Gezocht

  • Topicstarter Topicstarter wesk
  • Startdatum Startdatum
W

wesk

Guest
Hallo

ik ben nieuw op het forum en heb een vraag
wie kan mij helpen ik wil een trainer vliegtuig maken
maar zal graag een compleet plan willen en de uitleg hoe je alles
in elkaar moet steken wie kan helpen

mvg
 
Er zijn wel tekeningen te vinden op internet. Maar... als je helemaal moet beginnen kan je eigenlijk het beste óf een bouwdoos, óf een ARF kopen (ARF is al gebouwd en practisch klaar om te vliegen, je moet alleen electronica inbouwen).
Als je daar gewoon het geld niet voor hebt, tja dan kan dat niet. Maar een toestel bouwen van een tekening, als je er nog ongeveer niks van weet, is niet handig. Als je eenmaal wat hebt leren vliegen kan je alsnog zelf gaan bouwen.
Bovendien zijn er allerlei ARF toestellen te koop van schuim, die hebben het voordeel dat ze niet gauw kapot gaan (want crashen doe je zeker een aantal keren in het begin) en als ze toch kapot gaan, zijn ze meestal erg eenvoudig weer te repareren. Een toestel van spanten en latjes is al gauw een hele klus als er een flinke kraak gemaakt is. En het is heel deprimerend als je een uitgebreide reparatie moet doen terwijl je eigenlijk nog nauwelijks gevlogen hebt... zoek eens op EasyStar, of Cloudsfly.
En, zoek eens uit of er een club bij je in de buurt zit. Het is zowiezo handig om lid te worden van een club, vooral voordat je iets gaat kopen. Kan je heel veel gedoe besparen.
 
Het eerst aangewezen toestel voor zelfbouw is dan de Robbe Charter?
Er zijn meer kits, o jee ja!... zat... ik ga ze niet alle opnoemen...bijvoorbeeld van Carl Goldberg? Eaglet 50 en de Eagle 2 (ook als ARF te vinden)
Andere prachtie was de Protégé 60... maar die wordt niet meer gemaakt, maar is wellicht 'verdwaald' nog wel te vinden in Nederland of Europa.
Alles luid en duidelijk bij deze fabrikanten.
Bouwdozen beginnen lanzaam te verdwijnen. Zelfbouw wordt steeds duurder, materialen worden schreeuwen duur.

Het is bijzonder zinvol om lid te worden van een vliegclub in je omgeving.
Al is het alleen al om de adviezen naast de info op het forum, het zien, ouwehoeren en vooral de aanstekelijke de atmosfeer op snuiven.

Wat bdoets exact aangeeft is een ARF een meer dan goede optie om mee op te starten. Ook een gecrashte kist repareren is al een klus. Bovendien moet de ARF ook nog in elkaar worden gezet. Werk genoeg.

De ARF's (Almost Ready to Fly) komen in allerlei geuren en kleuren. Van Kyosho Calmato als brandstoffer, in houtbouw (maar kan ook electrisch aangedreven worden)... of een andere uiterste... een goedmoedige Multplex Mentor, geheel van Polypropyleen foam en vrijwel niet te slopen (fool proof) en standaard electro aangedreven. Vliegen efficient en goed echt lang in de lucht te houden voor een goede leercurve. We hebben er een op de Odoorner Luchtvaart Club voor kennismakings doeleinden.

Dan die keuze... wil je brandstof of electrisch. Heb je benzine in het bloed of ben je electrolyt...

Overigens is er een beginners forum. Goed om je daar eens in te gaan verdiepen. Leren vliegen doe je algemeen met een trainer en niet met een fancy speed, kunstvlucht of warbird.
De trainer helpt je je reflexen goed in te bakken in je systeem tot een automatisme samen met een instructeur.

Gr Bas
 
Back
Top