Geschiedenis modelluchtvaart

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door arne veenman, 10 jul 2008.

  1. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    hallo iedereen,

    voor school moet ik een profielwerkstuk maken. ik ga zelf een vliegtuig tekenen en maken. nu moet ik er ook een stukje informatie bij doen. ik wil dan wat vertellen over de geschiedenis van de modelluchtvaart. ik heb nergens informatie kunnen vinden.

    zijn er mensen die weten waar ik info kan vinden of waar ik eventueel boeken kopen/ huren/ lenen.

    mvg arne veenman.
     
  2. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Boeken lenen/huren doe ik in de bibliotheek en boeken koop ik in de boekenwinkel. :rolling:

    Nu serieus, ik weet niet of je hier iets mee bent => Modelbouw - Wikipedia ?

    grts,

    niels
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2008
  3. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    Tijdens de vakantie een schoolwerkstuk...maar als het thema over onze hobby gaat...
    Op google is er niks te vinden over vliegtuigen...verzin anders wat:)doe ik ook en de leerkrachten weten toch niks:)
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Toen ik een tiener was (tweede helft jaren '70) heb ik mijn informatie uit de bibliotheek gehaald waar ze verschillende boeken over modelbouw hadden.

    Verder is de afdeling modelvliegsport van de KNVvL, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Home - KNVvL, de landelijke vereniging op dit gebied waar de meeste clubs en vliegers bij aangesloten zijn. Er is door hen onlangs een boek uitgebracht over de geschiedenis van de modelvliegsport in Nederland. Ik vind dat zelf echter vrij summier.

    Hierna volgt een stuk dat ik ooit eerder voor iemand heb geschreven over de geschiedenis van de modelluchtvaart.
    - de eerste echt vliegende vliegtuigmodellen ontstonden in de tijd dat men al fullsize vliegtuigen probeerde te bouwen, maar die nog niet konden vliegen, dus rond 1900. Zwevers stelden nog weinig of niets voor, er was ook geen manier om modellen hoog genoeg te krijgen om ze een beetje te laten zweven. De eerste succesvolle modelvliegtuigen werden aangedreven door een rubbermotor, een opgedraaide elastiek die de propeller aandreef (in die tijd meestal een duwpropeller). De kwaliteit van het rubber was nog niet geweldig. Vaak werd aan repen gesneden binnenband gebruikt. Vluchten van langer dan 10 seconden waren al heel goede vluchten! Zodra modellen langer dan enkele seconden of meters konden vliegen ontstonden wedstrijden.
    - Rond de eerste wereldoorlog profiteerde de vliegtuigmodelbouw van de ontwikkelingen in de echte vliegtuigbouw. Men begon zwevers te ontwerpen die echt goed vlogen en van een heuvel af werden gegooid of aan een lijn werden opgetrokken. Ook rubberaangedreven modellen gingen steeds beter vliegen, ook binnen, indoormodellen. Er werden al wel vluchten van meerdere minuten gemaakt. Er werd geexperimenteerd met de eerste motoraandrijvingen: persluchtmotoren, CO2 en zelfs stoom, maar kleine verbrandingsmotoren waren nog niet op de markte. In de jaren 20 werd wel de eerste dieselmotor (compressieontbrandingsmotor) gepatenteerd door E. Thalheim in Zwitserland, maar door het patent mocht niemand anders die bouwen en hij bouwde er maar een handjevol voor opdrachtgevers.
    - in de jaren '30 lukte het de eerste kleine benzinemotoren te bouwen. Die werden al snel ook in vrij vliegende modelvliegtuigen gebruikt. Een pionier was de Engelse Colonel Bowden. De motoren waren echter erg duur, dus het grootste deel van de modellen waren zwevers of rubberaangedreven modellen. De serieuze wedstrijdklassen waren de Nordic klasse voor zwevers (nu A2) en de Wakefieldklasse voor rubbermotormodellen. Ook werd geexperimenteerd met de eerste radiobestuurde modellen. Doordat er buizen en zware batterijen gebruikt moesten worden en dat allemaal duur was, was dit alleen maar voor een enkeling weggelegd. Modellen werden gebouwd van vurenhout en triplex en bekleed met zijde en werden gewoonlijk van tekening gebouwd. Die werden gepubliceerd door uitgevers van als paddestoelen uit de grond schietende modelbouwtijdschriften, maar al snel zijn er ook bouwdozen op de markt.
    - In de tweede wereldoorlog werd balsa ontdekt als ideaal modelbouwmateriaal. Daardoor kon met kleinere modelvliegtuigen worden gevlogen waarvoor steeds vaker tissue (papier) als bekledingsmateriaal werd gebruikt. Omdat de motoren beter liepen en minder heet werden werd in Amerika vlak na de tweede wereldoorlog vaak methanol als brandstof gebruikt in plaats van benzine als brandstof. Omdat minerale olie wel oplost in benzine, maar niet in methanol wordt in de nieuwe brandstof wonderolie als smeermiddel gebruikt. Bij toeval ontdekte Ray Arden in de VS het principe van de gloeiplug, zodat bougie-ontsteking niet meer nodig was. De methanol/gloeiplugmotor zoals wij die kennen was ontstaan. Eind jaren '40 werden ook steeds meer dieselmotoren gebruikt, vooral in Europa. Het patent van Thalheim was inmiddels afgelopen. Jim Walker in de VS verspreide het lijnbesturingssysteem met een tuimelaar, twee dunne staaldraden en een handvat. Hij claimde patent, maar later bleek dat het in 1937 al was ontwikkeld door Oba St. Clair in de VS.
    - In de jaren '50 bleef het grootste deel van de modelvliegerij vrije vlucht, zweef, rubberaangedreven of met een motortje, of lijnbesturing. Radiobesturing bleef duur, zwaar en ontbetrouwbaar, maar steeds meer mensen bouwden hun eigen afstandsbesturing, waar boeken en bouwpakketten van te krijgen waren. Meestal waren dat éénkanaalsbesturingen. Alleen het richtingsroer werd bestuurd. Dat werd gedaan via een escapement in het model, dat werd aangedreven door .... een opgedraaide elastiek. Motoren hadden nog geen gasregeling, geen carburateur dus, en liepen van begin tot eind van de vlucht even hard. De meeste modelbouwspullen in ons land kwamen uit Engeland (Veron, KeilKraft) of Duitsland (Graupner, Robbe). De meeste (diesel)motoren die in ons land werden gebruikt kwamen uit Duitsland, met name Webra, maar ook Taifun, of een van de vele merken uit Engeland, maar dat was hier moeilijker verkrijgbaar.
    - In de jaren '60 kwam de transistor en oplaadbare accu's en daardoor werd radiobesturing veel betrouwbaarder, maar duur bleef het wel. De meerkanaals (multi) besturing ontstond. Modellen werden nu niet alleen op richting, maar ook op hoogte en rolroeren bestuurd. Er kwamen betrouwbare carburateurs, zodat ook het gas geregeld kon worden. Steeds meer mensen gingen radiovliegen, wat vrije vlucht en lijnbesturing langzaam verdrong als belangrijkste vormen van modelvliegen.
    - In de jaren '70 was radiobesturing zo langzamerhand volwassen en de belangrijkste vorm van modelvliegen. Eerst was dat op de 27 Mc, maar door het vele gebruik van 'bakkies' (Citizen band) was er vaak storing. Er kwamen steeds meer motoren uit andere Europese landen op de markt (Italie, Super Tigre en Oostenrijk, HP), maar vooral uit Japan, met name OS en Enya. Er kwamen krimpfolies met lijmlaag op de markt die met een strijkijzer aangebracht konden worden, waardoor de traditionele bespanning met papier en afwerking met spanlak en verf steeds minder voorkwam. Motoren hadden tot dan toe vrijwel altijd zonder demper gedraaid, maar dat kon toch echt niet meer en voor nieuwe motoren werd steeds vaker een demper verkrijgbaar. Er wordt steeds minder van tekening gebouwd en steeds meer uit bouwdozen. De modelbouwmarkt werd beheerst door Graupner en Robbe. De standaard radio trainers zijn de Robbe Charter en de Graupner Snoopy. De eerste radiobestuurde helicopters worden gebouwd. Het er mee vliegen is echter zeer moeilijk omdat er nog geen giro's gebruik werden. Vrije vlucht en lijnbesturing werd door de meeste radiovliegers als iets voor kinderen en beginners gezien, voor wat lijnbesturing betreft waarschijnlijk door de in de speelgoedzaak verkrijgbare kant en klare lijnbestuurde modellen van plastic met een 0,8cc brandstofmotortje van Cox. Toch is het onterecht vrije vlucht en lijnbesturing zo af te doen. Een handvol die-hards bleef deze interessante klassen beoefenen en op internationaal wedstrijdniveau werden er zeer hoge prestaties mee geleverd. Vrij vliegende indoormodellen van minder dan 2 gram met rubbermotor blijven bijna een uur in de lucht in grote hallen.
    - In de jaren '80, met de komst van de NiCd cellen werd electroaandrijving een realiteit. Ook kwamen er betrouwbare en betaalbare viertaktmotoren op de markt, waardoor niet te veel lawaai hoefde te worden gemaakt. Dieselmotoren waren echter volledig uit de winkels verdwenen. Voor afstandsbesturing van vliegtuigen werd overgestapt van de 27 naar 35 Mhz, waardoor er geen storing meer was van bakkies. Voor vleugels werd steeds minder gebruik gemaakt van een opgebouwde constructie van vuren liggers en balsa ribben. Steeds vaker werden vleugels met een hete draad gesneden uit piepschuim en daarna bekleed met dun balsa. Voor rompen werd steeds vaker kunststof gebruikt, ABS, of glasvezel met epoxy. Helicopters worden een steeds gebruikelijker gezicht op het modelvliegveld. Bij lijnbesturing worden Nederlanders wereldkampioen bij teamrace en combat.
    - In de jaren '90 werd er steeds meer electro gevlogen. Het edele handwerk van het modelBOUWEN raakte op de achtergrond omdat er steeds meer (bijna) kant en klare modellen uit Azie op de markt kwamen, de Almost Ready to Fly (ARF) modellen. De ontwikkelingen waren zo dat er ook binnen in sporthallen met electromodellen kon worden gevlogen. Voor de bouw werd daarbij steeds meer piepschuim gebruikt. Buiten ging de trend juist naar steeds grotere modellen, waarvoor voor het eerst sinds tientallen jaren weer benzinemotoren gebruikt werden, tot wel enkele honderden cc's. Brokken bij de eerste vluchten worden voor een groot deel voorkomen doordat aspirant vliegers met een simulatieprogramma kunnen oefenen op de computer thuis. Alleen oude radiovliegers weten nog iets van vrije vlucht, rubber, lijnbesturing, diesel, papier en spanlak (maar er zijn tot op heden nog steeds beoefenaars van die oude takken van modelvliegen!). Vooral in het buitenland echter ontstaat interesse in oude vrije vlucht ontwerpen met brandstofmotor uit de jaren '30, '40 en '50, die worden dan echter vaak van electroaandrijving en radiobesturing voorzien.
    - Kort na de eeuwwisseling zorgt het Chinese GWS voor goed bruikbare en goedkope indoorvliegspullen, waardoor het indoorvliegen in korte tijd heel erg groeit. Voor de modellen wordt veel gebruik gemaakt van depron, een voor de indoorvliegerij handiger schuim dan piepschuim. Snel daarna komen er weer nieuwe ontwikkelingen, vooral in de indoorvliegerij, het gebruik van carbon (koolstofvezel) staafjes en buisjes als lichte en sterke liggers, LiPo-accu's die veel lichter waren en grotere capaciteit hadden dan NiCd en NiMh, borstelloze motoren die in vergelijking met de oude motoren met koolborstels vrijwel niet meer sleten. Voor outdoormodellen wordt EPP schuim ontdekt als vervanger voor piepschuim. Het is veel steviger en hoeft niet afgewerkt te worden voor electromodellen. De Multiplex Easystar van EPP is bijna de standaard trainer geworden. Er komen zelfs bruikbare, maar nog wel vrij dure, straalturbine motoren op de markt voor echte straaljagers. Sinds enkele jaren is er ook eindelijk vliegend speelgoed, electro aangedreven en radiobestuurd, op de markt dat écht vliegt en veel kinderen kennis laat maken met modelvliegen, maar wat ook door volwassenen erg leuk gevonden wordt. De X-twin, een vliegtuigje van 22 gram en de Pico-Z, een met infrarood bestuurd helicoptertje dat nog lichter is dan de X-twin, beiden van het chinese merk Silverlit, zijn echte hits.
    Inmiddels vliegt denk ik meer dan de helft van de modelvliegers niet meer met brandstof, maar met electromodellen. De markt wordt bovendien beheerst door ARF's. Er zijn erg veel modelvliegers die nog nooit een model zelf hebben gebouwd. Bespanpapier en spanlak is nog maar in een enkele modelbouwzaak te koop. Er wordt echter nog steeds aan lijnbesturing en vrije vlucht gedaan en in de modelbouwwinkels is nog steeds balsa te koop, maar voor hoe lang?
     
    RTrider vindt dit leuk.
  6. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Je verslag is al bijna af ;) nu nog een stukje over de verschillende frequenties en je hebt weer een hoofdstuk.

    Succes.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het nieuwe leren :( Niet 'leren waar te vinden', maar leren 'waar voorgekauwd te krijgen'.

    Zoek eens op 'geschiedenis' in dit forum ... paar links.
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    De luchtvaart begon met modellen of proefvliegtuigen zoals ze toen genoemd werden.

    De uitvinder van het vliegtuig is Sir George Cayley en dat allereerste vliegtuig was een model:
    The Pioneers : An Anthology : Sir George Cayley Bt. ( 1773 - 1857 )

    [​IMG]

    John Stringfellow was nog een pionier die een model/proefvliegtuig bouwde:
    John Stringfellow ( 1799 - 1883 ) and William Samuel Henson ( 1812 - 1888 ) - Aviation Pioneers

    [​IMG]

    En zij waren niet de enigen. Als je eens goed rond kijkt op deze site vind je nog veel meer modellen/proefvliegtuigen, foto's en tekst:
    Remote Piloted Aerial Vehicles
    Aviation Pioneers : An Anthology
    Lawrence Hargrave: Australian Aviation Pioneer

    Op deze pagina staat ook wel wat interessants:
    Theorie van het Vliegen

    Vanaf deze linkspagina kan je ook veel vinden:
    Koolhoven Aeroplanes Foundation - civil aviation history links

    Ik hoop dat ik je zo wat op weg geholpen hebt.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2008
  9. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    op deze site staat ook nog iets over de besturing opzich: modelvliegen
    zelf heb ik (ook voor een werkstuk) erg veel informatie op weten te zoeken over de geschiedenis. volgens mij heb ik het werkstuk alleen niet meer :(
     
  10. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
  11. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    iedereen hartstikke bedankt voor de snelle reacties. ook bedankt voor de hele berg info. dat kan ik zeker gebruiken.

    dat kan ik wel doen maar het is een profiel werkstuk en dat telt vrij zwaar mee. zoiets dat als het niet goe dis dat je dan blijft zitten?? daar doe ik het dus niet voor.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zoals al eerder aangegeven is de KNVvL in Nederland al vrijwel vanaf het begin betrokken geweest bij de modelvliegerij. Het archief van de KNVvL bevat een schat aan informatie die in principe voor iedereen toegankelijk is. "Vroeger" lag dat archief in het luchtvaart museum in het Aviodome op Schiphol. Dat museum is een aantal jaren geleden verhuist naar het vliegveld Lelystad en heet nu Aviodrome!
    Waag er eens een telefoontje aan (of misschien een e-mail) en vraag of het KNVvL archief daar ook heen is gegaan. Zo ja dan kan je daar misschien eens een dagje heen gaan en met een enorme berg informatie terug komen.
    Vragen staat vrij en nee heb je, ja kan je krijgen.
    Succes!
     
  13. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Pure nostalgie,
    Ook ik kom nog uit de 1 kanaals tijd, met escapements, ook nog met pulseproportional gevlogen.
    Daarna 2 kanalen (per servo) en toen digitaal.
    Ik werkte in +_ 1965 in een modelbouwwinkel in Rotterdam op de Oude Binnenweg en verkochten al dat spul....
    Nu na 35 jaar weer begonnen met de hobby (helikopters dit keer) maar denk nog vaak terug aan de tijd van het plastic lijnbestuurde vliegtuigje met 1,5 cc webra diesel motor voor fl 12,50 bij Lou Lap
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klinkt allemaal heel bekend....:D Dus jij hebt Evert Kreulen nog gekend?

    [​IMG]
    Dat trainertje was 13,90. Ik met m'n vader de stad in om m'n eerste soldeerbout te kopen, ik had gespaard. "Weet je het nog wel zeker?" Snelle verbale improvisatie: " Ja hoor, ik koop nu de soldeerbout en dat vliegtuig vraag ik dan voor Sinterklaas" En zo geschiedde, die Webra was mijn eerste modelmotor.
    Ik heb er mee leren LB vliegen. 13 jaar later stond ik voor het eerst op een WK (met een SuperTigre 7,5) en nu, weer 30 jaar later sta ik bijna klaar voor vertrek naar... het WK :D

    Je bent van harte uitgenodigd op de 2e landelijke LB dag in Almere, lb-dagen-almere-2008-a
    Wij hebben wel een trainer waarmee je even kunt controleren, of je het nog kunt.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    @ Bruno van Hoek,
    Ja, ik heb inderdaad Evert Kreulen ( de sik) gekend, en ook (Frits?) Markestein die de toen populaire 1 kanaals MKS zenders maakte met de ontvanger in zo`n plastic doosje waar 6 dobbelstenen in horen.
    Ook heb ik LB gevlogen tot 3,5 cc, Ik heb veel modellen zelf gemaakt, maar de mooiste vond ik de Spectre, van Keil Kraft.
    Ik zou graag naar die LB dag in Almere komen, maar ik weet nog niet wanneer het is, ik ga het op je url opzoeken. Ik vind het wel een eind weg, maar het lijkt me erg leuk het weer eens te doen.
    Als ik kom neem ik contact met je op.
    Wil je meer over mijn modelbouwgeschiedenis weten, kijk even op mijn website. :D
    Leuke foto,dat trainertje, hij is wel gemodificeerd zie ik, het kapje liep toch over de motor heen?
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2008
  16. camelot

    camelot

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    12
    Ik kan me dat vlliegtuigje ook nog goed herinneren. Het was in de tijd - begin jaren '60 - dat op de speelgoedafdeling van V&D nog die mooie rode Cox (de Pitts Special; Li'l Stinker) in de vitrine stond, naast die begeerlijke Scalectrix racebanen. Dat spul was alleen weggelegd voor verwende rijke jochies en dat was ik nu eenmaal niet. Ik wilde zo'n LB kist zo graag hebben! Het kon worden bemachtigd op spaarpuntjes van De Gruyter, maar eer mijn moeder die puntjes had verzameld was de aktie over. Toen dook het ding vervolgens op bij Loe Lap. Echter, de keerzijde van het feit dat het kistje toen slechts 12 gulden kostte was dat je geen 12 gulden had....
    Uiteindelijk kreeg ik een 0,9 cc Wen-Mac motortje voor mijn verjaardag en spaarde ik zelf de Veron Buster bij elkaar. Wist ik als 12-jarige veel dat je balsaplankjes moest snijden en niet figuurzagen... En spanlak? Nooit van gehoord. Nadat de groene verf zo op de balsa was gegaan was het resultaat net schuurpapier. Vervolgens toch wat hulp gekregen om de vleugels met papier en spanlak af te werken en... yes... vliegen!
    Het begin van een lange en leuke modelbouwloopbaan, met een echt vliegbrevet als bekroning...

    Camelot
    modelvliegen
     
  17. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Die L`l Stinker van Cox, heel klein rood/wit tweedekkertje kan ik me ook herinneren, ik kreeg toen zelf een Dauntless dive bomber van WenMac.
    Heeft nooit gevlogen, was veel te zwaar voor dat kleine motortje.
    Ik kon toen even niet aan brandstof komen en heb het zelf gemengd....ether, wonderolie en petroleum 1:1:1 had ik gehoord, maar wist ik veel dat dat voor dieseltjes was.
    Gevolg Dauntless plastic loste op.
    Daarna nog wel veel modelgevlogen, LB, RC alleen helaas geen echt brevet.
    Ik zeg helaas ,omdat ik toevallig deze week een eerste proefles heb gehad, en hopelijk niet de laatste, maar een brevet zit er nu niet meer in..:cry:
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, dat was een los stukje, dat met (drie ?) lipjes onder de rompvoorkanthaakte en van voren met twee parkers die in de rompondekant schroefden. Je ziet de 'pockets' nog net op de foto.
    Ik heb dat kapje weggelaten, want de brandstofslang zat dan veel te erg opgefrommeld om nog btrouwbaar te zijn. En bovendien, bijna alle modellen die ik had gezien hadden de motor rechtop en helemaal open. Zou makkelijker zijn bij het afstellen. Stond ook in het ABC van de kleine motor, van Evert......

    Almere is op zaterdag 13 september.
     
  19. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, ik herinner me weer dat kapje, ik heb destijds dmv ijzerdraad staandertjes en een extra vleugel er een tweedekker van gemaakt, vloog ook goed.
    Wat was modelvliegen toen heerlijk eenvoudig hè ?
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is het nog steeds, als je je best er maar een beetje voor doet.....:lol:
     

Deel Deze Pagina