geschikte en betaalbare zender

Ik heb al ergens een draadje over de 20 jaar oude Wedico die ik aan de gang aan het brengen ben. Gister heeft ie een paar rondjes in de woonkamer gereden, mbv de zender die ik voor de racerij gebruik (Graupner SX-6 synth). Bij de auto was een Robbe Terratop geleverd, zonder batterij en lader. Nu ben ik een beetje bang dat ik die zender niet meer aan de gang krijg. Batterij is al lastig (mis het stekkertje) en ik weet niet in wat voor staat die zender is.

Nu ben ik aan het rondkijken naar een alternatief. Onder de meer de F14 (Futaba?) is eventueel een optie. Maar ik zit met 1 punt. De Wedico heeft een multinaut. Dus die moet ook vanaf die zender worden aangestuurd.

Iemand een tip?

Bedoel je met Multinaut multiswitch?
Zoniet, wat is dan een Multinaut.

Je kunt de terratop met een losse accu proberen of hij het doet.
Ikzelf heb hem na ca 10 jaar ook weer gepakt en een nieuwe accu via conrad besteld en aan de gang gekregen (zonder problemen),

Ik werk liever met deze zender dan met een pistoolzender, maar dat is een kwestie van wennen, bijkomend voordeeel is natuurlijk het aantal beschikbare kanalen.

Ja, die Multinaut staat ook bekend als Multiswitch.

Ik heb hem getest met mijn "standaard" zender die ik voor al mijn auto's gebruik. Dat is een 40mhz FM synthesizer zender en kon die dus probleemloos op het kanaal van de truck instellen. Dit alleen om het rijden en sturen te testen, voor de overige functies kom ik kanalen te kort op die zender.

Geen flauw idee. Ik heb aardig kracht moeten gebruiken om het van de achterwand af te krijgen. Ze hadden 20 jaar geleden erg goede dubbelzijdig plakband.

Het is iets kleiner dan een creditcard, 2 cm dik, aan de ene kant een kabeltje naar de ontvanger en aan de andere kant een 8 ports connector. Gezien het soldeerwerk, heb ik het gevoel dat het een zelfbouw is. Er staat helemaal niets op het kastje. Nog geen letter. Als het dat toch niet is, is het misschien een Robbe. De (al jaren geleden overleden) bouwer van de auto gebruikte een Robbe zender en ontvanger. Mischien heeft ie toen ook die multiswitch daarvandaan gehaald. Zal een deze dagen eens een foto van dat ding maken. Heb nog een component gevonden die niet thuis te brengen is. Een klein printplaatje met wat componenten (waaronder een condensator en een potmeter) met een verbinding naar de sound-module (zwart & rood) en 2 draden, waarvan 1 naar de multiswitch.

Hoi Jester,

Kijk eens op deze site:
http://home.tiscali.nl/homepagevictronic/electronica10a.html

Dit is een zelfbouw multi-switch voor de oude Mars robbe-zender, die jij nu ook gebruikt.
Ik vermoed dat die module daarvan afkomstig is.

Indien dit het geval is, dan is het helaas niet mogelijk, om die ook in een andere zender in te bouwen !

Mocht je er foto's van hebben, of ervan kunnen maken...
Dat zal ons zeker helpen, om je verder te helpen ;)

Erg interessant. Zal hem morgen eens openschroeven en eens goed bekijken. De bouwer is een huisvriend geweest van een oom en tante. Gezien de afwerking van de switch, ben ik er inderdaad behoorlijk zeker van dat ie zelfbouw is. En inderdaad tegen die zender aangebouwd. Voordat ie in de stalling ging, schijnt de truck "gestonken" te hebben. Dus het zou me niet verbazen als die multiswitch kapot is.

Back