gewone Nimh AA's gebruiken voor Easystar?

• Topicstarter Topicstarter robbiemores
  • Startdatum Startdatum
R

robbiemores

Guest
Is het aangeraden om een pakketje te maken van 7 Nimh AA's door middel van ze aan elkaar te solderen met de gekende lipjes en ze dan op te laden met een ultramat 10 lader,of is dit niet aan te raden?
De AA's die ik zou gebruiken hebben de volgende spcificaties :

Gp 2300-230 AAHC 1,2 V typical 2250 mAh
er staat wel op die batterijen :standaard opladen aan 220 mA voor een duur van 16 uren om op te laden.

Momenteel vlieg ik met deze cellen :Gp Nimh 1100-1,2 Volt 1100 mAh

Wat zou ik best doen of zal ik niet voordeel uithalen met die Gp 2300 AA's tegenover de 1100's?

vriendelijke groeten

Zie hier geen graten in ...

Wordt bij ons op de club zelfs gedaan met AA'tjes van "denaldi" :wink:

Eén EZ-piloot vliegt 40 min op zo'n pakketje en het gaat al ruim een jaar mee ... supergoedkoop en efficiënt

offtopic:

Dus je kunt ook vliegen op AA-batterijen? Moeten deze batterijen per se aan elkaar gesoldeerd zijn? Maw: kun je deze batterijen ook in batterijhouders doen? Ik heb hier namelijk batterijen met 7.5 A ontlaadstroom liggen :D

uhm baterijhouder is zeer af te raden!, zeker bij vliegtuigen, batterijhouder heeft vaak slecht contact en trilt snel los

JA deze moeten voor motor gebruik gesoldeerd zijn (voor ontvangergebruik eigenlijk ook), dit ivm. overgangsweerstand bij slechte contacten. Accu houders kunnen de iets hogere stromen absoluut niet aan. :nooo: :nooo: . In de modelbouw moet je om problemen te voorkomen alle accu's gewoon solderen :yes:

Dat moet je idd nooit doen, de contacten kunnen de hoge stroom niet aan en zodra je de motor uitzet valt meteen je besturing uit daardoor met als gevolg dat je EZ er vandoor gaat.

Dus je kunt ook vliegen op AA-batterijen? Moeten deze batterijen per se aan elkaar gesoldeerd zijn? Maw: kun je deze batterijen ook in batterijhouders doen? Ik heb hier namelijk batterijen met 7.5 A ontlaadstroom liggen

Huibert zei:
JA deze moeten voor motor gebruik gesoldeerd zijn (voor ontvangergebruik eigenlijk ook), dit ivm. overgangsweerstand bij slechte contacten. Accu houders kunnen de iets hogere stromen absoluut niet aan. :nooo: :nooo: . In de modelbouw moet je om problemen te voorkomen alle accu's gewoon solderen :yes:

Oké :D Dus die overgangsweerstand houdt het hoge stroom eigenlijk tegen en beperkt zo dat het hoge stroom naar de motor toegaat? Ik vraag me dan af, ontstaat die hoge weerstand dan doordat die contacten van een batterijhouder zo dun zijn? Als je die contacten zou vergroten dan zou de weerstand er wel minder op worden, toch?

iig bedankt voor de info!

Sterker nog, door de overgangs weerstand worden de contacten warm/heet. Hierdoor wordt de overgangs weerstand nog hoger...........enz..... :roll: Bij het verbeteren van de contactvlakken zou je de weerstand kunnen verkleinen, maar gegarandeerd dat hier weer rotzooi tussen komt waardoor je weer aan het begin van het verhaal uitkomt. Conclusie blijft dus GEWOON SOLDEREN DIE HAP :D :D .
Echt en dit is heel serieus, bij gebruik van accubakjes is de vraag niet of het heel blijft, alleen maar hoelang!!!!!!! :teacher:

ps als je niet fatsoenlijk kan solderen (wat met de nieuwe loodvrije tin niet meevalt) zoek dan iemand die het voor je kan doen.

een slechte solderering is net zo catastrofaal voor je model ;)

op hoeveel ampere zou ik mijn cellen (Gp 2300-230 AAHC 1,2 V typical 2250 mAh ) mogen opladen?

groetjes

robbiemores zei:
op hoeveel ampere zou ik mijn cellen (Gp 2300-230 AAHC 1,2 V typical 2250 mAh ) mogen opladen?

groetjes

Met een computergestuurde lader met automatische afslag (geschikt voor NiMH) zou je tot 1C kunnen gaan - 2.2 ampère dus.

Lager is veiliger èn beter voor je cellen.
Vaak wordt 0.7C aangeraden als leuke balans tussen snel laden en niet té snel laden: zo'n 1.5 A dus.

Als je geen lader met auto-afslag hebt kun je ze in 14 uur laden met 220 mA.

Ik probeer iets te snappen van deze electrologica...
Hoe kom je van 1,2 V, 2250 mAh op een laadstroom van 2.2 ampère?
En hoe op 14 uur bij 220 mA?

(Ik ben electronisch een rund maar probeer er iets van te snappen, al ben ik beter in aerodynamica...)

Bart

Zoals Gerben al schrijft, snelladen is met 1c (1x de capaciteit) voor jouw accu is dit 2255 mAh=2,25 Ah dit is dus 1 uur x 2,25 Ampere.
Dit kun je alleen doen met een lader met auto afslag!
Langzaam laden is capaciteit gedeeld door 10, bij jou dus 2250/10 = 225 mA en dit 14 uur lang ivm laadverliezen. Hoop dat dit je verder helpt.
Succes

Back