German Open Dresden 2009

The luck factor.

Alex, vergeet je nog te noemen dat je in de oplopende taak 2 seconden werktijd te kort kwam voor de 1000......

Het is me al langer duidelijk dat de uitslag maar deels een afspiegeling is van de prestaties van de piloten. Bij F3K heb je voor een goede uitslag wat geluk, en zeker geen pech nodig.

Bijvoorbeeld:
- Onder makkelijke omstandigheden vlieg je veel gemakkelijker een max dan onder moeilijke omstandigheden. Dus deelnemers die vaker makkelijke omstandigheden treffen zullen beter scoren.
- Net wel of net niet een tijd halen bij de oplopende taak.
- Net wel of net geen buitenlanding.
- Pech hebben om een vlucht te verknallen door een mid-air.
- Indien er geen aanwijzingen zijn een kant kiezen en het geluk hebben iets tegen te komen of juist niet.
- Etc, etc.

Hoe meer rondes er gevlogen worden hoe eerlijker. Gezien de wisselende omstandigheden in Dresden was 10 rondes erg weinig.

Voor Peter en mij pakte 8 van de 10 rondes goed uit met als gevolg een prima resultaat.
Loet maakte (volgens eigen zeggen) onnodig een buitenlanding en miste hierdoor de fly-off (stom, stom, stom!!!).
Goswijn vloog een extreem goede wedstrijd (na 8 rondes plaats 4) maar trof de laaste twee rondes erg moeilijke omstandigheden die in het voordeel van andere deelnemers uitpakten en viel hierdoor net buiten de fly-off.
Wat er bij jou mis ging heb je zelf al aangegeven.
Ook hadden Theo en Arjen hoger kunnen eindigen. Arjen verloor een ronde veel punten door storing.

Het goede nieuws is dat we in Nederland een brede top hebben (die steeds breder wordt) waardoor de kans groot is dat er altijd wel iemand hoog eindigd.

Laatst bewerkt:
Leuk detail:
Tijdens de Finale in de -Laatste vlucht- werd er door een handvol deelneemers in een zeer sterke bel bij heel veel wind tot wel 200 meter achter het veld mee gelopen om het model te kunnen blijven zien en de bel te blijven volgen. Nagenoeg al die deelnemers incl Peter redden het om de 5 minuten vol te vliegen en weer terug te komen op het veld.

Alex

Ik vroeg me al af waar iedereen opeens gebleven was.........

Bas, Alex,

Ik kan hier niet beter verwoorden; door de wisselende weersomstandigheden was de geluksfactor voor een goede klassering zeker niet gering. Feit is dat we als nederlanders ons wel steeds beter kunnen meten met de internationale top. In de voorrondes wist Loet zeldzame punten af te pakken van de uiteindelijke winnaar van de voorrondes, M. Herrig.

Leuk detail:
Tijdens de Finale in de -Laatste vlucht- werd er door een handvol deelneemers in een zeer sterke bel bij heel veel wind tot wel 200 meter achter het veld mee gelopen om het model te kunnen blijven zien en de bel te blijven volgen. Nagenoeg al die deelnemers incl Peter redden het om de 5 minuten vol te vliegen en weer terug te komen op het veld.

Alex

Alex, vanwege de zenuwen moest ik gewoon effe een stukkie lopen.... Heb Ralf Mittelbach dit wel vaker zien doen; volgens hem hoef je zelf tijdens de vlucht en landing niet in het startvak te staan; alleen bij de start. Natuurlijk wel model binnen de lijnen landen. Maar om discussies of verschil in uitleg van regels te voorkomen ben ik wel voor de landing maar weer terug gelopen in het startveld, maar volgens mij hoeft dit dus niet.

Peter

Geheel vergeten te vermelden;
Frans gooide op de trainingsdag zijn Mimi hoger dan menig wedstrijddeelnemer met een fullsize :mrgreen:

Loet maakte (volgens eigen zeggen) onnodig een buitenlanding en miste hierdoor de fly-off (stom, stom, stom!!!).

Dat klopt, in de AULD vloog ik na 2 minuten boven het veld eigenlijk klaar om te landen. Omdat ik er de schurft in had om geen 3 minuten te halen liet ik me langzaam afdriften op een iets betere luchtlaag (dit had me zeker 2 seconden kunnen opleveren). Toen ik dacht in te draaien voor de landing lag ik plotseling op de grond, 30 cm buiten het veld. Gewoon landen als je boven het veld zit heeft me 250 punten gescheeld en dus iets van 3% op de totaalscore. Maar zo heeft iedereen zijn eigen excuus.

De hele nacht liggen draaien en met de ziekte in mijn lijf zijn we gisteren na 900 km rijden in de buurt van Esbjerg Denemarken aangekomen.
Momenteel heb ik wat koorts en gedraag me als een baby. Slapen, huilen, slapen, huilen:(:(

Maar wat Bas en Peter hebben gepresteerd is super. Ik vind de fly-off een aardig toetje maar ik vind (anderen niet) dat het gaat om de voorrondes.

Loet

De regels

Kon je niet met beide voeten binnen het veld je kistje oppakken? ... het schijnt toch als correcte landing bestempeld te kunnen worden...

Dat lijkt mij niet:
5.7.6.1 Landing

Het model wordt verondersteld geland te zijn (en daarmee zijn vlucht beëindigt te hebben) indien:
  • Het model ergens tot stilstand komt
  • De deelnemer het model voor de eerste keer met de hand of ieder ander deel van zijn lichaam raakt
5.7.6.2 Geldige landing

Een landing wordt verondersteld geldig te zijn indien:
  • Er tenminste een deel van het stilliggende model het start- en landingsgebied raakt (of elk ander aan de grond verbonden onderwerp in het start- en landingsgebied).
  • De deelnemer (of zijn helper) het model voor de eerste keer raakt terwijl hij in het start- en landingsgebied met beide benen op de grond staat
.

Dat betekent dus dat je best mag buitenlanden, maar dat je daarvoor (staande in het landingsgebied) je model even moet aanraken.

Maar...wat verstaan we dan onder voor de eerste keer? Is dat voordat het model de grond geraakt heeft? Lijkt me geen duidelijke omschrijving en inderdaad voer voor discussie.

Laatst bewerkt:
buitenlanding

Leon en Jaap,

in de briefing voorafgaand aan de wedstrijd is aangegeven dat tenminste een deel van het model binnen de lijnen moet liggen om de landing geldig te maken.

Bas

Junior

Knap ook dat Christoph Mebus als junior de seniorenwedstrijd met 93 deelnemers wint. Dat noem ik doorstroming. Kom op junioren in Nederland: Dit verdient navolging!
Henk

Moet je bij het lezen van het woord “junior” in dit geval niet denken aan een mager klein jochie met een van z’n krantenwijk bij elkaar gespaard gammel toestel.
In dit geval is het een beer van een kerel die z’n SALPeter met de grootste gemak naar 70 gooit. Uiteraard ben ik het met je eens dat het een geweldige prestatie van hem is!!!!

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2546079

Laatst bewerkt:
Back