Gerltizen 2014

We hebben een paar achterblijvers moeten beloven om ze een beetje op de hoogte te houden van hoe ellendig het leven op de Gerlitzen is dit jaar.

Ik begin graag met de mededeling dat we gisteren en vandaag flinke regen, onweer en hagelbuien hebben gehad. Van die gitzwarte lucht waar heel erg veel water uit komt en die je liever niet ziet op een hellingvlieg vakantie.

Gelukkig kan ik dit met een glimlach op mijn gezicht vertellen want we hebben al 2 mooie dagen achter de rug! Ik heb woensdagochtend reisgenoot Douglas opgehaald en zijn we in de luie stoel (Douglas wil graag thuis een stoel die net zo lekker zit als die van mijn auto)naar Ingolstad gereden. Daar hebben we een heerlijke schnitzel en een korte nachtrust genoten om de volgende ochtend om half 6 weer verder te reizen. We kwamen om kwart over 10 aan en om 11 uur gingen de 1ste vliegtuigen van de berg: Douglas zijn Alula en mijn Bug (lightning....is een yahoogroepje van en doet het echt heel erg goed!!) Hier zijn geen foto’s van want we waren veel te druk met vliegen!!
Niet lang daarna ook met de Diva en de Elipsoid een paar geweldige thermische vluchten kunnen maken voordat, rond half 3, zo’n regenbuitje roet in het eten ging gooien. De rest van de middag hebben we de tijd genomen om alles wat kan vliegen klaar te leggen. Alle accu’s geladen en alle koffers met zooi netjes in het werkhok neer te zetten.

Rond 19uur kwamen Johannes en Erik ook aan op de berg na de 1200 kilometers in 1 dag te hebben gereden….bikkels!! Te vermoeid om nog te vliegen (daar was het ook veel te nat voor) maar vol goede moed!

Vanmorgen stonden wij dus om half 8 aan de ander kant van de berg (windrichting noodzaakte ons daartoe) om in een heerlijk zonnetje en met een waanzinnig uitzicht de eerste vluchten van de dag te maken.

Na een korte onderbreking voor een heerlijk ontbijtje zijn we met alles wat we konden dragen weer de goede kant op gelopen en een paar uur zoet geweest.

Douglas heeft zo lang met de Alula gevlogen dat die van ellende en smekend om wat milli-Amperes op de berg kwakte.

Erik heeft onder de bezielende leiding van Johannes zijn eerste berg-thermiekvluchten gemaakt met de Cularis

En ik ben met de Diva het dal in gedoken met het voornemen de motor NIET te gebruiken.
Het heeft wat samengeknepenbilmomenten opgeleverd maar ik loop al de hele dag met deze grijns rond

Wat aangeeft dat het gelukt is!

Dit is mijn Atislogje van die vluchten ik was verbaasd dat ik toch maar 35 meter lager ben geweest want ik zat echt heel ver weg en heel laag!

Later draaide de wind een beetje en konden we weer voor de deur bij Pacheiner vliegen. De omstandigheden waren iets moeilijker, zonder motor durfde niemand het aan om te vliegen en die was af en toe ook nodig maar zo toch heel wat tijd weg kunnen knuppelen.
Zo veel dat we gewoon af en toe even pauze moesten nemen…..zwaar leven!!

Rond 5 uur kwam er dan toch weer een onweersbuitje voorbij dus konden wij wat ongeplande werkzaamheden verrichten om de modellen weer in orde te hebben voor morgen.

Na het avond eten, wat ook dit jaar weer fenomenaal lekker is en vol enthousiasme door onze vriendin voor onze neus gezet werd, werd het snel donker dus zijn we vlot met de Alula’s (Johannes, Douglas en Ik) nog even op het veld gaan staan en totdat we het niet meer konden zien ermee staan zwiepen….en….tot een meer of 35 door kunnen klimmen op de een of andere spookthermiek die in het donker hier rond de berg drijft.

Voorlopig niets te klagen dus!
(understatement of the year!)

Justus, bedankt voor het mooie verhaal. Jaloers!!

Als goedmaker mag ik morgen voor 3 dagen naar Egypte, kijken of ik weer eens een duik kan maken in de prachtige Rode Zee.

Wauw, dankzij je verhaal voel ik me helemaal daar, juist omdat ik uit ervaring weet hoe het daar is. Prachtig! Hou ons op de hoogte!

Jongens wat hebben we hebben weer een mooie dag achter de rug!

Die begon voor mij even over 7 uur. Ik lag al een paar minuten naar het plafond te staren en ben toen stilletjes de kamer uit geslopen om kamergenoot Douglas niet wakker te maken.
Snel een vliegtuigje gepakt (voor de verandering de Alka13 voor wat trimvluchtjes) en kwart over 7 ging die de lucht in.
Heerlijk van de stilte genieten in een strak blauwe hemel en een glorend ochtendzonnetje!

Helaas was er voor wat zweven betreft nog geen enkele activiteit. Geen wind, geen thermiek dus na 3 kwartier weer terug naar het hotel gescharreld en wat accu’s laden en aan het ontbijt.
De anderen waren toen inmiddels ook in het land van de levenden en na weer wat sterke verhalen aan tafel zijn we wat vliegtuigen bij elkaar gaan rapen.

Het weer was inmiddels een beetje veranderd. Er kwamen bij vlagen grote wolken de berg op maar er was veel thermische activiteit en dat maakte het echt een geweldige bezigheid om je vliegtuig langs de wolken omhoog te laten klimmen.
Douglas en ik hebben hier een wijsheid gevonden die anderen (Rick, Terrence, Johannes en nog vele anderen die ik niet zomaar even kan verzinnen) al veel eerder hebben ontdekt en dat is dat een Alula echt een verschrikkelijk goed apparaat is waar geen enkele zichzelf respecterende modelvlieger zonder zou moeten zitten.

In de Gerlitzen Editie van 2012 liepen wij met allemaal 4 kleppen elektrokisten en vroeg ik mij af waarom Rick nou met zo’n schuim-ding aan het gooien was.

Rick….bij deze slik ik al mijn (al dan niet uitgesproken) kritiek in want bij mij is het lichtje vandaag ook helemaal gaan schijnen. (En ik denk voor Douglas ook)
We zijn tot de conclusie gekomen dat er maar 2 soorten modelvliegers zijn: Zij die met een Alula hebben gevlogen en zij die dat nooit gedaan hebben en helaas ook nooit meer kunnen :-)

Het ging vandaag zo akelig goed dat Johannes met zijn Climaxx Compact zijn best moest doen om achter onze Alula’s aan te klimmen. De hoogtes waren belachelijk en als we dachten dat we zo hoog zaten dat we het bijna niet meer konden zien….maakten we nog een paar bochtjes en ging het nog iets verder.

Op een gegeven moment waren de accu’s van de Alula’s weer leeg (die gaan helaas maar een uurtje of twee mee) en zijn de Ellipsoid en mijn Diva achter de Climaxx aangegaan voor nog meer vliegplezier maar hier kwam door het weer een vervroegd einde aan.
Grote mistflarden kwamen over de berg heen en we waren net op tijd geland voordat het helemaal dicht trok. Tijd voor koffie!

De vroege middag hebben we het natte weer afgewacht met kleine onderhoudsklusje en sterke verhalen tot we een zonnestraaltje door de wolken zagen komen en we meteen de bibbers kregen voor een mogelijk vliegmoment wat we misschien mis zouden lopen!

Vol goede moed hebben we de ander kant van de berg opgezocht en ons positieve karma in die dikke mistwolk gestraald. Aan 200 meter zicht hadden we genoeg voor de Compact en de Alka en na wat voorzichtige bochtjes gaf de wolk toe en brak het open.
Een magnifiek uitzicht en een stevige, maar dunne, helling wind heeft ons nog dik een uur in de lucht gehouden tot de vingers te koud werden.

Weer een heerlijk dagje met weer een heerlijke maaltijd (het kán niet op!) met geweldig uitzicht:

En toen hadden we weer lang genoeg binnen gezeten: weer met de Alula onder de arm en gáán!
We moesten wel een stukje lopen maar met 2 keer gooien wisten waar we moesten zijn en hebben we tot bijna half 10 kunnen vliegen. Toen werd het gewoon te donker en zijn we met dikke grijnzen op ons gezicht terug naar het Bastel-raum gegaan om onder het genot van een goud-gele nog na te genieten.

De weersvoorspelling voor morgen belooft omstandigheden waar de grote jongens op kunnen vliegen (Twin, Pilatus, SZD Junior en Alsema Sagitta)…….dus duim maar even mee!

Wat foto’s en video’s betreft zijn we niet zo braaf dit jaar. We zijn alleen maar aan het vliegen!!
Maar toch wat leuke van vandaag:

Groeten en tot morgen!

Jongens, jongens,

Jammer om er deze keer niet bij te zijn.
We hebben 3 van de kleinkinderen te logeren voor een lang weekend. Pa en ma zijn naar Polen zijn voor het huwelijk van een vriend.
Heel gezellig :D ,maar voor de hobby heb ik even alleen het MBF :cry:.
Maar wat een mooie berichten uit Gerlitzen. Heel veel plezier daar.

En: Ja Ja, Alula, je kan niet zonder. :thumbsup:

Rick

Mooi, mooi, mooi! En nu wel een notitie bij de wekker hangen dat je gaat filmen! We willen vliegende vliegtuigen, we willen weten of de thermiekvogel er nog is, we willen weten hoe de aanplant is gegroeid, we willen weten hoe de wind waait, we willen eigenlijk alles weten!

Blijf genieten en ik lees graag de belevenissen van vandaag!

JB

Uw punt is duidelijk Mijnheer Bos!

Het is gisteren in ieder geval gelukt om mijn Replay opname van mijn vlucht van donderdag op de pc te zetten en werd ik even bleek van hoe dicht ik langs bomen en boven een wandelpad heb gevlogen…..dát is echt moeilijk inschatten zeg!

Helaas zijn ze bij youtube niet blij met het feit dat ik vanuit Oostenrijk in wil loggen dus alles wat we filmen houd je te goed van mij.

Vandaag is de dag mistig begonnen. Maar tijdens het ontbijt kwamen de flarden blauw al door het wolken dek en om een uur of tien was het droog en helder genoeg om te vliegen.
Wel stond er een koud Oostelijk windje wat om iets warmere uitdossing vroeg.

Ik moest zelfs een Jas aan!!

Maar die wind maakt het mogelijk om zonder motor een beetje veilig weg te komen en daarmee heb ik vandaag de Climaxx weer eens lekker van Jetje gegeven!
Ik heb Jacob’s instellingen een beetje opgevolgd waardoor er heel wat fijngevoeliger te bochten is en ik tot een goede hoogte kon klimmen om weer lekker te rollen, te loopen, rugvluchtklimmen en……morgen hoop ik het op de film te zetten…..lekker laag voorbij fluiten! Wat?....een Climaxx die laag en hard voorbij komt en fluit i.p.v. Fluttert???.....Ja!....dat kan dus en dat vliegt heerlijk!
Hij gaat zelfs te hard voor Johannes' fototoestel

Douglas heeft vandaag wat uren met de Ellipsoid gemaakt. Zonder flaps of spoilers of andere landingshulpen is dat een lastig ding om te landen (ik weet het…we zijn echt heel erg verwend!)

Maar ik denk dat hij het toch wel leuk vond

Erik heeft van de hellingwind gebruik gemaakt om zijn Turbo-Mug (Easystar) lekker te laten hellingen

Zonder motor blijkt dat gewoon erg leuk op de helling te vliegen en als er dan wat niets vermoedende wandelaars voorbij liepen zette hij dat ene knuppeltje naar voren en onder een luid gejank vertrekt hij verticaal richting het ISS en weten de wandelaars niet waar ze het zoeken moeten……heel erg leuk!!

Af en toe kwam er een lelijk regen buitje aan wat ons een goed excuus gaf om de koude ledematen even op te warmen met hetzij een kop koffie, hetzij een kommetje Goulash-soep of een Apfelstrudel met vanille-saus (Terrence……nog steeds heel erg lekker!!!)

Ik voelde mij Vrijdag overigens met mijn vlucht van laag naar hoog een hele bink maar Johannes heeft vandaag met de Hast laten zien uit echt onvervalst Oostenrijks hardhout gesneden te zijn want de Hast zat nog veel lager en verder weg en toch heeft hij hem terug weten te halen!

De Duitse medestrijders hebben hun glasbakkenverzameling geland om toe te kijken hoe hij van zo ver weg toch terug wist te komen…..zeer indrukwekkend!

Kortom weer een erg lekker dagje wat we deze keer niet met Alula’s af hebben kunnen sluiten want de beloofde hardere wind stond er pas om 21 uur waardoor er alleen maar met Alka13, Dread en Spinning Birdy QR is gespeeld....wat een straf!

Op naar morgen!!!

Alles lijkt nog 'ouderwets' heerlijk, het eten, het drinken, het vliegen het kijken, de wolken, de wind, de windstilte, de daalwind en zeker ook de stijgwind.
Fijn te lezen dat het jullie daar weer goed gaat.

Rick

Alles lijkt nog 'ouderwets' heerlijk, het eten, het drinken, het vliegen het kijken, de wolken, de wind, de windstilte, de daalwind en zeker ook de stijgwind.
Fijn te lezen dat het jullie daar weer goed gaat.

Rick

Justus, wat moet ik hier nog aan toe voegen behalve dat ik toch wel vaak naar buiten kijk maar geen dal zie;)

Erg leuk dat jullie de tijd nemen om dit verslag te maken en ons mee laat genieten!!

Goulash soep en de terugkomvlucht van Johannes mis ik natuurlijk wel:(

Geniet van de laatste twee dagen volop.

groet

Terence

Ik heb ze bij youtube aan hun verstand gekregen dat ik in oostenrijk zit:

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed werk Justus.

Volgens mij ken ik (mijn Akro) die kabels uit het begin van je avontuur.

Zijn er zoveel antennes bijgeplaatst daar, met gebouwtje?

Rick

Klopt Rick dat zijn 'jouw' kabels!

Vandaag begon de dag koud en het leek een beetje winderig.

Ogenschijnlijk veel meer wind dan gisteren dus zijn we eerst zonder modellen de berg op gelopen om te kijken waar en waarmee we kunnen vliegen.

De wind was dun en de bewolking…….hoe moet ik het zeggen…....aanwezig.
Het zag er twijfelachtig uit maar de oude doorgewinterde oostenrijkse bergwandelaar, die tussen neus en lippen door Douglas een compliment gaf voor het zo verstandig zijn om handschoenen aan te doen, wist te vertellen dat het qua wind niet bijzonder zou worden en dat de zon het wel zou gaan doen.

Dus op het hotel maar weer een lukrake greep uit het ruime assortiment modellen gedaan

en naar de andere kant van de berg gelopen. Typisch….de hele week al Oosten wind en dus niet voor de deur kunnen vliegen.
Op zich niet erg want het eten is goed en zo verbranden we dus het een en ander ook weer met die berg over lopen met 2 of 3 modellen onder je arm ;-)

Het was een beetje lastig vliegen vandaag met, soms donker, grijze wolken die uit het dal omhoog kwamen drijven waar heel sterk stijgen en dalen omheen zat.
Eenmaal op veilige hoogte was hier redelijk doorheen te vliegen maar soms zakte je zo hard onderuit dat je of moest landen of je motor pakken.
Het vliegen met de Climaxx ging gisteren zo leuk dat ik de Diva zelfs heb laten staan en volledig voor de uitdaging ben gegaan om zonder motor weg te komen.

Dus goed observeren was het devies.

Je zag echt heel mooi verticale beweging aan komen, of een open gebied aangegeven door zon tussen de schaduwvlekken van de wolken, en als ik het goed wist te timen kon ik de Climaxx daar heel mooi tussen gooien. Af en toe deed ik het niet goed en kon ik net met een mooi bochtje landen. Maar vaak lukte het wel een ik heb echt heel erg veel kunnen vliegen vandaag!

Later op de ochtend kwam Gert van Landhaus Kitzblick, met een paar vliegtuigen en een Spaans kleurtje, ook aan op de berg om wat uurtjes met ons rond te hangen.
Het weer begon langzaam een beetje te veranderen, de wind werd constanter en de wolken werden minder en het werd steeds betrouwbaarder op hoogte blijven.

Op een gegeven moment zelfs zo mooi dat Douglas en Johannes naar het hotel zijn gerend om de SZD Junior en Pilatus B4 op te halen.

In de tussentijd ben ik languit in het gras gaan liggen en heb nog zeker drie kwartier met de Climaxx gevlogen tot het helemaal mis ging.

Ik heb vandaag met mijn winterpult gevlogen vanwege de dunne wind en ik vermoed dat ik met het beetje schuiven van de zender in de pult, het anders vasthouden dan met de ‘gewone’ pult, mijn zender heb uitgezet.

Op 35 meter hoogte trekt hij in een spiraal naar beneden zonder enige reactie op de knuppels. Ik keek nog snel naar de zender en zie dat die uit staat. Ik zet hem weer aan………trek nog vol up…. maar het mocht niet meer baten en met een angstaanjagende rotklap is hij recht de berg in gedoken.

Ik weet dat het altijd een risico is dat je vliegtuig niet heel terug op de grond komt maar jongens wat ben ik dáár ziek van zeg!!

Toen ik net de zooi bij elkaar geraapt had kwam Douglas met de Junior aan lopen.
Dus even de onvrede van mij af gevloekt en vol goede moed klaar om die SZD van de berg te smijten.
De wind was perfect…..de lucht leeg……..geen enkel excuus meer. Ik heb hem een goede zwieper gegeven en de rest was voor Dougie!

Dit was de start van na het eten omdat we toen een cameraman, in de persoon van Johannes, beschikbaar hadden maar de fly-by en de landing waren de eerste schaalmeters op grote hoogte en daar loopt hij nu nog van te genieten!

Helaas vond Johannes’ zender dat het nog geen tijd was voor een Pilatus-vlucht. Terwijl ik dit typ heeft hij alles in orde maar het is inmiddels donker dus nu hopen dat het morgen nog lukt.

Want geloof het of niet maar morgen is de laatste dag en dan is het weer klaar met het feestje……..wat gaat de tijd snel!!!

Nu ga ik mijn verlies verdrinken en een groot glas bier……bah!....wat baal ik!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back