Gezocht: tekening (zeilen) van schoener America

Ad Bakker

In Memoriam
Zo'n tiental jaren geleden was de America van Mamoli het eerste modelschip dat ik bouwde. Nu staat hij hier op mijn werkkamer in een niet zo fraaie staat. Daarom had ik gedacht om haar te restaureren , en dan ook van zeilen te voorzien. Dat had ik namelijk nooit afgemaakt. Probleem is echter dat ik de tekeningen kwijt ben. Ik kwam die jarenlang geregeld tegen, maar nu zijn ze toch echt verdwenen.
Mijn vraag is dus of iemand de tekeningen van (met name de zeilen) de America heeft, en deze beschikbaar wilt stellen. Via PB kunnen we dan wellicht een manier vinden hoe dit te regelen valt.

Ik zou dit een mooie oefening vinden voor een voorgenomen restauratie van m'n HMS Victory, die ik als het zou lukken met de zeilen van de America, dan ook met zeilen zou willen uitrusten.

Groet,

Ad Bakker

Altijd prettig om weer eens een keer de voordelen van het forum aan den lijve te ervaren. Ik begon de hoop langzamerhand te verliezen, tot er plots een PB van René (ISOLA2) binnenkwam. Hij had een tweetal tekeningen in zijn bestand gevonden, waaronder ook de zeiltekeningen.

Later heeft hij ook nog de link teruggevonden vanwaar hij ze had. Een Hongaarse site met modelbouwtekeningen, waarbij onder meer alle 7 Mamoli tekeningen van de America. Het is een wat modernere versie van het zelfde 1:66 model. Op een aantal punten is het model duidelijk verbeterd, zo waren in mijn model de dek- en verschansings- en mastklampen (kikkers) liederlijk grote houten dingen (13 mm lang en 6 mm hoog), en die zijn volgens de stuklijst vervangen door 8 mm metalen klampen. Ook ontbraken op mijn model de grote stengepardoens.

Het gaat dus iets meer worden dan alleen het maken en aanbrengen van de zeilen. Inmiddels heb ik het model gestript, en heb alleen een kale romp over. Ik weet nu dus zo'n beetje wat me te doen staat: veel dus....

Nogmaals mijn dank aan René!!!

Groet,

Ad

Ik heb nog een vervolgvraag met betrekking tot de America, of gelijkwaardige schoeners. Weet iemand misschien realistische afbeeldingen van het onderwaterschip van dit type schepen.
Bij de modellen die ik ken is de diepe kiel weggelaten, en mede daardoor is het roer belachelijk klein. Waarschijnlijk om praktische redenen, maar ik wil toch wel eens weten hoe het onderwaterschip er in werkelijkheid uitziet. Als het te doen is overweeg ik dat dan ook te modelleren.

Groet,

Ad Bakker

Back