de reparatie/ Bas mod

ntopic:
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk de Turbo weer ter hand genomen om de staart te repareren (want met een Cularis en een Alula tussen de echte boys doet toch iets met je

).
Het verwijderen van het staafje en de inhoud van het pylon was een lastig gepriegel maar uiteindelijk zit er nu een CF staafje op van 2,5mm, in een zadeltje van massief CF, ca. 3x5x5mm, daaroverheen later CFstrands. Dit T stukje strak in de pylon geperst met 2 balsa wigjes en epoxy/microballoons. De balsa wigjes persen de CFstrands strak over en langs het CF voetje de epoxy/balloons in, leuke oplossing van die oostenrijker!
Dit was het deel van de reparatie waar ik tegenaan zat te hikken maar is uiteindelijk aardig gelukt.
Van de vorige Turbo had ik nog een zelfgemaakte horizontal stabilo van balsa met alu buisjes 2/3mm liggen. Deze uitgeboord naar 2.5mm.
De veertjes er weer in en passen of 't past.
Ik heb nog even overwogen om voor extra stevigheid een extra CFstaafje in de "neus" van de stab (op de foto net vóór het veertje) aan te brengen maar dat kan altijd nog.
't past.
Om het CG weer terug te krijgen op het punt waar het voor de reparatie lag moest er 8g lood bij in de neus. Daar ben ik niet ontevreden over gezien de balsa stabs, deze zijn enkele grammen zwaarder dan de originele.
Enkele testvluchtjes eerder deze week kunnen doen en het voelt erg stevig en ik heb er vertrouwen in dat het beduidend sterker is. Het was een goed idee van je Bas!
Ik heb nu alleen wat minder Up uitslag dan voorheen dus ik moet nog eens kijken of ik de veertjes nog wat meer ruimte kan geven want bij vol remmen is het soms een beetje eng:schrik:.
Afgelopen middag
:zon: weer kunnen vliegen en de worpen flink opgevoerd en uiteindelijk weer op m'n hardst

lympic:gelanceerd, de stab maakt het goed! :celebrate:
Bart