gezocht: pylon pendelelevator Turbo

mijn kielvlak is ook niet meer orrigineel, maar als ik me niet vergis van een asperin ofzoiets? bas weet het fijne ervan.

met dit richting ondervind ik geen hinder int gooien, maar het draaien op de staart is een ramp!

het ruddertje is veel te klein, en dus mix ik het gewoon mee met ailerons.

zonet mijn turbo eens onder gehad. met een crash de vleugeltip helemaal gekrakt.
zowel boven als onderhuid is geraakt.
de balsa achterligger was los.
en ik kan niet fatsoenlijk epoxy inspuiten, want die heeft geen schuimkern.
balen is dat!
en nog net aan de zijde waar ik mee smijt.

hoe zit het met het pylon stukje? al een oplossing?

idee

Zeg Firefox309,

Ik lees jouw relaas en krijg een briljant idee:
Mijn romp is niet goed maar mijn vleugel is ok,
Jouw romp is ok maar jouw vleugel is niet meer goed.
Zullen we ruilen, jouw romp voor mijn vleugel? :rolling:

Ach ach, het is me toch wat met die Turbos...

Wel vervelend voor je, zeker gezien je twijfel over hoe te repareren.

Wat mijn pylon betreft: ik hoop nog een losse pylon tegen het lijf te lopen omdat dat de reparatie wat zal vereenvoudigen. De oplossing wordt waarschijnlijk Bas zijn idee. Ik doe geen wedstrijden dus wat dat betreft heb ik geen haast.

Bart

Ik heb hetzelfde probleem met mijn aspi vleugel en denk dat ik de oplossing gevonden heb (of eigenlijk, Gerhard en ik hebben de oplossing gevonden denken we ;))

snij de bovenkant van de vleugel open links en rechts van de beschadiging maar laat de onderkant en de ligger zitten. Nu kun je met een folieboutje de onderkant enigzins fatsoeneren (epoxy wordt weer warm tijdens verhitten, zo krijg je de kreukels uit de onderkant), vervolgens lamineerepoxy erin laten lopen en een of twee 25 grams glasmatjes erover.

Dan de ligger, aan de voor- en achterkant een plaatje carbon van 0.8mm x hoogte van de ligger en een centimeter of 15 lang. Eventueel ook aan de bovenkant van de ligger als die er voldoende breedte voor heeft. Alles goed laten drogen (36 uur)

Dan van XPS schuim een blok zodanig in vorm schuren dat deze in het gat past en links en rechts een stukje in de vleugel steekt (het kan zijn dat dit in twee delen moet), als dit allemaal goed pas is er 25 grams glas over lamineren en weer erin schuiven zodat ze goed aan elkaar en aan de binnenkant van de vleugel plakken. Laten drogen en weer schuren tot de vorm naar je gevoel weer in orde is. Vervolgens een 'pleister' van 25 grams glasdoek over heel de breuk heen (dus een stukje overlappen naar de onbeschadigde delen) en weer alles goed laten drogen. Eventueel licht naschuren en een beetje op kleur spuiten.

Ik hoop dat dit gaat werken voor mijn aspi en dat je er eventueel wat aan hebt :)

Naar mijn schatting zal de vleugel er een gram of 20 zwaarder van worden (afhankelijk van hoe netjes er gewerkt wordt en hoeveel schuim nodig is) dus zal je er niet aan ontkomen om de vleugel weer uit te balanceren door de andere vleugelhelft van een gewichtje te voorzien. Aan de andere kant, beter een vliegklaar toestel dat 40 gram zwaarder is dan een kapotte vleugel ;)

Laatst bewerkt:
ik heb daarstraks met een spuitje 24u epoxy ingespoten, finisher van Zpoxy door de huid geprikt, en dan aan de binnenzijde over de huid laten lopen.

helaas is de epoxy geel en heb ik nu een heel geel spoor in mijn vleugel.
dus airbrush moet weer werken strak of morgen.
eerst testworpen doen morgen.

ik hoop dat het nu stevig genoeg is.
ik heb net eens gevoeld, en de "plooi" van de crash is terug onbuigzaam geworden.

ik hoop dat de epoxy die steenhard word, niet gaat barsten, of breken door de krachten (torsie etc)

wat dacht je van.... "stuur jij de vleugel naar mij, en dan zal ik jouw vergoeden"

ik heb hem echt nodig want als mijn FW5 er niet op tijd is, dan ben ik genaaid voor de wedstrijden van dit jaar.

de hoofdligger was niet geraakt, en ook vanvoor was alles nog in orde.
alleen het punt waar het balsa liggertje een knikje maakt was hij losgekomen.
en het had een plooi schuin over de breedte van de vleugel, van de ligger tot aan de tip van de aileron.
dus geen zware herstelling van 40gr ;)
hij weegt nog 273gr :)

je hebt er net 24 uurs epoxy op gesmeerd en wil de vleugel morgen al op sterkte gaan testen zoals ik begrijp? 24 uurs epoxy zegt de naam al dat het minimaal 24 uur moet drogen.(morgenavond droog dus). meestal nog iets langer wil het echt 100% hard worden. dan zou ik dus niet direct morgenmiddag er al mee gaan gooien maa liever het zekere voor het onzekere nemen en nog een dagje wachten (of 2)

ik heb hem om 13u20 ingespoten... ;) maar ben vandaag niet vliegen geweest, de vriendin doet moeilijk... dus ja.

de reparatie/ Bas mod

:ontopic:
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk de Turbo weer ter hand genomen om de staart te repareren (want met een Cularis en een Alula tussen de echte boys doet toch iets met je:oops:).

Het verwijderen van het staafje en de inhoud van het pylon was een lastig gepriegel maar uiteindelijk zit er nu een CF staafje op van 2,5mm, in een zadeltje van massief CF, ca. 3x5x5mm, daaroverheen later CFstrands. Dit T stukje strak in de pylon geperst met 2 balsa wigjes en epoxy/microballoons. De balsa wigjes persen de CFstrands strak over en langs het CF voetje de epoxy/balloons in, leuke oplossing van die oostenrijker!
Dit was het deel van de reparatie waar ik tegenaan zat te hikken maar is uiteindelijk aardig gelukt.
TurboTail_new_pylon.jpg

Van de vorige Turbo had ik nog een zelfgemaakte horizontal stabilo van balsa met alu buisjes 2/3mm liggen. Deze uitgeboord naar 2.5mm.
TurboTail_new_Hstabs.jpg

De veertjes er weer in en passen of 't past.
TurboTail_new_pylon_halfHst.jpg

Ik heb nog even overwogen om voor extra stevigheid een extra CFstaafje in de "neus" van de stab (op de foto net vóór het veertje) aan te brengen maar dat kan altijd nog.
TurboTail_new_pylon_halfHto.jpg

't past.:thumbsup:
TurboTail_new_tailgrp.jpg

Om het CG weer terug te krijgen op het punt waar het voor de reparatie lag moest er 8g lood bij in de neus. Daar ben ik niet ontevreden over gezien de balsa stabs, deze zijn enkele grammen zwaarder dan de originele.
Enkele testvluchtjes eerder deze week kunnen doen en het voelt erg stevig en ik heb er vertrouwen in dat het beduidend sterker is. Het was een goed idee van je Bas!
Ik heb nu alleen wat minder Up uitslag dan voorheen dus ik moet nog eens kijken of ik de veertjes nog wat meer ruimte kan geven want bij vol remmen is het soms een beetje eng:schrik:.
Afgelopen middag
ThermalHLGanim.gif
:zon: weer kunnen vliegen en de worpen flink opgevoerd en uiteindelijk weer op m'n hardst :olympic:gelanceerd, de stab maakt het goed! :celebrate:

Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

ziet er goed uit!!
Misschien kun je achter de pen iets van je pylon schuren om meer up uitslag te krijgen.

P.s. een 2,5 mm pen is 1,95 keer zo sterk als een 2 mm pen.

Bas

Laatst bewerkt:
sterker

Bart,

ziet er goed uit!!
Misschien kun je achter de pen iets van je pylon schuren om meer up uitslag te krijgen.

P.s. een 2,5 mm pen is 1,95 keer zo sterk als een 2 mm pen.

Bas

Bas,

Je hebt 3x gelijk:
1: mee eens, natuurlijk;)
2: zeer mee eens, daar moet ik wat weg schuren, het blijft eng zo weinig up
3: zal wel:confused:, ik snap alleen niet hoe je dat berekent. Zit er naast Pi nog een factor in die iets met de sterkte van het CF te maken heeft? Wel grappig want intuïtief zou je niet zeggen dat het bijna 2 x zo sterk is.

Bart

3: zal wel:confused:, ik snap alleen niet hoe je dat berekent. Zit er naast Pi nog een factor in die iets met de sterkte van het CF te maken heeft? Wel grappig want intuïtief zou je niet zeggen dat het bijna 2 x zo sterk is.

Bij buiging gaat de sterkte met een 3 macht van de diameter.
In dit geval dus 1,25*1,25*1,25.

Bas

hij zal zeker stilgestaan hebben bij de grammetjes die vanachter minder moesten... maar dat komt wrsch door die aluminium staartboom (allez in mijn toestel toch)

WZ bouwt op eigen wijze, en het heeft wel iets organisch en dat vind ik het mooie van de Turbos.
Naar mijn mening is het jammer dat hij als bouwer/leverancier niet benaderbaar is via moderne middelen maar via, via en hij zich op deze wijze heeft afgesloten van directe feedback mbt de Turbos. Was dit niet zo geweest was dit probleem al modellen geleden opgelost.

BartR

en toen was mijn carbon pennetje afgebroken....
dus nu kan ik aan het prullewerk beginnen...

het is nog erger... mijn staarboom is tussen de 2 plaatsen waar de vleugel vastgezet word dubbel gebarsten... open gespleten op het punt waar ik een gaatje had ... ik zette in dat gaatje met een schroefje mijn ballast vast...

nu zit ik dus met de gebakken peren...
kan misschien best een nieuwe staartboom erin knallen, en een nieuw staartdeel maken.... met een vast stabilo, en een hoogteroertje...
kheb nog een asperin rudder geloof ik...

maar t zal er niet makkelijk op worden.

WZ bouwt op eigen wijze, en het heeft wel iets organisch en dat vind ik het mooie van de Turbos.
Naar mijn mening is het jammer dat hij als bouwer/leverancier niet benaderbaar is via moderne middelen maar via, via en hij zich op deze wijze heeft afgesloten van directe feedback mbt de Turbos. Was dit niet zo geweest was dit probleem al modellen geleden opgelost.

BartR

Moderne middelen ? Nou, nou je kan Wolf gerust direkt thuis bellen:
+43 262244144

Als het iemand kan helpen : ik heb nog een nieuwe hoogteroer pyloon voor de Turbo en kan die naar de wedstrijd einde Augustus in Herentals meebrengen. Kostprijs : 1 Duvel.

Groetjes,

Yves

Laatst bewerkt:
nu zit ik dus met de gebakken peren...
kan misschien best een nieuwe staartboom erin knallen, en een nieuw staartdeel maken.... met een vast stabilo, en een hoogteroertje...
kheb nog een asperin rudder geloof ik...

maar t zal er niet makkelijk op worden.

Staartdelen kun je zelf heel makKelijk maken dmv balsa, glas en lamìneer epoxy. ik ben daar zelf geen ster in maar bouw nu rudders van 7 gram wat ik toch redelijk netjes vind.

heb je misschien een foto van de schade van de pook? misschien is het wel goed te repareren.

ik had geprobeerd van het afgebroken pennetje uit te boren (dit zou perfect gaan)
niet tegenstaande dat het wel gewapende beton lijkt!
morgen gaat de actie verder, maar om 10u moet ik alle materiaal stil leggen ;)

Back