Bergwereld
Die bergwereld is mijn grote liefde.
Het zijn niet materiële beweegredenen om dit prachtige leefgebied te bezoeken, maar om te ontspannen, beleven en genieten.
Vergelijkt men de bergwereld met andere vrijetijd-ruimtes dan is de belevingsdichtheid eerder gering. De prikkels stromen niet in zulk overvloed en intensiteit op ons in, men ontmoet beduidend minder mensen dan in de stad, zwembad of sportcentrum.
In de bergwereld krijgt ontmoeting een andere kwaliteit. De individuele mens wordt ongelijk belangrijker dan in de stad. Meestal groeten wij elkaar, zeker als we langere tijd niemand gezien hebben.
In de stad waar ons duizenden mensen over de weg lopen, zou dat onmogelijk zijn.
Omdat ons in de stad niet alleen continu personen tegenkomen, maar ook ongelofelijk veel reclameborden, teksten, geluiden en geuren op ons inwerken, staan wij continu een beetje onder druk. Tijdelijk kan dit ja mooi en stimulerend zijn, maar op ten duur is het zwaar inspannend. Stresshormonen komen vrij en zijn onze continue begeleider geworden.
In de natuur dalen de genoemde hormoonwaardes waarbij de stemmingshormonen toenemen. Spanningen, depressiviteit en agressie verdwijnen.
We voelen ons opgelucht, rustiger en frisser.....
Hm,... ik dwaal af.

Even mijn agenda raadplegen of nog ergens een gaatje is voor hellingvliegen in de bergen, ......weer wat stemmingshormonen produceren.
Johannes