gernot bruckmann yak 54m ep 1.8 m => 1.4m

Ja daar heb je wel een punt natuurlijk. Ik vermoedde dat als het onderstel wat mee zou veren de belasting op het bevestigings punt kleiner zou mijn. Echter zie ik nu dat het onderstel natuurlijk voornamelijk in de breedterichting kan veren en niet of weinig in de lengterichting van het vliegtuig.

Wellicht is het bevestigingspunt al wat verstevigd bij de laatste modellen ?
Laten we eens wat foto's plaatsen en vergelijken. Hoe oud is jouw kist ?

Gr Bas

Na een crash afgelopen augustus (motorstoring) was mijn Yak compleet 'wrecked'. Toen heb ik de tweede week van september bij Aerobertics een nieuwe besteld. Deze heb ik afgelopen vrijdag in elkaar gezet.

Hoe wilde je precies foto's gaan nemen? Dat zie ik nog niet helemaal voor me...

Oei wat een pech, hoe gebeurde dat ? Tijdens het torquen ?

Foto's van de binnenzijde bij de bevestiging van het onderstel van de bovenkant genomen ... volgens mij moet dat kunnen. Ik zal het eens proberen.
Gr bas
Ps. Rook jouw bouwdoos ook zo muf toen je het opende .. ?

Oei wat een pech, hoe gebeurde dat ? Tijdens het torquen ?

Bij de start, alles gecontroleerd (behalve de electromotor, die doet het immers altijd...).
Half gas, los van de grond en horizontaal.
Toen trok ik hem verticaal met vol gas, en ja. Dit bleeft uit. Op meter of 6 drukken, om de neus naar beneden te krijgen, dit lukte. Maar niet genoeg roerdruk om hem recht te trekken uiteraard.

Foto's van de binnenzijde bij de bevestiging van het onderstel van de bovenkant genomen ... volgens mij moet dat kunnen. Ik zal het eens proberen.
Gr bas
Ps. Rook jouw bouwdoos ook zo muf toen je het opende .. ?

Hmmm, volgens mij niet echt muf, meer naar lijm.

Groet.

Ik zal naar jouw voorbeeld ook wat foto's maken, om te vergelijken.

Mijn Yak had vandaag zijn maiden flight. Ging goed.

Er was wel een probleem met het oplijnen van de vleugels. De slagmoertjes die in de vleugel zitten, zaten bij mij wat te laag, waardoor het boutje niet goed paste. Hierdoor hebben we eerst de gaatjes in de romp, waar de boutjes door gaan, iets moeten vergroten. Gelukkig heeft een clubgenoot altijd een multi-tool bij zich!

Daarna afstellen in de zender, D/R, expo, sub-trims et cetera.

Alle apparatuur (op de ontvanger na) zijn van de oude Yak afgehaald na de crash.
Dus eerst alles even testen, inclusief vol gas... :mrgreen:

Daarna een clubgenoot gevraagd of deze hem even wou invliegen.
Eenmaal alle trims correct, kreeg ik de zender. Alsof het gisteren was dat ik de Yak voor het laatst gevlogen had.
Landing ging soepeltjes. Gestel nog niet gekraakt.

bild2266.jpg

Maar nog even over het landinggestel...
Als er nou grotere (lcuht)banden onder komen, absorberen deze de (eventuele) klap niet al een stuk beter, waardoor er minder krachten komen op de constructie, voor zover deze er is? De banden moeten dan natuurlijk wel een stukje groter zijn dan de standaard meegeleverde banden, maar is dit een idee?

Vriendelijke groet,
Jasper

he dat is goed om te lezen, heb je ook nog een filmpje ?

Was de motor nog goed dan na de crash ?

Ben benieuwd of het bij mij dan wel zal gaan passen...

Ik zag al wel dat de achterzijde van de afneembare canopy ietsje breder is dan de romp, was dat bij jou ook zo ?

Dat van die groter wielen vind ik een goed idee, ik heb er ook aan zitten denken. Het schuim van mijn wielen is vrij hard, misschien harder geworden in de loop der tijd. Ik heb nog andere wielen die beduidend zachter zijn maar iets te klein zijn voor deze kist.

Ik denk dat wat grotere schuimwielen (zonder de wielkappen dan natuurlijk) misschien al iets helpt (bovendien heeft de originele YAK 55 ook geen wielkappen)
Luchtbanden zijn hoogstwaarschijnlijk zwaarder en misschien nog iets stugger, ik heb geen idee eigenlijk.

gr
Bas

he dat is goed om te lezen, heb je ook nog een filmpje ?

Was de motor nog goed dan na de crash ?

Ben benieuwd of het bij mij dan wel zal gaan passen...

Ik zag al wel dat de achterzijde van de afneembare canopy ietsje breder is dan de romp, was dat bij jou ook zo ?

Dat van die groter wielen vind ik een goed idee, ik heb er ook aan zitten denken. Het schuim van mijn wielen is vrij hard, misschien harder geworden in de loop der tijd. Ik heb nog andere wielen die beduidend zachter zijn maar iets te klein zijn voor deze kist.

Ik denk dat wat grotere schuimwielen (zonder de wielkappen dan natuurlijk) misschien al iets helpt (bovendien heeft de originele YAK 55 ook geen wielkappen)
Luchtbanden zijn hoogstwaarschijnlijk zwaarder en misschien nog iets stugger, ik heb geen idee eigenlijk.

gr
Bas

Hoi Bas.

Filmpje heb ik niet, zal eens kijken of ik volgend weekend een filmpje kan maken, mits het redelijk weer is.

Motor was nog goed. Heb hem uit elkaar gehad en gereinigd.

Wat betreft die slagmoeren in de vleugel, gewoon met een klein multitooltje even wat wegschuren. Ook zou ik niet de boutjes gebruiken die erbij geleverd worden, van nylon, maar net zulke als waar je het landinggestel mee vastzet. (Kan niet op de naam komen).

De afneembare cockpitkap is bij elke yak iets ruimer en valt er om heen. Dit omdat het veel makkelijker te (massa)produceren is dan elk kapje perfect passend te maken. Hiermee besparen ze bij de productie een hele hoop tijd, mankracht en geld. Bij een eigenbouw kist maak je dit natuurlijk wel mooi pas.

Ik zal ook eens wat grotere wielen erop zetten.

Heb je toevallig al foto's van de constructie bij het landinggestel?

Hoe staat het met de 'bouw'?
Met hoeveel cellen ga je vliegen? Ik vlieg op dit moment met 4000 mAh 4S 20-30C. De accu weegt 437 gram. Hiermee is het zwaartepunt precies goed.
Ik zal een foto maken van hoe de accu erin ligt.

Groet, Jasper

Hier dus een aantal foto's.

Van de cockpitkap:
bild2271.jpg

Van de accuplaatsing:
bild2273.jpg

bild2275.jpg

Gepoogd van de constructie 'de la' landinggestel foto's te maken:
bild2278.jpg

Aangezien het symmetrisch is, zal het er aan de andere kant net zo uitzien. Het is eigenlijk gewoon een latje die over de bodem is gelijmd, waar slagmoeren in zijn gezet om het gestel vast te houden. Totaal geen stevigheid.

Wat me nog weer opviel, bij mijn vorige Yak ook al, is dit dingetje:
bild2284c.jpg

Deze houdt de cockpitkap vast, maar het voelt me vrij zwak aan. Bij mijn vorige Yak was dit dan ook verstevigd door de vorige eigenaar.

Verder bedacht ik me dit. Bij meskant vliegen wil de Yak heel graag op down weg. Dus een (lineaire) mix van richtingsroer op hoogteroer, waarbij de hoeveelheid richtingsroer de hoeveelheid up bepaalt om het wegtrekken op down te voorkomen, is niet overbodig..

Ik heb dit zelf op 12% staan.

En gewoon nog een foto'tje omdat het kan. Links op de achtergrond de 'oude' Yak.
bild2285.jpg

Groet.

thanks, goede tips. Dat van dat mixen las ik ook al op rc-network.de
Ik ga voor 6s en de aanbevolen setup van GB, dan kan er weinig mis gaan. Ik heb nog 4x hyperion 3S 2100mAh liggen.
Ben nog niet begonnen met bouwen en moet de servo's ook nog bestellen de rest is in huis.

Trouwens, het krimpen van die busjes op de draden naar de aansturing van het hoogte- en richtingsroer, waarmee heb jij dat gedaan ? Er is een 'speciale' tang voor te krijgen maar kon ik zo direct niet vinden bij Gamma,Praxis etc.

Wat betreft montage landingsgestel; de plaat zit aan de achterzijde vast met een dwarsverbinding. Zelf verstevingen lijkt me alstig want de accuplaat ligt er boven dus je kunt er slecht bij. Hoe was dat bij je vorige kist gedaan ?

Ik probeer morgenavond wat foto's te maken en te plaatsen.

gr
Bas

Dat krimpen heb ik gewoon met een platbek-tangetje gedaan.

Bij de vorige Yak was er volgens mij (24-uurs) epoxy ingegoten. Dusdanig veel dat het er aan beide zijden bovenuit kwam. Heb hier geen foto's van.

Maar een clublid heeft dit zelf dus ook gedaan, en alsnog het landinggestel gekraakt.
Dus, of dit effectief is is ook te betwijfelen.

Groet.

ja dan wordt het een lastig verhaal, en lijkt dan toch een constructiefout, alhoewel, eerder een zwak punt ... laag gewicht is natuurlijk een van de kernpunten van deze kist geweest voor Gernot.

Hierbij mijn foto's van de binnenkant van bevestigingspunt van het landingsgestel :

Het zit aan 3 spanten vast, waarbij , in de lengte ook nog een extra laag hout is gebruikt.
Hier de foto's van rc-network en lijkt niet echt aangepast te zijn, dus we zullen het ermee moeten doen : http://www.rc-network.de/forum/show...und-Erfahrungsbericht-zu-Gernots-YAK-55-M-1.4

gr
Bas

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
nou, ik ben nog niet begonnen, eerder dan verwacht was de nieuwe regelaar voor mijn heli binnen gekomen dus die ben ik aan het inbouwen en afstellen, anders doe ik alles door elkaar heen ...
(compass-7hv-14)

gr
Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Back