geschikte schroef voor modelboot

• Topicstarter Topicstarter Harmenboot
  • Startdatum Startdatum
H

Harmenboot

Guest
Hallo allen,

Ik ben nieuw geregistreerd op dit forum.
Mijn vraag luidt als volgt; ik heb op school de opdracht gekregen een complete modelboot te ontwerpen.
Dit is al redelijk ver gevorderd, maar nu ben ik aan de schroef toe.
Ik heb op conrad.nl gekeken en zag daar allerlei verschillende modellen en groottes.
Ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar had al wel gehoord dat een 3-blads het hoogste rendement heeft.
De spec's van de boot zijn:
Het is een V bodem.
De lengte is 80cm de breedte is 21 cm de diepgang zal rond de 5 cm zijn
Het gewicht van de boot is 3 á 4kg. De schroef wordt achter de boot geplaatst.
De motor die we gebruiken is de:
Power 700/13 turbo
Specification::Diameter: 44.00 mmWeight: 320 gLength: 67 mmVoltage: 8.4-12 VoltsNo. of cells: 8Current Amps at max. efficiency: 13.00 Amax power: 25.00 Amax. efficiency: 75.00 %Glider propeller: bis 10 x 6Aircraft propeller: bis 9 x 6

Kan iemand mij vertellen welke maat schroef ik nodig heb om dit bootje te laten planeren? ik wil maximaal 3 schroeven aanschaffen om te testen in verband met het budget. De optie-groottes bij conrad varieerden van 35 tot 60 mm.

Alvast bedankt.
Harmen

Planeren doe je best met een combinatie sneldraaiende motor/speedschroef. Een speedschroef heeft 2 bladen met een grote pitch. Verder niet echt mijn specialiteit, maar kijk eens op de site van Graupner: Graupner Modellbau: Home

Hallo Harmen,

Als je de schroef achter de boot hebt, ga ik er vanuit, dat het een oppervlakte aandrijving is (als de boot in plané is, ligt de schroefas op de waterlijn en steekt er steeds maar één blad van de schroef in het water.

De Graupner hydroprops uit de 2318 K-serie zijn hiervoor het geschiktst en betaalbaar.
Ik zou de 2318.40K, de 2318.42K en de 2318.45K nemen (inderdaad, 40, 42 en 45mm in diameter).

Hoeveel cellen ga je varen?
De motor is aangegeven voor 8 cellen, maar dan komt de boot niet in plané, daarvoor zul je 12-14 cellen moeten gebruiken.
Daarnaast moet de boot zo licht mogelijk, (3-4 Kg is erg zwaar) en goed uitgetrimd zijn, anders riskeer je 'smoke on the water'...

Bij 12-14 cellen moet(!) de motor waterkoeling hebben, anders is de vreugde van korte duur.

Kun je een paar foto's van je boot plaatsen?

Groeten, Jan.

Het wordt inderdaad een oppervlakte aandrijving.
Ik vond in een laatje nog een 40mm 2-blads schroef, zou deze een oplossing bieden?
De boot zal op 12V gaan varen.
We kunnen niet een al te zware schroef gebruiken in verband met de grootte van de accu's( 12V 2,2Ah)
Er zal ongeveer 10 minuten gevaren moeten worden..

Hoi Harmen,

Een vaartijd van 10 minuten, in combinatie met 12V, 2,2A (is dit een loodaccu of 10 cellen sub-C?) wordt een moeilijk verhaal, helemaal als de boot ook nog moet planeren.

Onze Mono-2 boten varen met 12 cellen (4200mAh sub-C, 700 9,6V Neodym) en een 45mm prop tussen de 6 en 8 minuten, dan is de koek écht op, verder doorvaren sloopt je accu...

Met een kleinere prop zal de vaartijd een anderhalve minuut langer worden, maar dan moet de boot wél in plané worden gehouden gedurende de complete run, want als de accu leger raakt, komt de boot steeds moeizamer in plané (vanwege de kleine prop), tot het moment dat dit niet meer lukt en de boot 'zwaarder' gaat varen, waardoor je accu nog sneller leeg raakt, enz...

Laat eens wat foto's zien van je project.

Groeten, Jan.

Back