Gevlogen met mijn F18 EDF 64mm

• Topicstarter Topicstarter Aurugorn
  • Startdatum Startdatum
A

Aurugorn

Guest
Hallo mensen daar ben ik weer :)

Ik heb vandaag gevlogen met mn F18 64mm EDF jet, dit was een hele mooie vlucht. ER stond een beetje wind en we hebben alles vastgelegd op film.
De 1e landing was heel erg mooi, maar de 2e landing wilde iik nog een laatste bocht maken omdat hij te hard ging, alleen hiervoor had hij te weinig power en kwam hij niet meer omhoog dus crashte hij.
Het is niet zo'n harde crash alleen 1 aileron doet het niet meer?!
Moet ik nog ff uitvogelen hoe dat zit daarmee.
Maar hier is mijn vlucht!:
Kijk in de description voor alle flyby's landings, slow flyby's en invert flights :)

Oordeel me maar, ik sta open voor kritiek ik wil graag beter worden en mijn hobby uitbreiden!

MynCi0nU5Ao[/media] F-18 64mm EDF Jet - 2 Maiden Flights! - YouTube

Kijk hem wel op 1080p FULL HD, anders is het niet zo mooie kwaliteit

Laatst bewerkt door een moderator:
Het vliegen op zich ziet er goed uit. Als je bij je laatste "landing" geen vermogen meer had dan heb je de lipo te ver leeg gevlogen, gevolg dat je door die bocht de kist finaal in een stall gooit.

Heb je geen timer op de zender die je kan instellen?

Beter is om op zo'n moment rechtdoor te blijven vliegen, bochten trekken kost je een hoop snelheid op die manier.

Wat je jezelf misschien moet aanleren is een circuit te gaan vliegen voor de landing en dan altijd tegen de wind in binnen komen. Vanaf een relatief veilige hoogte zodat je de ruimte hebt om eventueel te corrigeren mocht dat nodig zijn.

Just my 2 cents ;)

Heel erg bedankt voor je reactie Jonkje :)
Hier kan ik wel wat mee, ik zou het proberen.
En neej ik heb geen timer op mijn zender :( da is wel jammer, maar ik weet nu dat dit ding 4 minuten kan vliegen, dus volgende keer hou ik die 4 minuten gewoon bij en dan ga ik bij 3 en een halve minuut wel landen.

Ja tegen de wind in landen vergeet ik heletijd.

maar beedankt (Y)!

Mij valt het op dat je zowel voor je uitvliegt als achter je langs.
Tracht altijd voor je uit te vliegen, enkel bij rondvlucht draai je rondjes om je heen, maak zoals eerder vermeld een circuit voor je uit, geraak je minder gedesorienteerd en houd je het toestel beter in bedwang.
Verder mooie vlucht.

Johan.

Bedankt voor je reactie Johaver !
Ja ik vind dit fijner vliegen voor me uit :P dus als ik het goed begrijp moet ik zegmaar een route in mn hoofd aanhouden die ik heletijd ga vliegen? zegmaar :P?

Bedankt!

Goed gevlogen hoor!

Alleen de bemerkingen hierboven in het achterhoofd houden,

Een toestel moet je landen (niet al vliegend aan de grond zetten;)) Dat houd ook in dat je een zekere procedure voordien moet uitstippelen,

waar zet ik hem neer?,
gaat hij niet te hard?
Heb ik nog jus genoeg bij een overshoot? (duidelijk niet)

Oefen je landingen! Rondfladderen kan bijna iedereen, het zijn de manoeuvres en landingen die het onderscheid maken.

Ga ook niet tussen jezelf en een opstakel gaan vliegen in het begin (die hangar die daar staat) Op zeker ogenblik (schijnt vanaf 40;)) schat je zaken verkeerd in en knal je er zo tegenaan.

Succes

Stevo

Aaah nu snap ik het bedankt iedereen :)

Ik zou dat circuitje in mn achterhoofd houden.
En ook bedankt Stevo :) Hier kan ik zeker wat mee.

Heel erg bedankt voor je reactie Jonkje :)
Hier kan ik wel wat mee, ik zou het proberen.
En neej ik heb geen timer op mijn zender :( da is wel jammer, maar ik weet nu dat dit ding 4 minuten kan vliegen, dus volgende keer hou ik die 4 minuten gewoon bij en dan ga ik bij 3 en een halve minuut wel landen.

Ja tegen de wind in landen vergeet ik heletijd.

maar beedankt (Y)!

neem een kook wekker, ik ken er een paar die dat ook doen en is ook goed hoorbaar.

neem een kook wekker, ik ken er een paar die dat ook doen en is ook goed hoorbaar.

I.d.d., ff naar de Blokker/Kijkshop voor zo'n simpele kookwekker of een stopwatch.

Verder wat de rest ook schreef; Je maakt het jezelf eigenlijk al een stuk moeilijker om maar overal te rond te dralen.
Daarbij, als je een overshoot maakt over een weg kan jij nooit zien of daar iets overheen rijdt/fietst. (want je zicht volgt het model en je hebt geen ogen in je achterhoofd). Ergo, doe het gewoon niet.
Aanvallen uitvoeren op het voertuig waarin je later die dag nog mee naar huis moet....ook niet doen.
Neem een bepaald gebied in gedachte waarin je vliegt.
Dus in dit geval ga je in het veld met je rug richting de auto staan en je zorgt ervoor dat je voorbij de loods staat.
Blijf dan ook voor die denkbeeldige lijn vliegen.
Als de wind anders staat (zoals in het filmpje) ga je eigenlijk beter aan de andere kant van het veld of aan de kopse kant staan.
Zo voorkom je dat je recht op je af moet landen.
Oefen inderdaad ook wat verplichte figuren en plan je vlucht beter vooruit.

Als een servo het niet meer doet kan het diverse oorzaken hebben.
Het kan een losse draad zijn of aannemelijker in deze een gestript tandwiel.

Een kookwekker hmm das idd best handig, ik doe denk gwn volgende keer stopwatch op mn mobiel :) kan ook

Dankje dutchy :)
Maar waarom zou ik dan zegmaar niet overal kunnen vliegen? want heletijd in het zelfde gebied vliegen is toch ook nie leuk?

Ik heb nog eens gekeken naar de servo, en het je hebt een zwart, wit en rood draadje die in de verbinding gaat van de servo zegmaar. Het zwarte draadje is eruit /geknapt.

Iemand een idee hoe je dit moet oplossen?
Tis wel de aileron en die heeft een V-Tail dus ik weet nie thoe ik da repareer.

Een kookwekker hmm das idd best handig, ik doe denk gwn volgende keer stopwatch op mn mobiel :) kan ook

Zolang het maar gewoon iets is wat na die bepaalde tijd een hoorbaar signaal geeft.

Maar waarom zou ik dan zegmaar niet overal kunnen vliegen? want heletijd in het zelfde gebied vliegen is toch ook nie leuk?

Als je in Den Helder staat, met je rug richting Texel.........dan heb je bij wijze van spreken heel Nederland om boven te vliegen ;)

Maar serieus, als je over je hoofd heen vliegt krijg je vanzelf kramp in je nek, als je de hele tijd rondjes vliegt om je zelf heen wordt je draaierig.
Maar belangrijkste, wat ik ook al had geschreven, zoals jij over de weg heen vliegt zie je niet wat er over de weg heen rijdt. Je zicht is maar beperkt tot je vliegtuig en een beetje er omheen.
Dus stel dat je overal heen vliegt gaat het niet al te lang duren voordat je iets raakt wat tijdens het vliegen in beeld komt. Het is ook nog vaak dat je heen vliegt waar je je zicht op fixeert. ;)
Links van je is de weg, jij staat met je rug naar de weg, je vliegt van rechts naar links richting de weg, je kijkt continue naar het vliegtuig.
Stel dat je 15 meter van de weg af staat en dat je vliegtuig 60 km/u gaat.
Op het moment dat het vliegtuig jou passeert kun je pas in je ooghoek de weg zien (en evt. fietsers/obstakels etc.).
Echter vlieg jij met bijna 17 meter per seconde dus je hebt nog geen seconde bedenktijd. Als je normale reactietijd (dus de tijd waarin je doorkrijgt dat je iets moet gaan ondernemen) al 1 seconde is dan zit je er al bovenop.

Als je voor je vliegt heb je beter en rustiger zicht, als je in een bepaald gebied blijft is het veiliger want je weet wat er zich in dat gebied bevindt.
Ik zeg niet dat je jezelf niet mag verdraaien of dat je niet linksvoor of rechtsvoor je mag vliegen. Met voor je vliegen bedoel ik dat je dus voor een denkbeeldige lijn blijft vliegen(en niet over jezelf heen, achter je, rond je etc. etc.).
Het is gewoon veiliger en behoor je gewoon te doen.
Nu lijkt het in het filmpje er meer op dat het vliegtuig met jou aan het vliegen is dan andersom.

Ik heb nog eens gekeken naar de servo, en het je hebt een zwart, wit en rood draadje die in de verbinding gaat van de servo zegmaar. Het zwarte draadje is eruit /geknapt.

Iemand een idee hoe je dit moet oplossen?
Tis wel de aileron en die heeft een V-Tail dus ik weet nie thoe ik da repareer.

Zwarte draadje eruit aan de kant van de servo:
Als je kunt solderen (kleine soldeerbout) dan kun je de servo openschroeven en een nieuwe stekker er aan solderen of het bestaande draadje iets inkorten en opnieuw solderen.
Kan je niet solderen dan koop je voor een paar euro een nieuwe servo.

Zwarte draadje eruit aan de kant van de stekker:
Kun je er zo weer insteken. Is de borging stuk dan moet je een nieuw plastic stekkerblokje kopen.

In alle gevallen reparatie goed controleren.

Dankje dutchy :)
Ja het is wel waar met wat je zegt. nou is er gelukkig op die weg nooit auto's of fietsers. heel soms maar. Ik probeer volgende keer wel gewoon in een bepalad gebied te vliegen.

Over de servo.
Nou het draadje komt zegmaar via een v-tail bijeen tot de ailerons. en 1 van die 2 V-Tail draadjes is dus stuk. Dus niet in de servo, die doet het nog maar de connectie er zegmaar tussen.

Moet ik dan een nieuw v-tail draadje kopen ofso?
Ik zet er morgen wel een foto op

Moet ik dan een nieuw v-tail draadje kopen ofso?
Ik zet er morgen wel een foto op

Dan is het idd simpeler.
Een foto is makkelijk.
Als een kabel een flinke ruk heeft gehad kan de kans bestaan dat de overige draden ook een breuk of bijna breuk hebben die je niet kan zien.
Een nieuwe V-kabel kost maar een paar euro en is dan weer helemaal 100% goed.

(Allez, Ik zou er zelf snel 1 maken maar ik heb er ook de spullen voor liggen.)

[media=youtube]Ura3w52YMfM[/media]
Dit word er bedoeld met voor je uitvliegen.
Moet je tijdens het vliegen een weg kruisen, vlieg dan niet alleen maar met iemand die de weg in het oog houd, of blijf op voldoende hoogte, fietsers stoppen maar eens al te graag om te kijken, en laat ze dan net halt houden op de plek waar je normaal passeerd met je toestel.
En mijn P38 is ook niet langzaam.
Altijd voorzichtig wezen dus.

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
heej jongens,

Ik ben erachter gekomen dat ik een heel nieuw Y-Kabel Futaba ofso moet kopen van 30 cm.
Deze zijn rond de 5 euro. dus dat overleef ik wel xD
Bedankt voor alle hulp, we gaan van 't weekend mn vliegtuig opknappen.

Maar even een vraagje, als de wielen erop zitten, zou hij dan minder hard gaan door de weerstand?

okee ik weet nu allemaal genoeg :) ik moet nieuwe V-Tail kopen.

Kijk ook effe aub op mijn nieuwe topic: ow laatmaar is al gesloten xD

Ik ben erachter gekomen dat ik een heel nieuw Y-Kabel Futaba ofso moet kopen van 30 cm.

Maar even een vraagje, als de wielen erop zitten, zou hij dan minder hard gaan door de weerstand?

okee ik weet nu allemaal genoeg :) ik moet nieuwe V-Tail kopen.

Hij zal minder hard gaan wegens de weerstand van het onderstel.

Y- kabel, V tail? allebei? of haal je zaken door elkaar

Stevo

een V-tail of Y-kabel is toch het zelfde?

Een y-kabel futaba 30 cm :) die moet ik hebben

een V-tail of Y-kabel is toch het zelfde?

Nope, dat zijn ze beslist niet

Je F 18 heeft een staart in de vorm van een V ook wel V-tail genaamd (wat ook een mix functie op je zender is ten andere)

Een Y kabel dient om 2 servos via één kanaal aan te sturen.

Maakt wel wat verschil uit, niet veel maar toch:D

Stevo

Back