Gewicht zwever

Hoi allen

Ik heb geen idee over gewichten van zwevers :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik heb het volgende zwevertje:

# Technische spec.: Zweefvliegtuig:Spanwijdte 1500 mm
# Lengte 930 mm
# Oppervlaktebelasting 26 - 28,5 g/dm2
# Gewicht ± 580 g.

# Elektro zweefvliegtuig:Spanwijdte 1500 mm
# Lengte 850 mm
# Oppervlaktebelasting 27,5 g/dm2
# Gewicht ± 700 g.

Dus niet electrisch 580 gram, en electrisch 700 gram, dat is dan incl motor en prop.
Maar dan komt er nog wel een regelaar bij en 8 cellen
die te samen 420 gram wegen.

Ik kom dan totaal op 1120 gram.
Dat is bijna twee keer het gewicht van de niet electrozwever.
Wat zijn jullie ervaringen ?

De discussie is nu even niet "gooi er lipo in", en "koop een lipo regelaar".
Ik heb een NC/NiMh regelaar en NC accu's.

Ik ben nieuwsgierig naar wat jullie gewichten zo'n beetje zijn ?

Dus mocht je de gewichten van een vergelijkbare kist (spanwijdte)
weten, dan ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

En ja, wat niet gaat, gaat niet. :cry:

grt, FX

Ik neem aan dat het hier gaat om 2 verschillende vliegtuigen? Gezien de andere lengte en de gelijke vleugelbelasting bij verschillende gewichten. Heb je namen van de vliegtuigtypes?

De opgegeven gewichten zijn normaal gesproken MET accu en regelaar, waarschijnlijk wel uitgaande van lipo's. Dus het verschil tussen jouw setup en het opgegeven gewicht zal minder zijn dan 420 gram. Maar dan nog is het verschil aanzienlijk. Heb je geen accu met iets minder capaciteit om het gewicht iets te verlagen?
Stel dat je op een totaal gewicht van 1000 gram zou uitkomen (420 gram van jouw accu MIN lipo van opgave fabrikant PLUS vliegtuig) komt je vleugelbelasting uit op ca 39 g/dm2. Hiermee zal het vliegtuig aan de vlotte kant worden, maar er zal nog prima mee te vliegen zijn. De glijhoek zal ongeveer gelijk blijven bij het hogere gewicht (misschien zelfs nog iets beter) maar de vliegsnelheid wordt hoger, dus de daalsnelheid wordt ook groter -> kortere vluchten. Voor thermiekvliegen / landen is een langzamer vliegtuig wat prettiger, maar je zal zeker goed kunnen vliegen met deze setup.

Lipo's zijn niet meer zo duur tegenwoordig :wink:

Dank voor je uitgebreide reply.

Het is hetzelfde vliegtuig.
De ultimo van Conrad.
Ik denk dat de electroversie een kortere neus heeft ivm gewicht tav zwaartepunt, ik
zou het anders niet weten.
En het zal zeker wel uitdraaien op lipo en andere regelaar.

Tekst op site Conrad:
Als zweefvliegtuig of als elektro zweefvliegtuig: met de geslaagde combinatie van grootte, vlakteprofiel en startgewicht weet het modelvliegtuig "Ultimo" in elke situatie te overtuigen.

Maar eerst even lid worden van de club. (Advies van Hans :-) , en ben ik
daarvoor altijd geweest)
Moet alleen nog keuze maken tussen Leidsche en Valkenburg.
Maar daar kom ik zelf wel uit :-)

grt, FX

Back