Geschikte zender voor Dusseldorf

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Barry VdW, 20 mrt 2021.

  1. Barry VdW

    Barry VdW

    Lid geworden:
    8 okt 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Elversele - België
    Beste,

    Is de Carson reflex stick multi pro - 14 kanaals zender een geschikte zender voor de Dusseldorf?
    Ik vroeg mij vooral af of het mogelijk is om met deze zender ook de kracht van de waterstraal van de blusmonitors (waterpomp) te regelen?
    Zo ja, hoe gebeurt dit?
    De on-off-on schakelaars kan je hiermee 2 verschillende zaken mee aansturen of is dit maar 1 kanaal en of je nu naar boven of naar onder schakelt, je bedient dezelfde uitgang?

    De andere zaken die ik nog wil bedienen buiten dan het varen zelf zijn:

    - Blusmonitor A draaien en op/neer
    - Blusmonitor B&C draaien en op/neer
    - Waterpomp aan/uit + kracht regeling
    - Anker omhoog en omlaag
    - Werkende kraan
    - Zoeklicht
    - Verlichting aan/uit
    - zwaailicht aan/uit
    - radar

    Met vriendelijke groeten,
    Barry
     
    mave77 vindt dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Barry,

    Je noemt vijf functies, die je met een aan/uit schakelaar zou kunnen bedienen, voor het bedienen van de rest heb je proportionele kanalen nodig, waarmee je de pomp voor de blusmonitoren, meer/minder water (d.m.v een snelheidsregelaar) en op/neer ( d.m.v. een servo en draaien (servo) kunt bedienen.
    Dan kun je beter een zender uitzoeken die ruimschoots voorzien is van draaiknoppen en sliders, want die zitten niet op de Carson.
    Als ik er van uitga, dat je twee kanalen (knuppels) nodig hebt voor links/rechts, vooruit/achteruit, dan zou je twee knuppelrichtingen overhouden voor het draaien van de monitoren (allemaal tegelijk dezelfde richting uit) en de hoeveelheid water.

    Als de Düsseldorf meerdere onafhankelijk aan te sturen motoren en een boegschroef heeft, wordt het met de Carson helemaal krap...

    Als je een beetje thuis bent in het programmeren middels software programma's als OpenTX, of Arduino, dan zijn er veel meer mogelijkheden.

    Groeten, Jan.
    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina