Gesleept zweven

Hallo,

ik heb een sleepkist gebouwd voor grote zwevers mee omhoog te trekken. Mijn vraag is wat men zoal vraagt per sleep, misschien is dit een gevoelig onderwerp. Maar ik moet mijn sleper ook onderhouden, en hij bolt niet op water.

Greetz Kris
 
in onze club niets, de sleper doet het voor de liefde voor het vliegen en zo zou het moeten zijn ook.

Als je graag sleept moet je er niet voor betaald worden, het is aan de zwevers om samen te leggen voor de brandstof eventueel maar dat is vrijblijvend.

Ga je ook de schade aan de zwever vergoeden mocht er iets mislopen tijdens een sleep door een eventuele stuurfout ??

Peter
 
Jan, je hebt toch een motortje in de zwever ;-)


Kris, bij ons is dat gratis, wel zou je kunnen afspreken af en toe de kosten van de brandstof te delen.
 
bij doet men dit ook gratis :lol:

ik heb zelf ook en slepen en neem deze dan ook geregeld mee naar de club.

wel voorzien we de bestuurder van de sleper voor de nodige :proost:

vliegen doe je toch voor je plezier toch.

greetz :evil: :evil: :mrgreen:
 
Hallo allemaal,

het is niet mijn bedoeling er rijk mee te worden.
Ik sleep ook hééééééééééél graag, ik doe dit al een heele tijd met een kleine sleepkist. Het was de bedoeling gedeeltelijk vergoed te worden voor de brandstof. Ik ben ook geen afzetter hoor.
In ieder geval bedankt voor de reactie's.

Greetz Kris
 
Kris.
Prima vraag, mag best over gesproken worden.
Ik sleep ook veel en met veel plezier. Naast zelf zweven.

Maar ook ik krab me wel eens achter de oren dat het soms dik in de papieren gaat lopen. Ik bedoel daarbij niet af en toe wat slepen, maar bvb een heel sleepweekeind.
En de kosten zijn dan echt niet alleen brandstof.

Ik sleep doorgaans met een grote sleper, en na één seizoen (plm 500 sleeps) zijn daar toch forse investeringen in nodig geweest, de zaak in prima conditie te houden. Naast de dikke investering die een grote sleper sowieso vanaf het begin al kost.

Je sleept dan soms ook dure (in tijd en geld uitgedrukt) zwevers en je wilt toch niet dat je die kisten schade toebrengt, omdat jij als sleper je spul niet in orde hebt.
De zwevers gaan daar toch van uit dat ze een veilige sleep aangeboden krijgen.

Binnen BIGGS is er bvb nu wel een regeling gekomen voor bvb het verlies van de sleeplijn. Niet zelden werd dit veroorzaakt doordat de beginnende (gesleepte) zwever door een ondeugdelijk ontkoppelmechanisme (cq te zwakke servo) niet kon afhaken en de sleper moest lossen. De zwever moet tegenwoordig daarvoor betalen, helemaal terecht. Ik sleep met lijnen die (naast een uur werk) rond de 10 euro kosten.
Van een zwever mag je dus als sleper ook verwachten dat hij zijn spul in orde heeft.

Dat laatste is ook een punt, als sleper neem je fors risico door "iedereen" maar achter je sleper te hangen en je moet maar zien hoe dat die man kan vliegen. Als er direct in de start wat misgaat, dan riskeer JIJ daarbij je dure sleper als je niet snel ontkoppelt...

Ik heb jaren geleden in een para wedstrijd para's naar boven gebracht. Het is in die wereld de normaalste zaak dat er (destijds) één gulden per start betaald werd (0,50 euro).
Maar op één of de andere manier is dat in de zweefwereld een probleem. Terwijl er in de 1/1 zweverij ook écht niet gratis gesleept wordt, hoe graag de sleepvlieger ook vliegt met zijn (evt club-) kist.

Op meetings enzo regelt de gastclub dan wel eens een gratis BBQ, dat is al een leuke geste, en laatst las ik in de "Aufwind" dat er op duitse acrowedstrijden een deel van het (niet geringe) inschrijfgeld naar de slepers gaat.

Het is dus een zaak dat je bvb binnen je club dit meteen goed afspreekt, dan krijg je geen scheve gezichten.
Ik denk bvb dat als er iemand met een licht zweverke van een paar tientjes omhoog gebracht wordt, het moeilijk is om er wat voor te vragen. Maar als er iemand zijn $$$$$ zwever omhoog wil laten, dan kan een kleine bijdrage toch niet teveel zijn denk ik. Want hoe vaak wordt er nou iemand per jaar naar boven gesleept, zoveel starts maken de meeste zwevers echt niet...Dan zijn die onkosten toch te verwaarlozen...
 
Vandaag eerste sleep gedaan met de solo vanSIMPROP, eerste sleep goed, en na uittrimmen alles ok. De 2e sleep was niet om naar huis te schrijven, nl in de sleepkoord geraakt met de vleugel, (lichte rits in vluchtboord) koppeling gekromd enz. toch valt de schade nogal mee , had de indruk dat de zwever de sleper inhaalde en veel hoger vloog, enzo deze geen snelheid kon halen ( TAURUS met MVVS 25 motor ) :roll:
 
Simen,

Als zowel de sleper als de zwever geen/weinig ervaring hebben, ga je een gevaarlijke weg in..

Beter is het om het te leren als één van de twee vliegers weet wat hij aan het doen is!

Sowieso zou ik adviseren iemand erbij te halen die je het eea kan vertellen over het slepen en je kan assisteren.
 
Back
Top