gezocht tekening van de 'lil satan' van carl goldberg

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door marco_leeflang, 23 nov 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    wel raar ik heb hem 2 keer geprobeerd te emailen :?
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Is 2 oktober nog wel te plannen? Want dan doen we het weer.

    Om meteen succesvol te kunnen vliegen met een trainer, zijn de volgende punten van belang:
    1. Je moet uitzoeken wat de neutrale stand van je hand is. Van middelvinger tot elleboog horizontaal houden en dan met een touwtje en een gewichtje de verticaal bepalen (de stippellijn).
    [​IMG]
    Je vind zo de hoek die de voorrand van je handvat met de verticaal moet maken, hier zie je het resultaat:
    [​IMG]
    De inhangpunten voor de lijnconnectors zijn spaken, in een J gebogen.
    [​IMG]
    Het middelste van de 3 gaten loopt helemaal door, de buitenste zijn 2 cm diep. Met de spaaknippel kun je de neutraalinstelling van het handvat fijnregelen (~ trim) Dit handvat staat nu op de grootste afstand tussen de lijnen ingesteld. Hang je de korte kant van de J's in de binnenste gaten dan heb je een minder gevoelige besturing. (Een soort dual-rate) Ik maak mijn handvatten van maple (ahorn)

    2.Gearing - =overbrenging van handvat naar stuurvlak(ken)- moet ongeveer 1:1 zijn, handvat 30º achterover ~ hoogteroer 30º up, handvat 30º voorover ~ hoogteroer 30º down. Dit bereik je door de verhouding van de afstanden tussen de lijnen aan handvat en bellcranck en die tussen hoogteroerhorn en korte pook op de bellcrank zó te kiezen, dat je op de goede uitslagen uitkomt.

    3. Zwaartepunt vóór de as van de bellcranck. Als je de kist aan de lead-outs - de korte wat stevigere (fietsrem) kabels tussen bellcrank en lijnconnectors- optilt, moet de romp horizontaal of iets met de motor naar beneden hangen. Trimmen door de lead-out guide -kabelgeleider aan of in de linkervleugeltip- naar voren of naar achteren te schuiven en dan vast te zetten. Anders komt je kist naar binnen...

    4. Stalen lijnen, voor 0,8 cc motoren, kijk op: http://www.brodak.com/shop_productdetail.php?ProductID=6010
    en deze http://www.brodak.com/shop_search.p...b3a013095277b4&productsearch=BH-705&Submit=go of deze http://www.brodak.com/shop_search.p...b3a013095277b4&productsearch=BH-715&Submit=go connectors. Als het zover is geef ik wel even een snelcursus oogjes-aan-lijnen-maken, want als je dat niet goed doet kun je de zaak in no-time bij elkaar vegen.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bruno, kun je de foto's in de laatste post weer zichtbaar maken?
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Datalimiet overschrijding bij hcc denk ik..
    En we hebben imageshack, en hij heeft ook nog een account op mijn server.. Foei!
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En hij let ook gewoon wel eens niet op.... :oops:
    En gaat wel eens op een korte buitenlandse toernee,
    doet daar wat studiowerk,
    [​IMG]
    en komt vandaag pas terug, zodat het even duurt voor er reactie komt....
    Ik zal even zoeken en jullie zien het resultaat wel zodra ik ze heb gevonden... :bye:
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    dank je Bruno.
     

Deel Deze Pagina