in de lucht: de eerste keer had ik al een beetje gevoel van onbehagen toen vlak daarna Rick's Discus de bossen van dichtbij ging bekijken, ik was er meteen ook even klaar mee. Een dag later aan de andere kant van de berg precies wat Rick vertelde, teveel witte T-staarten met moeite mijn toestel te onderscheiden en ben toen ook geland.

    Wat mij elke vlucht met de Diva weer overduidelijk opviel was het gebrek aan onderscheidend vermogen van met name de bovenkant. Op deze manier in de bergen vliegend blijkt dus dat je die bovenkant heel erg vaak ziet en het is toch zodanig ander soort lucht en licht dat ik de Diva erg vaak heb zien reduceren tot een schim om pas verder in een bocht weer goed zichtbaar te worden. De Climaxx met zijn compleet oranje vleugel en de Diva met de oranje tips hadden hier totaal geen last van dus ga ik de Diva ook van Oranje voorzien.

    Een groot verschil met vorig jaar was ook de veel grotere hoogtes die we in heftige thermiekbellen konden pakken. Terrence heeft 7 m/s gemeten geloof ik en dan zit je dus zo snel zo hoog dat je soms met volle butterfly dik 5 minuten aan het vechten was om die hoogte weer kwijt te raken.

    Daarnaast waren er ook momenten van zakken en dalen waar je bijna bang van werd. We hebben vol ongeloof naar elkaars modellen zitten kijken, hoe ze als door een grote hand van boven het dal in geduwd werden. In 3 of 4 bochtjes naar de zichtgrens klimmen en vervolgens geen minuut later weer in het dal zoeken naar een beetje stijging.

    Heel erg gaaf om zo geconcentreerd bezig te zijn en absoluut kicken om op die manier je vliegtuig weer terug te halen! (als dat lukte.....gelukkig had ik nu een motor op de Diva om echt heel erg veel te kunnen leren)

    Ik moet hier overigens wel even Rick's vliegkunsten prijzen want waar hij zijn Nemo, Alula, Akro en vakantiekistje vandaan wist te halen grenst aan het ongelooflijke!!

    Ook de noodzaak van iets vederlichts dat kan klimmen op een scheet is mij goed doordrongen. Er zijn toch veel momenten geweest dat die 'simpele' kistjes weg kwamen terwijl de Diva zonder motor direct in het dal zou eindigen. Iets voor het verlanglijstje dus!

    Het was een heerlijke week en ik hoop dat mijn filmpje jullie hetzelfde gevoel geeft als dat het mij geeft!
    Ik heb er alleen van geen kant alles in gekregen wat we hebben maar ik ben gestopt met proberen.....hij is nu aan het uploaden maar door de langzame verbinding op mijn werkadresje duurt het nog wel even voordat ik hem hier kan plaatsen......misschien morgenochtend pas......
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    WAUW!!!!!! Perfect in elkaar gezet!!!
     
  20. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi gemaakt Justus,

    Er is zoveel filmmateriaal dat we nog wel 20 filmpjes kunnen maken:D

    Ik heb inderdaad met de Sky assistant gemeten, in 35 seconden ongeveer 235 mtr hoogtewinst geboekt (ongeveer 7 msec gemiddeld), het was griezelig hoe snel de Etalon klein werd.
    En het was nog griezeliger hoe snel we daarna samen (Justus en ik) naar 100 meter onder starthoogte werden gedrukt.

    Ik heb overigens veruit de meeste uren gevlogen met de Etalon (Art Hobby Thermic) met een door mij gebouwde electroromp.
    Ik ben onder de indruk van deze Art Hobby kist, thermiekt goed en heeft een groot snelheidsbereik, geen erg kritisch overtrek gedrag, ik hoop er nog erg lang plezier van te hebben:)

    Helaas vond ik de omstandigheden (gigantische valgebieden) te kritiek om de zweefromp van de Etalon in te zetten.

    Helaas ben ik om de zelfde reden, ook niet aan het remaidenen van de Sniff toegekomen:|

    Die bewaren we voor de volgend keer waar dan ook

    groet

    Terence
     

Deel Deze Pagina