Hee, een ervaringsdeskundige!
Ik heb het momenteel klassiek staan: kleppen omlaag, elevons omhoog. Daar heeft-ie nog niet mee gevlogen, het is geen toestel dat ik elke keer meeneem naar de club... het weer moet ernaar zijn, en mijn hoofd ook. Als ik jou goed begrijp, zou ik dan kunnen verwachten dat-ie in een stall gaat....? Nou ja, als dat gebeurt ga ik jouw instelling proberen.
Ik heb 'm dus nog steeds maar weinig zien vliegen, maar ik had niet het idee dat-ie zo snel omlaag kwam en in elk geval leek de glijhoek best goed, ik had dus moeite om 'm aan de grond te krijgen toen ik de kleppen niet kon gebruiken en er was vrijwel geen wind...
Hoe breng jij jou motorloze versie omhoog, lier, elastiek, sleep?
edit- even Gertens aanwijzingen erbij gepakt. Ik geloof niet dat-ie voorschriften geeft hoe je de kraaistand moet maken, maar hij zegt over de welfkleppen, dat je ze zonder romp boven moet laten scharnieren, en mét romp, (28 mm naar) onder... dat heeft natuurlijk te maken met bodemcontact. Heeft jouw Sirion een romp?
Omdat ik een DX6i gebruik heb ik maar afgezien van een thermiekstand, de kleppen zijn alleen landingshulp.
Dat is bizar... tja, ik kan me er iets bij voorstellen. Dat is zowiezo dus volkomen anders dan Gerten voorschrijft... en als ik erover nadenk begrijp ik nu pas waarom hij in een duik ging bij mijn eerste poging.De middelste kleppen (flaps) 70 graden naar beneden. Om te voorkomen dat de neus daardoor omhoog komt, tegelijkertijd de buitenste kleppen (rol/hoogteroer) ook 5 mm naar beneden uitslaan.
Ik heb het momenteel klassiek staan: kleppen omlaag, elevons omhoog. Daar heeft-ie nog niet mee gevlogen, het is geen toestel dat ik elke keer meeneem naar de club... het weer moet ernaar zijn, en mijn hoofd ook. Als ik jou goed begrijp, zou ik dan kunnen verwachten dat-ie in een stall gaat....? Nou ja, als dat gebeurt ga ik jouw instelling proberen.
Jij hebt kennelijk een pure zwever... ik heb er een duwprop op, dus dat gaat bij mij niet lukken, hij moet op een schakelaar.Ik heb dit op de gashandel van de zender geprogrameerd zodat het traploos in te stellen is.
Okee dat houd ik in het achterhoofd. CG is nu inderdaad 260, maar er zit een flinke zooi lood in de rompneus dus daar kan ik altijd een beetje uithalen.Waar heb je overigens het zwaartepunt liggen? Gerten adviseerd 255-265 mm. (...) Hier in Nederland heb ik het op 275 mm liggen.
Ik heb 'm dus nog steeds maar weinig zien vliegen, maar ik had niet het idee dat-ie zo snel omlaag kwam en in elk geval leek de glijhoek best goed, ik had dus moeite om 'm aan de grond te krijgen toen ik de kleppen niet kon gebruiken en er was vrijwel geen wind...
Hoe breng jij jou motorloze versie omhoog, lier, elastiek, sleep?
edit- even Gertens aanwijzingen erbij gepakt. Ik geloof niet dat-ie voorschriften geeft hoe je de kraaistand moet maken, maar hij zegt over de welfkleppen, dat je ze zonder romp boven moet laten scharnieren, en mét romp, (28 mm naar) onder... dat heeft natuurlijk te maken met bodemcontact. Heeft jouw Sirion een romp?
Omdat ik een DX6i gebruik heb ik maar afgezien van een thermiekstand, de kleppen zijn alleen landingshulp.
Laatst bewerkt: