Gerten Sirion

Hee, een ervaringsdeskundige!
De middelste kleppen (flaps) 70 graden naar beneden. Om te voorkomen dat de neus daardoor omhoog komt, tegelijkertijd de buitenste kleppen (rol/hoogteroer) ook 5 mm naar beneden uitslaan.
Dat is bizar... tja, ik kan me er iets bij voorstellen. Dat is zowiezo dus volkomen anders dan Gerten voorschrijft... en als ik erover nadenk begrijp ik nu pas waarom hij in een duik ging bij mijn eerste poging.
Ik heb het momenteel klassiek staan: kleppen omlaag, elevons omhoog. Daar heeft-ie nog niet mee gevlogen, het is geen toestel dat ik elke keer meeneem naar de club... het weer moet ernaar zijn, en mijn hoofd ook. Als ik jou goed begrijp, zou ik dan kunnen verwachten dat-ie in een stall gaat....? Nou ja, als dat gebeurt ga ik jouw instelling proberen.
Ik heb dit op de gashandel van de zender geprogrameerd zodat het traploos in te stellen is.
Jij hebt kennelijk een pure zwever... ik heb er een duwprop op, dus dat gaat bij mij niet lukken, hij moet op een schakelaar.
Waar heb je overigens het zwaartepunt liggen? Gerten adviseerd 255-265 mm. (...) Hier in Nederland heb ik het op 275 mm liggen.
Okee dat houd ik in het achterhoofd. CG is nu inderdaad 260, maar er zit een flinke zooi lood in de rompneus dus daar kan ik altijd een beetje uithalen.
Ik heb 'm dus nog steeds maar weinig zien vliegen, maar ik had niet het idee dat-ie zo snel omlaag kwam en in elk geval leek de glijhoek best goed, ik had dus moeite om 'm aan de grond te krijgen toen ik de kleppen niet kon gebruiken en er was vrijwel geen wind...
Hoe breng jij jou motorloze versie omhoog, lier, elastiek, sleep?

edit- even Gertens aanwijzingen erbij gepakt. Ik geloof niet dat-ie voorschriften geeft hoe je de kraaistand moet maken, maar hij zegt over de welfkleppen, dat je ze zonder romp boven moet laten scharnieren, en mét romp, (28 mm naar) onder... dat heeft natuurlijk te maken met bodemcontact. Heeft jouw Sirion een romp?
Omdat ik een DX6i gebruik heb ik maar afgezien van een thermiekstand, de kleppen zijn alleen landingshulp.

Laatst bewerkt:
Als je de elevons omhoog hebt staan kun je er zeker van zijn dat hij gaat stallen. Ik zou het niet doen. Je kan dan nog beter niets bij mixen en zelf down geven (= evelons naar beneden ;-)
Sinds dit voorjaar vlieg ik ook met een motor (zelfde vraagstuk met de schakelaar gehad. Sluit nu alles aan en schroef dan de romp er op, niet ideaal, denk dat ik een stekker/schakelaar aan de buitenkant maak zo als Dirk voorstelde). De motor heb ik op een driestanden schakelaar staan die ik kan bedienen zonder de vingers van de knuppels te halen. Het is wel prettig om bij de landing het remmen traploos te kunnen bedienen in plaats van hup aan/uit.
De glijhoek is inderdaad enorm.

Misschien ga ik de landingsinstellingen toch wel maken zoals jij ze hebt, vóórdat ik er weer mee vlieg. Komt me alleszins logisch over. Ik denk alleen niet dat ik 70 graden kleppen haal... nou ja dan remt-ie een pietsje minder.
Bedankt voor je gegevens. Heb je 'n fotootje van je Sirion?

Jouw post nog eens doorlezend... je vindt de daalsnelheid relatief groot, maar de glijhoek enorm. Dan zou de vliegsnelheid dus hoog moeten zijn...? Dat vond ik wel meevallen eigenlijk, is me niet opgevallen...

Laatst bewerkt:
Bart en Maarten,

Als Bart nu eens een keer bij ons komt vliegen (hilversum is niet ver weg toch?), en Maarten komt ook met zijn Sirion. Kunnen jullie goed op elkaar afstemmen ....

Enne ... hartstikke leuk 2 Sirions aan de hemel. Even ogen dicht, en dan raden welke van wie is. :rolleyes:

Maar serieus: eens samen afstellen lijkt me niet verkeerd! Toch.

Gr. Dirk.

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd de Sirion weer eens mee naar de club genomen (na gisteren vrij uitgebreid de zenderprogrammering te hebben herzien). Inmiddels heb ik er zo'n lanceerinstallatie voor zoals HK voor een paar euro verkoopt; plus het elastiek dat ik al had, en dat blijkt echt helemaal prima te werken: (filmpje door Harold, beankt!)

Nog wat fijnslijpen aan de programmering, maar de besturing is uitgesproken gezeglijk.
Wel blijft het onhandig dat je bij dit toestel de komplete romp van de vleugel moet schroeven om een accu te wisselen. Nu hij eindelijk lekker blijkt te vliegen overweeg ik om een luikje in de zijkant van de romp te maken, want elke keer die romp los en weer vast is een wanhoop, met vier servo's in de vleugel is er altijd wel een servokabeltje dat in de klem zit...

Back