Gezocht: Tupolev G5 torpedoboot tekeningen WWII

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Puffin, 25 feb 2009.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Voor een toekomstig project ben ik opzoek naar de tekeningen, of in ieder geval een spantenplan van een Russische G5 torpedoboot WWII. Heb overal rond gekeken en gezocht maar kan weinig vinden, heeft iemand iets, of een tip waar te vinden??

    De bedoeling is om de schaal te vergroten tot een redelijk formaat, meer als een meter. Ik denk 1:12 of 1:10, de boot is ongeveer 16 meter. daarnaast zit ik te denken aan een brandstof motor als aandrijving met uiteindelijk werkende torpedo's natuurlijk.

    Ik heb een boekje in PDF formaat in het russisch met details, maar geen spantenplan.
    Zoek nog wel iemand die kan vertalen........!?

    Hopelijk kan iemand mij helpen aan meer info!!
     
  2. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Die ben ik ergens tegen gekomen. Heb ooit een opgave geplaatst bij "vreemde boten" in het modelbouw cafe;
    forumleden-met-zeewater-de-aderen-vreemde-boten-26

    Ik heb het spantenplan voorbij zien komen bij het googelen, maar kan de site niet zo 1-2-3 terugvinden. Er is een spantenplan op het web te vinden!! Geen hele hoge resolutie maar wel iets waar je mee kan.

    Meer links;
    g-5 russian torpedo boat
    YS Masterpieces
    http://www.modelshipwrights.com/mod...ame=Reviews&file=index&req=showcontent&id=983
    http://henk.fox3000.com/Aer/14406.jpg
    http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?ARM-019
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Thanks

    Dat is al meer dan ik gevonden had, een hoop kende ik al. Jammer alleen dat de lengte overzicht..... waar de spanten horen te zitten er niet op staat. Maar we komen erwel een keer. Ga ook eens kijken bij dat amerikaanse forum.........ff aanmelden
     
  5. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Die spant afstand kun je wel deduceren hoor. Die step is zo prominent aanwezig, dus een spant afstand heb je al. De rest herleiden. Mocht je niks anders kunnen vinden natuurlijk.
     
  6. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Hey Maarten F

    Heb je ge PB't over die vertaling ;)

    Groetjes,
    Maarten C
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Yep die kende ik al, 't is tot nu toe het beste resultaat qua tekeningen!
     
  9. jt0441

    jt0441

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Odoorn
  10. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ????????? ??????

    staan meerdere foto's,en tekeningen, ook van andere types.
     
  11. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Inmiddels wat meer rondgesneupt op vooral russische site's, ik ga zelf binnenkort beginnen aan een G5 ,schaal 1:20. (bijna 1 meter)
    De eerdergenoemde tekeningen zijn erg handig, maar kloppen niet 100%

    Zo is de rompvorm bij de spiegel anders, en het raampje voor op de brug, is er dus maar 1. Ook heb ik foto's van een nog bestaande G5 gevonden, waarop goed de beplating is te zien(en de duizenden klinknagels 8-O )

    Ik heb inmiddels iets meer dan 40 bekende en dus minder bekende foto's, en een pdf bestand van 36 mb, waar erg veel info in staat, denk ik, want het is russisch. Wel staan er erg duidelijke tekeningen in, zelfs wat delen van de constructietekening, en de beplating.

    Als iemand wat bestanden wil hebben kan die contact opnemen :)

    [​IMG]
     
  12. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    G5

    ik heb ergens in mijn verzameling iets over de G 5 of andere torpedoboten, ik zal later vandaag (na werk ) even mijn harde schijf raadplegen.

    ik dacht dat ik een boekje (als .pdf) van morskaya collection had maar ben niet 100 % zeker.

    Krijn

    ok het is niet de G 5 maar een 19e eewse jager kosmopolets en een bookje over oude duitse torpedoboten, sorry.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2009
  13. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    G5, 1:20. dit is de plug. Onderkant is strokend, nu de bovenkant nog. Dan wordt het geheel in een glasweefseltje gezet, en verder afgewerkt. huidplaten, klinknagels, enz. ga ik in de mal proberen te krijgen, maar zover ben ik nog niet. Ik zal binnenkort beginnen met een verslag, hier alvast een plaatje :)
    [​IMG]
     
  14. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    De mooie lijn van de tupolev is duidelijk aanwezig
    Ga ik zekers blijven volgen

    Grtz...

    Marc
     
  15. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Ik heb inmiddels de tekeningen naar verschillende mensen gestuurd. Ik heb er ook een zooi foto's bij die ik van Russische sites geplukt heb, o.a. van een die als monument opgesteld staat in Odessa of Otsjakiv, er zijn nog minstens 2 of 3 die zo opgesteld staan, ik heb alleen geen idee waar helaas.
    Het klimaat rond Odessa schijnt wel goed te zijn, wellicht eens een trip die kant op maken ;)

    [​IMG]

    Met mijn tupolev schiet het niet bijzonder op, het schuim was gekrompen dus de vorm was er uit, nu weer rustig aan verder.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Susho mijn zeilboot in een mal gebouw, 1 laag glasvezel 80 gr met epoxy, schuim met een binnenmal aangebracht 10 mm dik, dan terug 80 gr glas met epoxy , ultra lichte romp van 1.65 m .
    Heel de zomer mee gevaren maar toen de temperatuur begon te dalen overal kleine deukjes :( , denk dat dit komt omdat de luchtbellen in de schuimkern niet op schaal zijn :)
     
  17. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    alles begint na een tijdje wat minder te worden, mdf pluggen, schuim, etc. gewoon wat sneller doorwerken deze keer :)
    10 mm dik, dat zal een behoorlijk stijf bootje geworden zijn! deze wordt waarschijnlijk 50 grams glas tegen pinholes, 200 grams koolstof, en hier en daar wellicht nog wat extra. eerst maar eens een mal zien te trekken :)
     
  18. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Ik zit er over te denken om de plug te laten frezen, vanuit mijn werk heb ik daar goede ervaringen mee. maar eens uitzoeken wat dat gaat kosten. Voor school moest ik toch nog wat met 3d programma's prutsen(en dan laten ze na 2 weken weten dat je niet bent toegelaten...:( )
    Dus de tupolev maar even gedigitaliseerd. nog even gladmaken en omzetten, dekhuis er op en dan is de boot in digitale vorm al klaar ;).
    toch nog wat aan school gehad.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina