Geschikte verf - en laksoorten voor modellen met verbrandings motoren

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Het begon een beetje in de Topic van de Bantam dat ik weer het model tevoorschijn haalde om een soort van anty kleeflaag erop te zetten.
Had eerder de Gilde Meester PU gehaald maar die kleefde dus en had dat nooit verwacht van een watergedragen PU.
Zit al heel wat jaartjes in de modelbouw en veel met verf aan het rommelen geweest en voornamelijk met de kwast aan het verven geweest.
Als je een keer bij je ouders met de verfspuit een vleugeltje doet en daarna een buitenboordmotor, 3 fietsen en 2 brommers moet schoonmaken ga je voorzeker over op de kwast.
Maar heb al heel wat drama's meegemaakt en voor veel modellen Histor als verf gekozen om daar vele jaren gebruik van gemaakt.
Maar nu met al die watergedragen merken ook daar maar eens mee gaan werken en wat gaan testen, vooral dus ook om dat mijn dieselmodellen en met een Cox bleven plakken na het schoonmaken.

Maar als jij misschien ook goede ervaring hebt met de afwerking van een model en dat met welke afwerking dan ook post dat hier zodat we dat een beetje kunnen verzamelen hier.
Dus Verf, folie , tissue , mylar of wat dan ook plaats hier je ervaring en ook een foto van je model.

De rede van deze topic is ;
No pressure maar hier staat de Bantam klaar voor wat rond te pruttelen.
Nieuw laagje lak in de hoop dat de Bantam ook bij de start wil wegvliegen inplaats van, aan me vingers te blijven plakken.
Het linker potje van Gilde werd zacht en bleef plakkerig , de Ceta Bever lijkt niet op te lossen door de Diesel.

339604427_638492348105812_8480333845950386666_n.jpg

Testje gedaan met wat diesel op de verf.

337778910_742556157411992_1016835634689401062_n.jpg

En zoals je kunst zien is met schoonwassen met wat sop de rechter met Gilde dof en plakt, de linker met Ceta Bever glimt en ziet er goed uit.

339315933_967427564428928_522159391929367417_n (1).jpg

Laatst bewerkt:
Ton..hoe gedroeg zich de links boven test..Ceta Beaver met Cox brandstof.
En was dat idd iets met 10% nitro of zo?

En kun je de proef ook nog doen met Ceta Beaver en 80/20 glow.
Cox brandstof is met 16% nitro. van Dennis.
Heb geen 80/20 wel klotz met 5 % nitro voor de viertakt ook van Dennis

Okay nog een test gedaan , maar moet eerst nog even melden dat de vorige test gedaan was met 20% nitro.
Dat is nu niet meer te koop want volgens Dennis mag nu nog maar 15% nitro verkocht worden.

Goed nu de test met de 5% en dat was eigenlijk wel heel apart en was ook stom verbaasd over wat er gebeurde.
De eerder gebruikte plaat met CETA voorzien van een laag brandstof en direct was te zien dat de text van de permanent marker begon uit te lopen.

338172556_1240600793237892_1045663038366848573_n.jpg

Na 15 min met wat sop de plaat schoongemaakt en op het doekje bleek het blauwe van de marker door de verf heen te komen.
Grappig was dat de lak zelf niet dof was geworden en nog even hard was en je met flink krabben de lak wel beschadigt maar je geen soort van gummi rolletjes krijgt.

338051089_731461608982531_1314781584093320881_n.jpg

Omdat ik de vorige plaat geheel had gedaan nog even een rupsje gelegd op de Ceta en Gilde lak om te vergelijken.
En grappig was dat de brandstof op beide anders reageerde en dacht dat het uitlopen van de brandstof op de Ceta zou komen door een reactie met de verf.
Wel heel grappig om dit zo te zien gebeuren, dat de ene druppel in takt blijft en de ander loopt uit.

339570183_1602192346934012_6132031100771586556_n.jpg

Ook nu na 15 min schoongemaakt met sop en man wat was ik verbaasd, want juist de Ceta was nog glimmend gebleven, hard en niet opgelost.
En de Gilde was dofgeslagen en zacht geworden en gaf met krabbelen kleine gummi deeltjes.
Je ziet op de plaat ook echt nog de vorm van de druppel brandstof.

339799848_765177991851425_5972531927180037489_n.jpg

Lijkt me duidelijk de Gilde gaat in de kast en de Ceta gaan ik lekker op mijn modellen uitsmeren en zeker nog wat van halen bij de Hornbach.

Ik wil hierbij nog een ervaring uit 1988 melden.
Mijn F3E model (tegenwoordig F5B) dat op de voorplaat van HB belande na deelname aan de WK in St. Louis was gebouwd met een carbon ligger piepschuim kern met daarop balsa.
Het balsa gelakt met Ecoline een watergedragen inkt. makkelijk aanbrengen, transparant resultaat en weegt na droging echt niks.
Daarna gelakt met G4, de oude PU lak met heftige oplosmiddelen. Wanneer je héééél dun begint en daarna 3 dunne lagen opzet, heb je geen problemen met het oplossen van piepschuim.
Het gaf een heel erg mooi diep gekleurd resultaat, bijna het Mazda rood van nu.

Alleen met het vliegen in de regen bleek de ecoline door de supergladde G4 langzaam uit te spoelen.
Wel was het om on topic te blijven, volldig resistent tegen ampères. :koud:

Deze SpayMaxen doen het goed het goed op gematteerde koplampen van auto's
Na de laatste schuurronde met 1200 grit (iets lager kan ook), ofwel het geel geheel weg geboend is.
Mijn autospuiter noemde het een beetje prijzig voor wat je krijgt.
Vooral veel verdunner, en weinig lak.
Maar een dun aangebrachte coat, scheelt weer enige grammen op een modelkist.
En een te lang bewaarde 2K lak, automotive gaat stuk. Een blik met de dragende component moet eigenlijk zeer vlot verspoten worden. En in dat opzicht is de SprayMax dan een uitkomst.

Verders... #Ramses werkt met SprayMax. Ramses is ook een uitgesproken lak deskundige.
Zie zijn bouwdraadje van de scale gebouwde 'water-Fokker'
Groet Bas

Voorspoedige jaarwissel mannen!

Beste ph-sammers . De bantam is zo goed als af . Nu heb ik geen ervaring met welke verf ik op de Japanse spanzijde kan verven. Ik wil dit doen in de oude lichtblauwe kleur . Heeft iemand een verfmerk , en eventueel een RAL kleurnummer voor mij . Vr. Gr . André

Beste ph-sammers . De bantam is zo goed als af . Nu heb ik geen ervaring met welke verf ik op de Japanse spanzijde kan verven. Ik wil dit doen in de oude lichtblauwe kleur . Heeft iemand een verfmerk , en eventueel een RAL kleurnummer voor mij . Vr. Gr . André
Als je dit topic even doorleest, kom je vanzelf bij het kleuren van tissue, iets dat evengoed toepasbaar is op zijde...

Andre...
- Wat voor een motor zit er op je Bantam?
- Wil je alles in de verf zetten of gedeeltes
- heb je de zijde gespannen met cellulose spanlak of watergedragen spanlak
- Heb je gedacht aan gekleurd tissue over de zijde ( kan alleen wanneer je er witte zijde op hebt en cellulose spanlak).

Enke , er komt een kleine electro setup op . Ik dacht zelf alles dun in een oud blauw kleurtje te zetten , behalve de vleugels . Met betrekking op je overige vragen kan ik je nog niets zeggen , omdat ik de Japanse zijde nog niet hebt . , en kijk je hebt het over gekleurde tissue ..... Zo ver was ik nog niet , misschien ook een optie . Maakt het wat eenvoudiger misschien . T.z.t. als het zover is ben ik benieuwd naar wat voor tissue in oud lichtblauw , en waar te koop .

Uh..daar doen we het niet voor Andre...we willen nu al foto's :eek::D

Mocht je aan tissue over zijde denken..Aldi heeft oud lichtblauw.. Merk Koket..3 laags servetten tissue ..daar de randen afsnijden en dan heb je 3 velletjes..is goed spanlak doorlatend en plooi/rekbaar. Heel pak voor een euro of zo..

Groet,

Henk

Back