Geschrokken van de huidige prijzen van lipo's.

Valt best wel mee vind ik. Toevallig kwam ik laatst nog een rekening tegen van 2014 van een set lipo's (van SLS) en even opgezocht wat die tegenwoordig kosten; ze waren een fractie goedkoper geworden (paar dubbeltjes op 100 euro) maar gezien de inflatie over die 12 jaar zijn ze dus eigenlijk duidelijk goedkoper geworden :D

Jij hebt ook altijd mazzel ook :D.
 
En die zijn best goed hoor ! Hun geld zeker waard.

Ik heb een testrapport waarbij ze er zeer goed uitkomen. Voor wat het waard is. Hoe ze (be/mis)-handeld worden speelt ook een rol.
Daar is ooit al veel over geschreven. Dat ik regelmatig uitgelachen wordt, omdat ik ze verwarm, kan mij niets schelen.
 
Verwarmen maakt veel uit voor de weerstand en afhankelijk van je belasting maakt weer veel uit voor de slijtage. Is dus zeker niet verkeerd ;)
 
Verwarmen maakt veel uit voor de weerstand en afhankelijk van je belasting maakt weer veel uit voor de slijtage. Is dus zeker niet verkeerd ;)

Ik ben er van overtuigd dat het zelfs een noodzaak is, zeker in de koude periode van het jaar (wil je langer plezier hebben van je dure accu's).
"Vroeger" (toen ik een jaar of 15 geleden begon met snelle EDF's / lipo's) deed niemand dat en werden lipo's bij winterse temperaturen (net boven nul graden) gewoon gevlogen zonder voor-verwarmen. "Ze worden toch wel warm onder het vliegen"... De gevolgen waren altijd dezelfde; binnen enkele tientallen ladingen bol staande lipo's die snel aan power verloren. En wij allemaal maar klagen over die slechte lipo's...
Na een lange vliegpauze de hobby weer opgepakt en veel gelezen over de ontwikkelingen bij lipo's. De laatste jaren is het belang van verwarmen vaak gemeld dus dat ben ik ook beginnen te doen, nu anderhalf jaar geleden.
Het resultaat; accu's blijven keihard / geen opbollen en de capaciteit blijft heel aardig overeind.
Moet er wel nog bijzeggen dat ik nu ook nog extra let op niet te ver ontladen (celspanning niet beneden 3,4V onder belasting / 3,7V onbelast). Te ver ontladen is de grootste killer voor lipo's.
 
Ik ben er van overtuigd dat het zelfs een noodzaak is, zeker in de koude periode van het jaar (wil je langer plezier hebben van je dure accu's).
"Vroeger" (toen ik een jaar of 15 geleden begon met snelle EDF's / lipo's) deed niemand dat en werden lipo's bij winterse temperaturen (net boven nul graden) gewoon gevlogen zonder voor-verwarmen. "Ze worden toch wel warm onder het vliegen"... De gevolgen waren altijd dezelfde; binnen enkele tientallen ladingen bol staande lipo's die snel aan power verloren. En wij allemaal maar klagen over die slechte lipo's...
Na een lange vliegpauze de hobby weer opgepakt en veel gelezen over de ontwikkelingen bij lipo's. De laatste jaren is het belang van verwarmen vaak gemeld dus dat ben ik ook beginnen te doen, nu anderhalf jaar geleden.
Het resultaat; accu's blijven keihard / geen opbollen en de capaciteit blijft heel aardig overeind.
Moet er wel nog bijzeggen dat ik nu ook nog extra let op niet te ver ontladen (celspanning niet beneden 3,4V onder belasting / 3,7V onbelast). Te ver ontladen is de grootste killer voor lipo's.

Het is een kleine moeite, dus doe ik het maar.
 
Back
Top