Gezocht : Tekening voor Startkist zelf te maken

• Topicstarter Topicstarter SkyHero
  • Startdatum Startdatum
SkyHero zei:
Als iemand z'n vinger bijna door terugslag verliest, nee dan geef ik toch liever wat meer uit aan een startmotor. :wink:
Nou, ik meer aan een juiste motorbehandeling...
Als je een verzopen motor met geweld (=startmotor) doordraait heb je goede kans op een gebroken drijfstang of zuigerpen... :cry:

Startprocedure:
Staat de prop goed? :roll: Tien over half twee als de zuiger net de uitlaatpoort sluit en je een begin van compressie voelt. Als de zuiger in het Bovenste Dode Punt staat, is de prop verticaal (zes uur).

1, 2 of 3x choken. Pas op, sommige motoren hebben aan 1 x al genoeg.
Model zo draaien, dat de brandstof van onderuit het carter via de inlaatpoort(en) de cilinder in kan lopen. Cilinder horizontaal, kop iets omlaag, uitlaatpoort boven. Paar keer de prop rondslaan om het mengsel de cilinder in te krijgen.

Plug aansluiten ( dan pas!!!)

Prop GOED VASTHOUDEN :o en door de compressie draaien, als het goed is voel je de motor 'bokken': de plug ontsteekt een deel van het mengsel.
Gebeurt er niets, dan iets bijchoken en de voorgaande handelingen herhalen. Wel even de plug los :!:
In dit stadium toch gaan zwengelen heeft geen zin, dit zie je heel vaak gebeuren, kijk maar om je heen...

Wel bok? > 1 tik en hij loopt... OK, 2 dan...

Niks niet hocus pocus, gewoon even doen. :D

SkyHero zei:
:offtopic:
Zullen we weer ff ontopic gaan :wink:
Uit je vraagstelling en opmerkingen blijkt, dat je een heleboel nog niet weet. Dan krijg je dus advies, om te voorkomen dat je de mist ingaat. Maar als je dat liever hebt, ga je gang... :? :?:

Ja Bruno ik begrijp dat je het goed bedoelt en ik heb er ook wat aan, maar het gaat me nu om de startkist, die wil ik snel afhebben :wink: en daarom zei ik dat, en starten word me ook goed uitgelegd op de vliegclub natuurlijk.
Maar wel bedankt voor je nuttige info

Graag gedaan.
Maar als ze het zo goed uitleggen, waarom hebben ze je dan niet verteld, dat zo'n start(hut)koffer niet erg zinvol is? Evenals het gebruik van een elektrische starter, brandstofpomp en een hoop electronica om je plug aan het gloeien te krijgen.
Ik heb niets van dat alles en het vliegen (en vooral het starten) lukt -al weer een tijdje :wink: - uitstekend...

Maar desalniettegenstaandetemin,

Suc7 :wink:

Ik heb besloten voor een handpomp en een gloeiplugaccu (zo heette dat volgens mij kvergeet de naam steeds).
Gereedschap kan los mee en later koop ik misschien een luxe startkist.

Groeten Laurens

laurens zei:
Ik heb besloten voor een handpomp en een gloeiplugaccu (zo heette dat volgens mij kvergeet de naam steeds).
Gereedschap kan los mee en later koop ik misschien een luxe startkist.

Groeten Laurens

die gloeiplugaccu krijg je ook met een batterij, geen gehannes met kabels :)

SkyHero zei:

Batterijen zijn al zo'n jaar of 35 uit de mode als gloeistroombron, dus ik kan het even niet volgen... :?

Bruno van Hoek zei:
SkyHero zei:

Batterijen zijn al zo'n jaar of 35 uit de mode als gloeistroombron, dus ik kan het even niet volgen... :?
Wat ik bedoel , is zeg maar de vorm van een schroevendraaier met batterijen die je op de gloeiplug kunt zetten.

Re: de mijne...

echt zuper...
niels polfliet zei:
Hier nog een paar leuke ideetjes van mijn startbox:
overzicht, let vooral op het plankje waar de zender opstaat! zo'n dure zender zet je toch niet op de grond!:
afb1625.JPG

...En de plank is tevens ook het deksel...
afb1626.JPG

...links is een hokje voor de starter en wat gloeiplugdraden in te proppen...Let ook op die gleuf tussen de twee bakken!
afb1627.JPG

...En zo heb je er 2! De ruggen haken in elkaar:
afb1628.JPG

Ik vind deze bak echt ideaal, ik heb er dan ook erg lang aan getekend! Het feit dat je alle bakken aan elkaar kan zetten is erg handig voor in de auto, er kan niks omvallen :) . Een op het plein haak ik ze uit elkaar, zo heb je 2 bakken die je voor de vleugel van je vliegtuig kan zetten, zo hoef je zelfs geen stokken in de grond te slaan! Tekeningen heb ik niet meer, maar als je echt geinteresseert bent zal ik er eens een cad tekening van maken, want bij mij op het plein waren ze ook geinteresseert in de plans...

succes ermee,

Niels

heb heel erg balangstelling bij die tekeningen!
lijkt ma fantastich!! kun je die tekeningen maken?
of alleen de maten doorgeven op een schets ofzo, ik weet wel iemand die hem dan kan uit tekenen! dan krijg je die tek wel hoor;)
groetjes peter

danku :worship:

Ik heb hem al in cad uitgetekend hoor :wink:

Stuur me een pbtje met je emailadres en ik mail hem je door :wink:

Niels

8O Waar ergens? er staat wel de copyright onder, maar hij had het wel eens kunnen vragen natuurlijk...

Niels

neen, laat hem hier maar staan.

weet je nog op welke site hij stond?

niels

Ik was het zat om met een dikke 12V 7A accu rond te sjouwen.

Ik had toevallig 2 Carson 6-cellen 1900MAh NiCd pakketten gekregen. Deze hebben maar heel kort in een auto-startbox gezeten. heb deze packs uitelkaar gesloopt, en er een 10-cellen pakket van gemaakt. Stuk lichter dan die loodaccu, en je kan er nog hogere stromen uit trekken ook :)

Jorrit zei:
Ik ben begonnen met meten en rekenen. Welke onderdelen moeten erop? 2,5 liter jerrycan, 12V-7Ah moet erin passen, lade heeft deze afmetingen, startpaneel met pompje... Beetje uittekenen in paint en het dan op 9mm triplex aftekenen.

http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb1623.jpg

Later heb ik hem afgewerkt met Formica. Dit was onwijs veel werk, maar hij gaat wel jaaaaren mee. De kopse kanten heb ik afgewerkt met rode buitenbeits. Je kunt hem ook aflakken met Bootlak of elke andere harde kwaliteitslak.

http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb1624.jpg

Dit is overigens wel een gangbaar model... Voor mijn zender gebruik ik een aparte koffer.

Ik kreeg van de week een PB-tje van iemand die een tekening van deze startkist wilde. Destijds heb ik een hele simpele gemaakt in paint, maar dat is natuurlijk niks. Vanavond even snel een AutoCAD tekening in elkaar geprutst. Heb hem opgeslagen in 2000 zodat ook de mensen die niet beschikken over 2005/2006 hem probleemloos kunnen openen. Niet alle maten staan erin overigens, sommige dingen laat ik aan jullie zelf over. De lade kan namelijk van formaat variëren, de inbouwmaten van het startpaneel e.d. Desalniettemin de moeite waard.

Startkist.dwg

startkist.jpg

Ik heb een vraag: ik heb een oud power panel en van die grote accus...hoe kan ik zien of deze dingen nog werken?

Back