Gezocht tekeningen Botter 1912

Hallo,ben op zoek naar wat tekeningen of foto's van de beschrijving van de Artesania botter 1912.Heb alleen een general plan verder niks.Alvast bedankt!

Hallo,ben op zoek naar wat tekeningen of foto's van de beschrijving van de Artesania botter 1912.Heb alleen een general plan verder niks.Alvast bedankt!
Hoi Sjaak. Ik zal vanavond even voor je kijken. Ik denk dat ik de tekeningen nog hebt.
Wat versta je onder het generale plan?
Als ik ze heb was het van een ouder pakket en hier zaten bijna alleen tekeningen bij.

Heb een tekening van de zijkant waar hij in z'n geheel op staat en een foldertje met wat er leverbaar is.
De rest vonden ze niet belangrijk denk.
En de fabriek geeft geen antwoord daar heb je ook niet zoveel aan.
Al met al geen merk om er nog eens eentje van te kopen.

Ik heb voor mijn Artesania Latina Zuiderzee botter de video beschrijving gebruik:

A.L. doet veel beschrijvingen via video (er zat ook een DVD bij) en levert geen papieren beschrijvingen meer

Zal beslist een stuk goedkoper zijn.
Ik heb nu 3 modellen van AL gemaakt:
- Whaling ship providence
- Jolly Boat HMS Bounty
- Zuiderzee Botter

Die 1e 2 waren kleine (relatief simpele) modellen. De bouwbeschrijvingen in de doos waren 30~40 pagina's op hooglans kleurpapier. Daar kwamen nog bouwtekeningen bij. Top vergeleken bij andere merken die ik gezien heb die soms niet met meer dan een paar pagina's of enkel een bouwtekening kwamen. Ik kan me voorstellen dat dit zomaar het duurste onderdeel van de box was. Nu zijn deze modellen wel gericht op de beginners. Ik kan me voorstellen dat ervaren bouwer de uitdaging van alleen een bouwtekening zoeken.

De Zuiderzee botter (nieuwe release) heb ik gemaakt a.d.h.v. die video's op youtube. Die vond ik nog een beter als de papieren bouwbeschrijvingen. Zeker als beginner heb ik veel geleerd van te kunnen zien hoe bepaalde zaken uitgevoerd werden. o.a. beplanken van de romp. Ik kan me dus prima vinden in deze aanpak.

Ben nu de Golden Hind van Occre aan het bouwen zit ook papieren bouwbeschrijvingen bij.
Deze zijn meer dan goed vind ik.
Heb nog de Hoogaars van Mantua liggen ook papieren bouwbeschrijvingen.
Vind het makkelijker heb het vroeger ook moeten leren op de lts mts dat is het waarschijnlijk.
Je ziet het meer natuurlijk zal inderdaad goedkoper zijn.

Back