Getordeerde vleugel herstellen?

• Topicstarter Topicstarter Tom Berends
  • Startdatum Startdatum
T

Tom Berends

Guest
Beste mensen,

Mijn Elipsoid electrozwever heeft een vleugel die wat verdraaid is over de lengteas. Hoe kan ik dat zo goed mogelijk herstellen? De vleugel is met oracover bespannen en van de voorlijst tot aan de hoofdligger met balsa dicht gemaakt.
Alvast dank!
Tom Berends

En hij kan zeker niet meer terug naar de verkoper..............balen.

Ik ben geen deskundige op het gebied van het herstellen van getordeerde vleugels, maar het is mij wel eens gelukt door de vleugel in de gewenste vorm te ´spannen´ (hierdoor ontstaan veelal ribbels in de folie) en de folie weer te verwarmen tot deze weer glad wordt. Even wachten tot de folie weer goed afgekoeld is en kijken of je tevreden bent met het resultaat. Doe dit aan de boven en onderkant van de vleugel.

Inderdaad, de vleugel weer voorzichtig en gelijkmatig met een folieboutje "opwarmen" en vervolgens direct verzwaard op een vlakke bouwplank laten "besterven"is een goede methode. Soms moet dit enkele malen herhaald worden. Om in de toekomst zulke problemen zoveel mogelijk te voorkomen op een koele plaats je vleugels opslaan met de onderkanten tegen elkaar "geelastiekt". En vooral zo min mogelijk in de zon laten liggen in heet geblakerde auto"s.

Niet meer getordeerd!

Beste mensen,
Bedankt voor jullie tips.:wink: Ze wezen allemaal in de zelfde richting, en die heb ik maar uitgevoerd:
Rechte bouwplank gezocht, opgespannen, extreem door gebogen. Het verschil in de getordeerde toestand was 8 mm. Opgespannen 8 mm verder dan normaal, dus ongeveer 16 mm in totaal. Met een afbrandfohn:!: op een afstand van 12 a 15 cm snel heen en weer bewogen. En dat gedurende een minuut of 3. Toen een half uurtje laten zitten. Daarna nog een keer nabehandeld om hem echt perfect te krijgen.
Gelukkig was het opnieuw bespannen dus niet nodig. Ga nu een "opberghanplank" maken!
Groeten Tom

Back