Gewoon voor de fun (een klein stuntvliegertje)

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb in het verleden wat vliegtuigen gebouwd ( toen met de intentie om ze vliegend te maken, maar dat kwam er nooit van) en nu gaat het andersom, ik had nog wat electronica liggen en heb besloten hier een klein vliegtuigje van te maken, het is niet heel serieus bedoeld maar gewoon meer als bezigheidstherapie en experiment. Ik houd het simpel en hoop dat het om die reden een beetje vliegt. De romp heb ik enigzins klaar, ik heb deze ingericht en ga hem wegen zodat ik de vleugelbelasting kan uitrekenen. Op die manier weet ik in ieder geval wel zeker dat mijn vleugels groot genoeg zijn voor het formaat model.

Electronica:
2S 800mah accu
2610 4500 motor
paar microservo´s (4gram)

Hier 2 plaatjes van de eerste stap:
img0817wo.jpg

img0818zn.jpg

Mocht iemand opmerkingen of adviezen hebben (grote fouten voorzien) laat het maar weten, het zou namelijk leuk zijn als het enigzins vliegt.

Laatst bewerkt:
Uiteraard is hij nog niet klaar, stabilo zat ik te denken aan ter hoogte van de aanhechting van verticale stabilisator.

Het word een extra300 edge540 geinspireerd model, ik zat dus te denken aan een laagdekker. Ik zou er in principe vanuit dit punt ook nog een ultimate biplane type van maken, wat zou leuker zijn (en haalbaar)?

hoi met John.
waarom heb je je servo's in het midden geplaatst?
de zwaartepunt moet voorin.
ik denk dat hij staartlastig word.
gr john

Omdat de motor en accu een veelvoud van de servo's wegen, als ik deze ook voorin zou plaatsen zou het zwaartepunt dramatisch worden. Ik heb het even getest eerst en het zwaartepunt komt zo op precies de plek waar ik het in gedachten had, 1/3e van de voorkant van de vleugel uitgaande van de plek waar ik de vleugel wil hebben.

inderdaad behoorlijk wat KV, nog niet laten draaien, hij was bedoeld voor een 200 size helikopter maar die gaat niet door. Hopelijk werkt het en anders een ander motortje er op zetten, dat kost ook niet zoveel:)

ik hou der ook wel van daarom ben ik der ook maar mee begonnen. Ik ben weer een klein stapje verder, morgen ga ik met de vleugels bezig.

img0828hz.jpg

img0829bz.jpg

De kleur is overigens ook besloten, mijn vriendin (die al het gehobby toch zonder gezeur accepteert) mocht de kleur kiezen en heeft gekozen voor transparant rood oracover. Het transparantgedeelte heb ik besloten omdat ik mijn werk nog wil kunnen zien :)

Jahoor even iets rustiger aangezien ik wat andere zaken had die wat voorrang hebben :) maar ik ga er straks weer mee verder!

De veroorzaker van de vertraging:

img0869a.jpg

Servo's zover achterin komtwel vaker voor bij kleine modelletje.
Of door ruimte gebrek of inderdaad omdat de motor en accu relatief zwaar zijn.

4500kv @ 2s wordt inderdaad wel al wat veel. Scheelt dat die kleine motortje redelijk ver inzakken bij belasting. Maar ja dan draai je nog rond 20.000rpm.
Maak maar een snel vleugeltje dan kan je er nog een beetje mee racen.
MH43 ofzo.

Of beter voor een paar euro een 1300/1500kv motortje kopen en die er in zetten en gaan 3D'en.

Zo had ik lang geleden ook eens wat tijd en hout over.
3 jaar geleden wel een Brushless mod gegeven en lipo's met nog kleiner spul.
Van 160 naar 84 gram.

http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=29&t=286
mini6.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het advies, dan moet ik maar even kijken naar een ander motortje want ik zit te kijken naar een klein langzamer 3D kistje ipv een snel ragbakkie

In die afmetingen moet je eigenlijk al aan hele andere setups denken want inderdaad die twee gaan bijna niet samen tenzij je extreem licht gaat.

Wil je relatief langzaam dan zal je onder de 10gram/dm2 moeten uitkomen en dat valt met iets van 4dm2 vleugeloppervlak niet mee.

Maar goed voor buiten is het vaak minder een probleem en vliegen zal het wel.

Had ook nog een 60x9cm modelletje die toen 250 gram woog en ook vloog.
Ook in de make over gedaan. 100gram nu :)
Maar ja 8xaaa of 2s360 lipo. Scheelt nogal wat.
Of speed 280 van 43 gram of 5gr BL motor.

:)

Mocht je nog gewicht willen besparen.
Ik schat 10 grams motortje met een 2s240 of 2s360 dat je aardig weg komt.
Voor iets meer vermogen lager kv motortje nemen en dan op 3s gaan vliegen.

Back