Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 7 aug 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hallo RC-schippers!


    Ik wil een kleine boot (Graupner Vegesack) varend maken, en dan moet er ook een snelheidsregelaar in. Ik wil met 5 cellen NiMH 2000 mAh gaan varen, dus de verdere RC componenten moeten klein en licht zijn. Wat zou een goede, niet te dure, snelheidsregelaar kunnen zijn? Motor wordt waarschijnlijk een Speed 280 met 20 mm schroef.

    En is het nodig om de ontvanger middels BEC van spanning te voorzien, of heeft dat pas zin als je boven de 6V gaat?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2011
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Robbe Rokraft 50UP.
    Lekker licht en nauwkeurig. BEC ingebouwd.

    Tweede deel van je vraag begrijp ik niet. :confused:
    Die Vegesack is klein en kan niet zoveel lading hebben. Dan is het toch logisch om gebruik te maken van een BEC in de regelaar? Scheelt weer het gewicht van een aparte ontvangeraccu... Het voltage van je vaaraccu heeft daar weinig mee te maken, of je nou op 4,8V vaart of op 14V; als je regelaar een BEC heeft en je hebt niet al te veel gebruikers aan boord: lekker de BEC gebruiken!
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De Thor regelaars van 2e Hands RC. Zo groot als een postzegel en voorzien van BEC, dus geen aparte ontvanger accu nodig.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Bedankt voor je snelle antwoord. Wat betreft de 2e vraag, ik bedoel, moet je de enige accu speciaal via de BEC connector aansluiten op je ontvanger om deze van stroom te voorzien, of kun je ook de spanning van de accu direct naar de ontvanger sturen, dus de kabel voor de regelaar eenvoudig splitsen en die in de ontvanger steken? Bij 4.8 tot 6V is het immers niet echt nodig om de spanning naar beneden te trekken, nietwaar?

    Geen idee of dat handig is, een BEC circuit vangt misschien de schommelingen in de spanning beter op, als de spanning daalt doordat je sneller vaart. Dat zou een reden zijn om de ontvanger wel via de BEC van spanning te voorzien. Maar ik las ook dat een BEC beneden een bepaalde accuspanning de motor uitschakelt, zodat je nog stroom over hebt voor een veilige landing. Dat is alleen bij een boot niet zo handig. Dan kun je beter op de laatste restjes langzaam naar de kant "strompelen" dan je enige voorstuwing kwijt zijn, lijkt me.
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Je kan de BEC natuurlijk altijd uitschakelen ... ("+" draadje uit de regelaar connector halen die naar de ontvanger gaat, en de ontvanger (en servo's) rechtstreeks uit de aandrijf accu voeden (met een "batterijsteker" op een vrij kanaal, of via een Y-kabeltje op de ontvanger), de servo's moeten natuurlijk wel van het type zijn dat 6V kan verdragen ("kleintjes" gaan vaak maar tot 4,8V).

    Wel moet je met de regelaar rekening houden dat deze ook op 5SNiMH (6V) goed functioneert, en dat kan best nog wel eens lastig zijn ... en anders gewoon voor 6SNiMH kiezen (door iets kleinere cellen te nemen, blijft je "brandstof" gelijk in gewicht (en capaciteit) ... en dan is een BEC wel weer handig of je moet voor HV servo's kiezen (maar daarin heb ik nog geen "kleintjes" gezien tot op heden), de meeste ontvangers kunnen wel tegen 7,2V (en meer) ...
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb geen ervaring met kleine servo's, de normale, bijv Robbe RS100/200 konden prima op 6V, maar als die kleintjes dat minder leuk vinden gaat de spanning gewoon via de BEC naar de ontvanger. Gezien het wat pittiger vaarbeeld, zal ik waarschijnlijk voor een 5 cellen setup kiezen.

    @Adam: Die Thor4 ziet er inderdaad wel goed uit. Ik heb die ook al eens op een ander forum horen noemen, maar kon hem toen nergens te koop vinden. Met de naam "2ehandsrc" erbij nu wel. Prijs valt me mee. Aangezien ik er ook over denk om een klein bootje voor dochterlief te maken (misschien een Moewe of iemand moet een andere suggestie hebben) is klein en niet te duur "the way to go".

    Zal dus waarschijnlijk die Thor4 worden, tenzij iemand nog een beter idee heeft. En dan nog besluiten wat voor ontvanger erin moet komen, of een micro 40 MHz (heb ik een zender voor) of een niet te duur, maar wel betrouwbaar 2.4 GHz setje. Antenne van laatsgenoemde zal wel beter weg te werken zijn.
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik zou voor de 2,4Ghz gaan. Nooit geen gezeik meer dat je niet kan varen omdat er iemand op hetzelfde kanaal zit.
    Leg dochterlief maar eens uit dat ze nog even moet wachten omdat er een andere meneer aan het varen is
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Correct, maar je krijgt wel weer meer " spaghetti" in je model.

    Op het moment dat je ontvanger de motor uitschakelt bij gebrek aan ampere's kan je gewoon even wachten (niet aan de knuppels zitten) tot je accu weer een beetje " op krachten" is gekomen. Daarna rustig naar de kant varen. Maar meestal zie je het wel aan het vaarbeeld als een accu aan het inzakken is...
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    een BEC is niets meer of minder dan een chipje dat het voltage terugbrengen naar (meestal) 5V, omdat goed te doen heeft het chipje iets meer (ca. 0,7V) nodig ... dus bij 5SNiMH gaat het niet goed ... een verse accu is minstens 5x 1,2V= 6V, dat is oké ... maar helemaal leeg is ca. 0,8V per cel, dus nog maar 4V ... en dan werk zo'n chipje niet meer (en de achterliggende elektronica ook niet :( )... echter het uitschakelen van de motor bij een te lage accuspanning heeft niets met de BEC te maken, dat is "iets" dat in de elektronica(programmering) van de regelaar zit ... ook "dikke" regelaars zonder BEC schakelen af bij te lage accu spanning ...
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is een groot voordeel, maar aan het watertje waar ik vaar ben ik de enige boot, dus de kans dat ze dan moet wachten is klein. Bovendien heb ik voor haar toekomstige bootje al een goedkope zender/ontvanger combi. 2.4 GHz lonkt wel, maar ik denk dat ik thuis op meer begrip kan rekenen bij aanschaf van een mini 40 Mhz ontvanger van een paar tientjes, dan een zender erbij...


    @Roel: Dan heeft BEC alleen maar voordelen, spaghetti hoort op mijn bord, met een lekkere saus erover, en niet in mijn boten. ;)

    En ik denk dat ik het wel zal merken aan het vaarbeeld, als de accu minder wordt, maar het is goed te weten dat je na even wachten weer "juice" hebt om naar de kant te komen.
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De "spaghetti" valt reuze mee, zeker als je handig bent .., knip de "+" draad in het kabeltje naar de ontvanger door soldeer tussen stekerkant en de accu "+" aansluiting op de regelaar een draadje ... en je hebt net zoveel "spaghetti" (alleen nu zelfgemaakte) als met BEC ...

    en voor $ 22.99 koop je een al een 2,4GHz zender + ontvanger (die nog werkt ook) wat met de verzendkosten van $ 17.99 op ca. ... € 26,50 komt (en als je er verder niets bijbesteld, is dit vrij van btw en douanerechten en inklaringskosten) ...
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zijn die HK zenders, of niet? Ze maken leuk spul voor dat geld, en ik bestel er ook af en toe wat (hun NE lipo's zijn bijv beter en goedkoper dan originele) maar wat zenders betreft vertrouw ik dat niet helemaal. Zijn dergelijke zenders trouwens wel goedgekeurd voor de Nederlandse "ether"?


    Nog een vraagje over die Thor4. Je hebt eentje die steeds zelf de huidige knuppelstand als neutraal instelt, en eentje die dat niet doet. Is bij die laatste wel in te stellen wat het nulpunt is? Of is dat dan alleen nog maar met de trim op de zender te corrigeren als de motor toch begint te lopen met de stick in het midden?


    Edit: zou een 9g servo sterk genoeg zijn, zoals de TowerPro SG90 of de Hextronik versie?
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2011
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    een 9 grammer is meer dan genoeg voor een roer-servo ... op mijn 340 mm lange brushless-MHZ-Gecko zit ook een 9 grammertje van vage chinese afkomst aan het roer ... en dat beestje stuitert met ca. 40km/uur over het water (tegenwoordig ook op de 2,4GHz van Multiplex, nu nog zonder, maar "binnenkort" met telemetrie, dan weet ik tenminste met hoeveel A's hij hoeveel km's in het uur doet) ...

    Die HK zender hebben een wat vage CE certificering, maar het "risico" dat je daarmee loopt is verwaarloosbaar ... (de mensen van het Agentschap Telecom hebben wel "belangrijker" dingen te doen ;-))
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2011
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Zie:
    ce-certificaat
    en
    hobbycity-2-4ghz-zender-europese-goedkeuring

    't Is even wat leeswerk, maar daarna mag je zelf je conclusies trekken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ga het risico niet nemen, hooguit als dat goedkope zendertje wat ik voor de toekomstige boot van dochterlief in gedachten had niet goed mocht werken. Dat wordt toch geen supergedetailleerd scheepje, en mocht hij er ineens mee ophouden, dan duwt papa hem wel naar de kant. ;)

    Zender/ontvanger vind ik toch wel dermate kritisch dat ik daar liever aan de veilige kant blijf. Ontvanger wordt dus of een 40 MHz micro van Robbe of een ander gerenommeerd merk (kost rond de 40 euro) of ik ga over naar de 2.4 GHz. Maar dat laatste is nog niet zeker, want een grotere investering, die ik thuis wel moet zien te verantwoorden. Vrouwlief kijkt namelijk graag naar "help, mijn man heeft een hobby!" en als ik morgen met een nieuwe zender van 200 euro of meer aan kom zetten, dan krijgt ze al snel spookbeelden dat wij binnenkort ook op TV te zien zullen zijn... :rolleyes:
     
  16. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    hallo Indoorvlieger,

    Vergeet het idee van die 5 NIMH cellen van 2000mah maar. Als je dat doet zit je in het verkeerde forum en moet je Lex om advies gaan vragen. De Vegesack mag kwa gewicht niet veel hebben. Een klein lipo accuutje kan je redden. Anders heb je al snel een duikboot
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Wees gerust, het worden cellen van het formaat penlite, AA, waarschijnlijk Eneloops. Die heb je tegenwoordig ook op 2000 mAh en hoger. Dat zal makkelijk moeten kunnen qua gewicht. De rest van de componenten wordt vederlicht, ontvanger wordt 10g, servo een 9g, regelaar 6 gram. Ik zit niet te wachten op een spontane duikactie...
     
  18. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Ik heb een Vegesack varend gehad met 4 aa cellen, een quartel regelaar, 4 kanaals ontvanger en een std servo en daarmee was de boot al tezwaar !!!
    Met het huidige spul kun tov hetgeen ik toen in het bootje had al snel gewicht winnen. Toch oppassen geblazen.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Bedankt voor de tip. Ik denk dat de door jou gebruikte componenten flink zwaarder zijn geweest, weet je nog welke onderdelen je precies had gebruikt? Dan kan ik kijken hoever ik daaronder blijf. De NiMH cellen die ik op het ook heb wegen ongeveer 25 gram per stuk, wat bijna net zoveel is als oude 500 mAh NiCad penlites. Eventueel kan ik nog terugvallen op 1800 mAh AAA NiMh, al zullen die misschien meer moeite hebben met de stroom die de motor op volgas van ze vraagt.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2011
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik heb die aaa in een duikboot zitten voor een kavan pomp van stroom te voorzien
    daar zit een dikke stroom wretende motor aan vast en deze varta nikel sulfide cellen verdragen deze stroom afgave zonder mopperen

    en 5 cellen is geladen meer dan 6 volt

    wat er vroeger inzat
    standaard servo
    4 kanaals ontvanger robbe economic
    mini ontvanger van robbe (klein zwart vierkant blokje)kon 1.5 amp aan dacht ik nog te weten
    en 4 x1.2 amp sub C cellen en dan was de vegesack eivol en bleef toch drijven

    gr raf
     

Deel Deze Pagina