geschiedenis gegevens, heeft iemand ze nog? FD3/64 turbine

ik wilde bij deze vragen of mensen toevallig nog foto's in het archief hebben van een toestel van Theo Walravens?

Ik heb 1 fotootje gevonden op het internet, verder kom ik ook niet.
Het gaat om het oranje toestel wat rechts naast de A-10 staat.
image03a.jpg

Ik ben op zoek naar gegevens van dit toestel. Omdat er plannen zijn om een fd3/64 motor te gaan maken, en deze dan op zo'n soortgelijk toestel te gaan vliegen.

Nu zullen jullie wel denken, een fd3/64 motor ????? Die zijn achterhaald.
De reden waarom een fd3/64 is, dat het geluid van deze motor een lager licht dan de huidige motoren. Dit vanwege dat de fd3/64 maar een uitstroomsnelheid van 200m/sec heeft, en de huidige motor ligt dit stukken hoger. Dit alles heeft dan weer te maken, met de geluids-regels die wij op het vliegveldje hebben.

wie heeft er nog info?

Hé franky,

Ik ken theo al jaren, en heb hem van het begin met veel bewondering gevolgd.
En van theo en Dolf zeer veel geleert.
jaar na jaar de evolutie gezien van de elastiek starts tot de mooie modelen die zelfstandig het luchtruim ingingen.
Het oranje toestel is een verbouwde Puma, zelfde afmetingen en met zelfs de orgineele ribbenvleugel als ik het nog goed heb.

Alleen vraag ik me af als je nu een Kj van pakweg 7kg terugschroefd naar een kg of 4 heb je hetzelfde aan vermogen als theo destijds en ook ongeveer hetzelfde geluid.
met vriendelijke groeten,

Theo had toen zo,n 3 kg uit de fd .

Altijd bewondering voor gehad.en nog

Ben bij hem op bezoek geweest ,en dan moest je natuurlijk mee naar het vliegveld in Spaarnwoude.

Wat is dat toch een aardige man , elk jaar kom ik hem weer tegen op pampa ,en we hebben altijd weer wat nieuws te bespreken.

Ik heb toen 1 van die 3kg motors gekocht ,maar helaas het compressor wiel scheurde , en omdat ik toch de tekeningen had van de kj66, ben ik daar aan begonnen.

Ik denk zeker dat je hem beld of mailt dat je zeker veel gegevens krijgt.

Theo doet nooit zo moeilijk.

Groetjes,

Martin.

Het kan zijn dat ik ernaast zit.

Maar het vermogen van een turbine werkt toch logaritmisch? (als je het in een grafiek weergeeft).

Zeg dat de kj66, 7 kilo geeft bij 120.000. Dan moet hij misschien toch nog 80.000 draaien om de 3.5 kilo te halen (en misschien wel meer toeren). Ik vraag me dan af, of het geluid dan toch nog zachter zou zijn dan een fd3/64 op volgas. Ik heb ook nog nooit een fd3/64 horen lopen. Misschien kom ik daar pas achter, als er ooit een fd3/64 functionerend zou zijn.

groetjes Frank

geluid

@Franky.

Om een turbine stil te krijgen moet je wat andere kunstgrepen overhoop halen.
1 is zorgen dat de inlaat niet rechtstreeks naar de buitenlucht wijst m.a.w. 1 of 2 keer de bocht om laten gaan voordat de lucht bij de motor is, de motor voelt hier niets van.
2 is lange dubbelwandige trustpijp van minstens 70 cm achter de motor zetten en de motor volledig in de romp monteren, max toerental op 100 K zetten en je komt met een beetje geluk aan +/- 3,5 kg stuwkracht uit een 'modernere' KJ 66.
Geluid onder de 80 Decibellen kun je wel vergeten, op 7 meter welteverstaan, met een beetje geluk maak je dan 90 decibellen op 7 meter, maar op 25 meter ben je dan stiller dan een 4cc tweetact snerpertje, heeft te maken met het soort geluid wat een turbine maakt, dit is spectraal en niet tonaal zoals een pulserend 2 tactje.
Heel interessant onderwerp overigens :smile:

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me een tijdje geleden het boek van Kurt Schreckling aangeschaft, betreffende de FD3/64.

Hierin staat ook een hoofdstuk waar ze dus over het geluid praten. En daar wordt in vermeldt, dat ze dezelfde meting gedaan hebben, zoals je ze bij prop-toestellen uitvoert.
Dus op 7 meter meten.

Ze komen dan op 75dB.
Laatst kwam ik wat artikelen tegen van een GTBA meeting, waar ze een merlin motor gemeten hadden. En die kwam op 114dB. Een verschilletje van 39dB. Wat dus duid op 13x een geluidsverdubbeling. Volgens mij is dit grotendeels te verwijten, aan dat de FD3/64 maar een lage uitstroomsnelheid heeft, vergeleken met een KJ-66. Maar dit is natuurlijk ook weer terug te zien aan de lage stuwdruk vergeleken met een KJ-66

Vanwege die info in het boekje, was mijn interesse ook om de FD3/64 mogelijk te gaan maken. Of de waardes kloppen, kom je pas achter als alles klaar is.

Hallo Frank,
Kijk is op mijn website (index) onder foto's( filmpjes eerste vlucht) Hier zie je een heinkel 162 (salamander).
Ik heb hier nog mallen van liggen om romp en vleugels te fabriceren.
Ik heb ook nog een werkende FD op de plank.
Dit lijkt erg op wat je op de foto ziet.
Misschien kan ik je nog wat info geven.

Groet Adrie.

Hallo Frank,
Kijk is op mijn website (index) onder foto's( filmpjes eerste vlucht) Hier zie je een heinkel 162 (salamander).
Ik heb hier nog mallen van liggen om romp en vleugels te fabriceren.
Ik heb ook nog een werkende FD op de plank.
Dit lijkt erg op wat je op de foto ziet.
Misschien kan ik je nog wat info geven.

Groet Adrie.

Leuke site heb je daar Adrie.

Grt,
Gerald

@ Gerald,

Dank voor het compliment over mijn site, ik ben bezig om het jetvliegen weer op te op te pakken en probeer over niet al te lange tijd mijn oude heinkel weer in de lucht te krijgen met een nieuwe zelfbouw turbine a la wren maar dan met zelfbouw turbinewiel.

Groet Adrie.

@Adrie

Hoe is het met je FD motor, op jouw site lijkt het tenminste een FD-motor.

Heb je deze nog, en functioneert deze nog zonder problemen.
Of heb je dingen eraan gewijzigd om het goed draaiende te krijgen?
Wat voor soort compressor heb je erin (hout, aluminium met deksel of zonder deksel?)

Heb je nooit geen problemen gehad, met het vastlassen van het turbine wiel op de as?
In het boek van Kurt Schreckling staan meerdere voorbeelden, dat het fout gaat.

@ Frank,
De FD die ik nog heb is orgineel volgens het boek,(houten compressor met dekschijf) maar wil je een betrouwbare motor krijgen dan moet er veel veranderd worden.
De verbrandingskamer,keramische lagers ,turbinewiel moet tig gelast zijn aan de flens maar het belangrijkste is wel de brandkamer want met het orginele ontwerp was het nooit duidelijk bij uit en inbouw of het geheel weer goed functioneerde.Dit lag aan de verdamper.
groet,

Adrie

houten compressor wieltje

Deze had ik nog liggen ik vond het zonde om weg te doen ik heb er mee gevlogen een paar kg stuw druk.
vriedelijke groet Gerrit Jan

ik had een mailtje gestuurt naar de firma die de vroegere hobbyjets 631 verkocht.
De hobbyjets 631 was ook wel de FD3/67. Een iets groter wieletje dus.

Uit nieuwsgierigheid, heb ik bij hun nagevraagd, wat een turbinewieltje zou kosten, die dus ook geschikt is voor de fd3/64 of fd3/67. Dit gewoon omdat het turbinewieltje mij het moeilijkste onderdeel lijkt. (niet kwa hoeken, maar kwa bewerking van het metaal).

Nou, het is toch wel de moeite waard om het zelf te gaan maken. Ze vragen 185 dollar, voor een turbine wieltje van de FD-reeks. Op zich al prijzig, maar als je het vergelijkt met de hedendaagse wieltjes dan is het ongeveer gelijk. Maar de hedendaagse wieltjes geven ook performance. Die van de FD-reeks was nog in een vroeg stadium. En dan vind ik die 185 dollar helemaal te veel.

Voor de brandkamer heb ik een ander design, bemachtigd engels turbine forum. Deze heeft sticks erin, net zoals de kamps turbine.

Die keramische lagers. Moeten dat lagers zijn die werken met voorspanning? of kunnen dat ook gewone keramische lagers zijn, die ook zonder voorspanning werken. Bij de moderne motoren gebruiken ze voorspanning, maar aangezien de FD motor maar ongeveer 75.000 loopt, zou je ook af kunnen met een normaal keramisch lager

groetjes frank

Hallo Frank.

180 dollar is inderdaad veel ,maar weet je ook waarom ze dit vragen , omdat ze de enige zijn die dit andersom draaiende wieltje maken,en daar profiteren ze nu van .

Het wieltje , heel simpel ,word ook bijna niet verkocht ,want de meeste zelfbouwers zetten er gewoon een zelf bouw inconel wiel in .

De FD die ik gebouwd heb ,daar had ik een kj66 kamer in , en dan alleen de gaten anders om , dus niet moeilijk doen met een zogenaamde speciaal gebouwd kamertje ,wat ze zeggen bij de gtba ,maar zet er maar gewoon een kj kamer in ,moet jij eens opletten hoesnel de motor reageerd , en hoe koud die is ,want de kamer is veel te groot voor die lage lucht snelheid ,en hoeveelheid die de rotor levert.
Ik moest telkens bij gasgeven oppassen dat ik niet over de 120.000 tpm ging ,reageerde sneller dan menig turbine nu .
Was superlicht gebouwd.
Helaas is de rotor gesneuveld ,en heb ik de kamer eruit gehaald , gaten andere kant op gebogen ,en in de kj gezet.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt ,

Groetjes,

Martin.

hallo Frank,
Het is inderdaad zo als martin zegt,zelf het wieltje maken alleen professioneel laten lassen,verbrandingskamer a,la KJ en keramische lagers van de skeeler firma zonder voorspanning.
het enige zwakke punt is dan de houten compressor, die kan niet boven de 75000 toeren.
Dan heb je een turbine met niet zo veel geluid.
Vergeet niet om dit geheel goed te balanseren.
Groet,
Adrie.

@adrie,

De houten compressor is ook geen probleem, want die ga ik niet gebruiken.
Ik ga een aluminium compressor frezen, alleen dan zonder cover. Daarmee zijn de risico's bij 75000 toeren iets minder.

Ook het wieltje doe ik niet aan de as vastlassen. Ik wil hiervoor hetzelfde systeem gaan gebruiken als de huidige motoren. Dus gewoon met moertje en schroefdraad (dat is wel het voordeel dat hij anders omdraait, je kan gewoon rechtse schroefdraad gebruiken, en geen linkse).

Voor balanceren, ga ik een balanceerbankje maken. Dat het wel goed gebeurt

Ik ga eerst alles in CAD zetten. Dan zie ik of alles gewoon past. Of dat ik het e.e.a. moet aanpassen omdat er een andere brandkamer in komt.

Back