Gezocht: schema voor On board gloei-installatie

Hoi Hugo,

Ikke verstand van zaken? Nou, die van mij werkt nog steeds niet.. ;)
Ik heb er eigenlijk ook niet meer naar gekeken. Doe ik nog.

Over jou ontworpen PCB:
Ik zou iets dikkere printsporen gebruiken. Hoe dikker die zijn, hoe makkelijker je print goed geëtst. Dus waar je ruimte hebt, maak ze dikker.
Ik zou andere pads gebruiken. (Op een pad soldeer je een pootje van een component.) Vaak mag het boorgaatje ook kleiner. De meeste componenten worden maar met 0,8mm geboord. De potmeter moet op 1mm geboord worden, maar dat is ook afhankelijk van het type potmeter.
Dus de witte stip in een pad mag wel een stuk kleiner. De buitenkant van een pad zou ik wat groter maken. Dat soldeert makkelijker.

Verder heb je pin 5 niet aangesloten van het IC! Die moet aan de voeding. Ik ben bang dat je ontwerp dan wat overhoop moet....
Ik kan evt. mijn PCB ook wel ergens uploaden. Kan je ook nog aanpassen met het gratis programma Eagle. Maar ik moet zeggen dat ik die ook maar snel in elkaar heb geflanst. Is niet echt doordacht gemaakt.

... Ik heb de groene banen nu dun afgedrukt, maar die worden in de echte versie 0,7mm dik. De arcering is dan dus dicht, dat scheelt etsen.

... Ik zou iets dikkere printsporen gebruiken. Hoe dikker die zijn, hoe makkelijker je print goed geëtst. Dus waar je ruimte hebt, maak ze dikker.

Inderdaad. Door de 0,7mm lijndikte wordt het pad gaatje ook kleiner. Pin 5 gaat inderdaad met een draadje naar 14, achterop de print. Anders wordt de print heel complex. Was ik vergeten te melden. Voor de rest klopt het wel, denk ik?

Als hij klopt houd ik het hierbij, 't is in AutoCAD, andere programma's zoals heb ik niet en snap ik ook niet zo. Van het weekend maar eens etsen.

0,7mm is ook nog redelijk klein. Ik weet niet hoe nauwkeurig jij etst? Maar bij hobbyisten gaat dat meestal niet zo nauwkeurig. Dus hoe dikker je paden zijn, hoe beter resultaat.

Net even een print gemaakt met 1mm lijndikte, da's echt op de grens. Anders gaan de paden / pads elkaar raken. Zal hem vanavond even posten. Ik werkt vrij precies; de print druk ik verkeerd om af op een laserprinter, en ik strijk die zwarte toner van het papier op de print. Ik heb ooit al een print gemaakt met 0,2mm dikke lijnen, dat lukte ook. Ik vul soms, voor het etsen, vlakken extra in met een zwarte Eedding stift, om minder koper weg te hoeven etsen. Dat werkt goed, totdat je uitschiet. Dan moet je de hele print weer schoonmaken met thinner, de boel opnieuw printen en opstrijken, en weer met de Edding verder afmaken.

Oké al vaker geëtste dus :D
succes dan, het ontwerp ziet er doordacht uit.

ps. een printlayout maken in autocad.... :D
Jij liever dan ik. ;) Die CAD programma's voor PCB's te ontwerpen zijn natuurlijk wel specifieker en hebben meer mogelijkheden. Maar als dat voor jou onbekende software is, kost dan vrij veel tijd om te leren.

Back