gewicht deepvee. Is nu terug van de spuiter.

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
hey ik ben bezig aan mijn deepvee te bouwen maar maak mij een beetje zorgen over het gewicht. Normaal zou hij vaarklaar niet meer wegen dan 6kg, is dat niet teveel. De romp meet 100cm en er komt een 13cc nitro motor in.alvast bedankt.

afb16453.jpg

6 kilo?

Op zich wel een mooi gewicht hoor, ben alleen benieuwd hoe dat gaat lopen met een Nitro motor.

Remmie 8)

Wat bedoel je wel, met hoe dat zal lopen op nitro? Te weinig kracht of zo.

anthony zei:
Wat bedoel je wel, met hoe dat zal lopen op nitro? Te weinig kracht of zo.

Ik ben gewend dit soort boten met benzine motoren te zien/varen.
Die hebben een hoop koppel vergeleken met een Nitro.
En ik ben benieuwd hoe een setup als dit gaat varen.

Komt het goed van ze plek ?(genoeg kracht om de boot op snelheid te krijgen).

Remmie 8)

Ik hoop toch dat het een beetje goed zal varen hoor want in zo'n project steek je toch snel een hele hoop centjes, nie waar. De romp was normaal voorzien voor een 7.5cc nitro, dus nu komt er een 13cc nitro in met 4.2pk dat zou toch moeten vooruit te krijgen zijn, hoop ik toch.

Hier nog wat foto's van mijn boot.

afb16639.jpg
forum.net/~foto/uploads/afb16

afb16640.jpg
638.jpg[/IMG]
afb16642.jpg

ook al z'n diep strut..
ook deze boot gaat volgenns mij ontiegelijk veel last krijgen van propwalk.

groetjes jaimy

Inderdaad, ook hier zit de strutt te diep waardoor de boot te zenuwachtig wordt op het water tijdens hoge snelheden. Iets wat de vaar eigenschappen niet echt te goeden komt.
Klik anders eventjes op onderstaande link:
http://www.mariosrcmodels.com/images/as2_achterzijde_lg.jpg
Met als bij behorende pagina:
http://www.mariosrcmodels.com/as_as2.htm
Als je de mogenlijkheid nog hebt om je as te verplaatsen.....Aanrader....Doen. Anders is er op top bijna niet mee te varen.
Op een Deep Vee doen wij namelijk bijna nooit de as onder uit de romp komen om. Maar achter de spiegel. Op die manier daal je de beste perstaties uit de boot, en behouw je de perfecte vaar eigenschap. :D

Propwalk zal het probleem niet worden, meer "chine-walk" (het ongecontroleerd wiebelen over de lengte as bij hogere snelheid). Als je de as hoger monteert, zal de prop vrijer kunnen draaien en heeft de motor het makkelijker. Verder zakt de romp wat verder in het water en wordt deze ondersteund. Verwacht geen wonderen van deze romp (Scarab?), tot een kilometer of zestig zal hij nog redelijk stabiel zijn (mits goed afgesteld). Evt kun je de strakes (drie-hoekige strips onderzijde) voor een deel afschuren. Dan heeft de romp wat minder lift en loopt stabieler. Verder het roer NIET achter de schroef monteren. Nerveus en ongecontroleerd stuurgedrag. Naar rechts verplaatsen, ongeveer 5 cm uit de hartlijn.

Inderdaad is het beter om nog eens de zaken goed te overdenken voordat je verder gaat. Je kunt je geld maar een keer uitgeven. De motor zal meer dan voldoende vermogen hebben.
Waar heb je het zwaartepunt?
Marc

De romp is geen scarab hoor maar noemt bij dumas de " deep vee 40 competition fiberglass kit". Ik denk dat er wel iets meer uit te halen zal zijn. Om het strutt hoger te plaatsen moet de as er weer uit en heruitgelijnd worden zeker, want zo'n as kan je toch moeilijk bijplooien als hij in de romp vast zit. Voor de rest zou het zwaartepunt op zo'n 28 a 30% moeten leggen van de spiegel. Is dat juist moet dit verder of dichter?

28-30% lijkt juist, waarbij je meer voor de hogere waarde moet gaan omdat dit soort rompjes niet gewend zijn om met meer dan 1,5 - 2pk te varen.......
Je kunt ook met de huidige as configuratie proberen te varen, kun je het later altijd nog ombouwen. Hou dan wel rekening met de binnen-achterzijde van de romp. Anders moet je en de as en de radiobox etc verbouwen.
Marc

Ik heb mijn boot nu terug van de spuiter en kan nu eindelijk beginnen aan het inbouwen van de moter en de hardware. Hier een paar plaatjes van mijn juist gespoten bootje.

http://www.modelbouwforum

[img]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb17515.jpg
.net/~foto/uploads/afb17514.jpg[/IMG]

afb17518.jpg
.
Ik heb bovendien die cocpit kap volledig zelf mogen maken want bij die romp hoort normaal een open cocpit met piloten figuurtjes in en dat vind ik echt wel een beetje tuttig bij zo'n model.

Tja mooi gespoten :D , maar je hebt je as niet verplaatst :| . De adviezen die je hebt gekregen komen wel van ervaren vaarders die echt wel weten waar ze het over hebben. Maar ja veel succes in ieder geval :D

Als ik die as nog wou verplaatsen moest ik hem half openbreken want die as zit vanbinnen volledig in de romp gelamineerd met carbon? bovendien die B28 van mij die ook op het forum staat vaart perfect zonder enige invloed van propwalk en nerveus stuurgedrag. Ik ga het eerst zo eens proberen lukt het niet dan maar volledig nieuwe romp kopen. :)

Tja dat heb ik ook altijd! Toch proberen :D Maar als de boot goed op snelheid is heeft ie alleen de schroef in het water en word ie toch behoorlijk instabiel lijkt mij met deze opstelling. Ach en als het niet werkt heb je een mooie reden om een nieuwe boot te kopen 8) Al eens op XtremeRCboats.com gekeken? Daar staat vaak erg leuk spul :wink:

strak gespoten mooi werk
en als je niet weet wat te doen met de romp als je een nieuwe gaat kopen mag ie wel bij mij komen wonen :wink:

Groeten Gerjan

Back