GEZOCHT: setje 608 grw lagers (nieuw of gebruikt)

Tadango

Forum veteraan
Zoals de titel al zegt, ik zoek een setje grw 608 lagers. Ik heb er nu jm lagers in zitten maar die passen niet goed in de tunnel vermoed ik. Om er zeker van te zijn dat de lagers het probleem zijn zoek ik een setje grw 608 lagers om mee te testen. Als die wel goed passen en draaien dan is dat een goede oplossing. Bestellen bij grw duurt altijd erg lang en ze hoeven ook niet nieuw te zijn (als het niet helpt gaat de boel in de hoek en is 130 euro zonde van het geld voor nieuwe lagers ;)) als ze maar goed lopen.

Dus, doe een voorstel als je nog een setje hebt die je wel kwijt wilt :)

Zoals de titel al zegt, ik zoek een setje grw 608 lagers. Ik heb er nu jm lagers in zitten maar die passen niet goed in de tunnel vermoed ik. Om er zeker van te zijn dat de lagers het probleem zijn zoek ik een setje grw 608 lagers om mee te testen. Als die wel goed passen en draaien dan is dat een goede oplossing. Bestellen bij grw duurt altijd erg lang en ze hoeven ook niet nieuw te zijn (als het niet helpt gaat de boel in de hoek en is 130 euro zonde van het geld voor nieuwe lagers ;)) als ze maar goed lopen.

hallo ik heb nog wel nieuw en gebruikt
woon niet zover van jou vandaan
marum
grt mendelt

lagers

Je kunt het beste een setje normale lagers monteren de voor spanning neem je weg, en nu kun je goed voelen of de lagers goed in je tunnel schuiven. dat moet ,, gaat dat niet kun je het vergeten
Ik heb ook problemen gehad met lagers die stuk liepen .
Ik heb nu een golf ring voor en achter , een oring voor , geforceerde smering koeling, en het probleem is voor bij. gr Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
De voorspanning is goed en de lagers schuiven mooi in de tunnel. Probleem is dat de randen niet mooi zijn en de imitatie lagers daar niet perfect recht in vallen. Je hoort de kogels vallen. Met de grw lagers was dit nooit zo. Daarom wil ik een setje grw's proberen om te kijken of dat beter is.

Als ik de motor voel direct na het koelen dan schuift het achterste lagers mooi in de tunnel......

even rustig aan zeg

he de platbek is ook onlein ho ho ho

Wat is dit nu weer even rustig aan zeg het is maar om te helpen dus niet van die onzin zit niemand op te wachten. sorry ik wist niet dat het grappen onderling waren.

Als er een randje in je tunnel zit , betekend dat je tunnel niet meer te gebruiken is.
De lagers zullen dan scheef tegen over elkaar komen te staan met als gevolg vroeg tijdig stuk lopen.

Laatst bewerkt:
Naja randje....... het lijkt (lijkt, ik weet niet of het echt zo is) dat er een kleine passing in de tunnel rand is gekomen waar het achter lager tegenaan ligt. Door een heet lopende motor zonder smering lijken de grw lagers een afdruk gemaakt te hebben in het alu, heeeeeel lichtjes. Het alu lijkt een tikje vervormd naar de grw lagers. De jm lagers hebben een andere vorm aan de buiten kant en zitten net iets minder lekker. De jm lagers verschillen onderling ook aardig wat. Voor zit hij prima en voelt na een paar runs nog exact als een nieuwe maar het achter lager voelt net iets ruw. De motor loopt qua temp niet eens zo gek maar accellereren gaat wat minder. Het grootste probleem is dat je de kogels hoort vallen en de grw lagers minder gaan klemmen in de tunnel. De jm lagers duw je er wel uit maar het gaat minder makkelijk dan met grw lagers.

Ik wil voor een jm lager plaatsen en achter een grw, dit moet een mooie combi zijn.

Even de tunnel polijsten en vanavond lagers ophalen. Alvst bedankt mendelt :)

Ha, precies zoals ik dacht ;) Met een grw lager hoor ik geen kogels vallen, hij past veel beter.

Bedankt mendelt voor de hulp en lagers! Ik ga morgen de koeling nog even aanpassen en dan moet hij weer eens draaien ;)

mendelt, mijn lagers zitten ook niet helemaal meer vast. is dit ouderdom of komt dit door al die vliegweekenden met platbekken en bolhassesen?? groet vrouw van platbek frysian style! meer vrouwen op dit forum karla!!!!!!!!!!!!! woman rules!!!!!!!!!!!

He MendeltBooster wil je dit met je Booster doen? Heb er wel een beetje een hard hoofd in als ik je naverbranding zie! Groetjes Astrid.
P.s. Wanneer zien we CarlaBooster op het forum?????? Ze smoked al als een echte F-16. Groetjes platbek en sien wief.:sleepy::o:-D:mrgreen::(

Effe weer wat ontopic ;) Gisteren 4 testruns gemaakt en ook 1 keer gevlogen. De motor loopt idle koeler maar volgas nog heter dan eerst. Temperatuur is nu echt te hoog, dat gaat snel problemen geven. Ik merk het ook in de lagers. Afgekoeld blijft hij wat kleven nu. Ook met de vermindere smering nog. Lager ziet er nog wel prima uit en na spoelen loopt hij mooi zuiver. De motor klinkt ook goed bij het uitdraaien maar met meer smering klinkt hij iets beter.

2e vlucht ging niet, pompje zat vast :( Na deze te hebben schoongemaakt loopt die weer goed.

En mendelt, ik heb het nogmaals getest en het is echt zo. Als ik de smering verhoog, dus een grotere doorvoer, dan gaat de pompspanning omhoog. Dat is logisch want de motor heeft dezelfde druk nodig. Maak je de weerstand minder dan moet de pomp sneller draaien om die druk te kunnen opbouwen. Dus meer flow voor dezelfde druk. Pomp spanning stijgt dus. Als je het niet gelooft kom ik het laten zien ;) Het is simpele natuurkunde. Btw, spanning en vermogen zijn 2 verschillende dingen. Vermogen kan omlaag gaan maar ik zie alleen de spanning ;)

Vandaag nog wat testen en kijken of dat kleven eruit wil. Misschien toch met meer toeren afzetten zodat de teveel aan olie eruit geblazen wordt. Als het probleem teveel olie is......... why not?

En mochten jullie de temp willen weten, volgas 740 is echt teveel.........

jm precision

@Herman.

Ik heb nu zo'n 20 uurtjes met de JM precision 608 lagers weg en moet zeggen, ze doen het prima, passing is niet perfect, zit iets afwijking in de maatvoering maar ach.
In de eerste paar uur zat er wat ruis in maar nu draaien ze zo goed als geruisloos, en nog belangrijker, zeer soepel op een voorspanning van ongeveer 2 a 2,5 kilo opspandruk.
En dat voor 52 euries de 2 lagers inclus verzend vanuit de UK, terwijl de GRW's inclus verzend 124 euries de 2 zijn.
Dus geen 'verbouwde' 608 lagers meer of GRW maar voortaan de JM Precision voor mij :wink:

Mijn bevindingen na 20 uurtjes in de verbouwde RT Hammer met een 74 mm compressorwiel en 70 mm turbine wiel.

Ger.

olie

@Herman.

Ik heb nu zo'n 20 uurtjes met de JM precision 608 lagers weg en moet zeggen, ze doen het prima, passing is niet perfect, zit iets afwijking in de maatvoering maar ach.
In de eerste paar uur zat er wat ruis in maar nu draaien ze zo goed als geruisloos, en nog belangrijker, zeer soepel op een voorspanning van ongeveer 2 a 2,5 kilo opspandruk.
En dat voor 52 euries de 2 lagers inclus verzend vanuit de UK, terwijl de GRW's inclus verzend 124 euries de 2 zijn.
Dus geen 'verbouwde' 608 lagers meer of GRW maar voortaan de JM Precision voor mij :wink:

Mijn bevindingen na 20 uurtjes in de verbouwde RT Hammer met een 74 mm compressorwiel en 70 mm turbine wiel.

Ger.

En welke olie gebruik je?

olie

Hoi GerritJan, alles goed aan jou zijde en al weer een beetje aan het bouwen?

De RT Hammer heeft met de JM lagers zo'n 5 liter Mobile DTE Light gedraaid en daarvoor met diverse andere turbine olieën zoals de Shell en de BP.
De Jorg Gustke turbine die in mijn F86K zit heeft ook 2 JM 608 lagers in z'n binnenste zitten en heeft nog maar 3 vluchten met de Mobile DTE Light gemaakt, en merk in deze motor nog geen verschil maar kan misschien nog komen als er meer vluchten op komen te staan.
Beide motoren zijn voorzien voor een T smeerleiding zodat het voorste en achterlager van olie/kero en koellucht worden voorzien, +/- 60% van de smering gaat naar het voorlager en 40% naar het achterste lager, wel gaat de hoofd koelluchtstroom via de voorkant van de lagertunnel door de motor.

Groet Ger.

Back