GH 56G new version

En de cilinderkop

a1ee56553c85bfddae4387e899ba0ec2.jpg
 
bij kleijntje verwacht ik eigenlijk dat de throttle range roet in het eten gooit..
hij moet immers 30% gas op kanaal 3 zien. als de throttle range extreem te groot staat, krijg je hem nooit op 30%.
bijvoorbeeld.

Kwestie van de heli stationair instellen met 0% gas.
Gascurve van 0-100 maken (stationair tot vol gas op de barrel) en die aan de governer leren. (Bij de align govenor krijg je van het ledje de bevestiging of die het goed detecteert.
Dan je gas curve gewoon zoals je normaal zet zetten en dan ziet die de 30% gas echt wel.
Sterker nog ik heb hem op 45% gas staan bij de gy701 en dat gaat prima.

Meten van de cdi is tussen de witte en de zwarte draad het voltage meten van de rpm uit.
Gelijk met de vonk komt er een klein pulsje van ongeveer 5 volt uit.

Meen me trouwens te herinneren dat er geen RPM aansluiting op de go engine cdi zit?
 
Die draait wat rijk....

Zit de aanslag vast op de zuiger of veeg je het er zo af?
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je er verder nog niet te veel aan doen.
Met de governor kun je straks wel wat afmageren, gaat hij ook wat mooier lopen....
 
Na ongeveer 4 maanden wachten
59afb64044a5ee9cb3eaa586cb294bf3.jpg


Via dealer in Nederland toch onderdelen ontvangen.

Het duurt even, maar dan krijg je ook wat [emoji6]
 
Jeetje....
Ekas hier op het forum had die uitlaat via een Italiaanse shop besteld en binnen 1 of 2 weken in huis voor 6 tientjes....
 
Hier issie weer, ready for duty....
IMG_2771.JPG

De bougie is de verkeerde, alleen maar "voor het plaatje"....
 
Gisterenavond weer eens lekker gevlogen, ik was alleen op het vliegveld dus 3x 15min achter elkaar kunnen vliegen en nu ook met temperatuur sensor

1e vlucht ging goed, temp rond de 175grC met een uitschieter naar 185grC en daarna een dip naar 168grC

2e vlucht ging de temp gelijk verder omhoog en bleef rond de 183grC schommelen, over die 15 min vliegen kan de temp dan wel in het bied tussen de 175grC en 185grC bewegen.

3e vlucht ging nog steed goed echter ging de temp toch nog iets hoger, grotendeels bleef hij bij de 185grC, maar steeg aan het einde wel naar 190grC. Aan de motor hoorde ik niks vreemds
in de 1e vlucht veranderde hij wel eens van loopgedrag, maar bij 2e was dat al minder en bij de 3e liep hij heel mooi. In vlieg tempo kon ik ook niet echt iets vinden wat de temperatuur echt beïnvloedde. langzaam achtjes draaien had niet echt een koelend effect, ik had zelfs de indruk dat wat sneller vliegen en dan ook korte bochten draaien meer verkoeling gaf dan netjes in een mooi tempo vliegen.

Nu heb ik er weer 5 liter verstookt en ga weer een nieuwe jerrycan mixen. :)

Temperatuur sensor aan de zijkant van de cylinder
IMG_2032.JPG

Extra ventilatie voor een klein beetje meer koeling
IMG_2033.JPG

display
IMG_2035.JPG
 
Headspeed weet ik niet, maar die zat vrij hoog. Motor ging vlgs mij elke keer iets armer lopen.
Wat ik echt opvallend vond is dat de motor temperatuur ook gewoon met 10 graden kan dalen zonder aanwijsbare reden.
Bij daling van temperatuur loopt hij schijnbaar weer rijker, maar hoe kan dit in één vlucht gebeuren zonder enige wijziging?
 
Dat klopt als je met curves vliegt, governor is een temperatuur regelaar en houdt deze binnen 3 graden verschil, zet ik hem uit en vlieg ik op een curve 10-20 graden in een constante hover.
De governor regelt je mengsel af, gaat die armer lopen draait die sneller dus drukt de governor het gas dicht dus koelt die weer af.

Tevens kan het door de uitlaatdruk komen, krijgt die meer druk dan gaat rijker lopen.

Een ding is zeker hoge headspeed vind de motor niet fijn, 1400 rpm lekker koel en stabiel, 1500-1600 rpm stukje warmer maar ook stabiel.
 
Wat ik echt opvallend vond is dat de motor temperatuur ook gewoon met 10 graden kan dalen zonder aanwijsbare reden.
Dat is mij ook meermalen opgevallen toen ik nog zonder governor vloog.
Heb jij de carburateur al extra geisoleerd (kunststof onder de boutkopjes en de gaten in de flens wat ruimer geboord)?

Ik blijf een governor aanbevelen.... :D

Overigens is het mij destijds nooit gelukt om met dergelijke hoge temperaturen te vliegen, ik kwam steevast in de problemen als de temperatuur boven de 160 graden kwam. Niet altijd onmiddelijk (heb ook wel eens 180 graden voorbij zien komen) maar wel steevast.
Ik vind dat heel opmerkelijk dat jullie motoren bij deze temperaturen nog gewoon doorlopen.
Eerlijkheidshalve: sinds ik de governor er op heb, heb ik wel eens voorzichtig geprobeerd wat hogere toerentallen deden (en dat was steevast een hogere temperatuur dan de 155 die ik als max aanhield), maar bewust nooit met hogere motortemperaturen gevlogen om te kijken of dat ging.

Mischien moet ik toch eens een keer 1600 toeren gaan proberen.... (ik vind dat alleen niet zo ontspannen vliegen...)
 
Bij daling van temperatuur loopt hij schijnbaar weer rijker, maar hoe kan dit in één vlucht gebeuren zonder enige wijziging?
Dat is dus waar ik mij heel lang de kop over gebroken heb, en wat ik alleen maar kan verklaren door dampvorming in de carburateur....
Of die verklaring juist is weet ik niet, maar als je al het onlogische wegstreept blijft alleen het logische over....
 
Ik heb de boutkopjes geisoleerd door een kunststof blokje, ik heb de gaten in de flens nog niet vergroot.
Een governor zal zeker beter zijn, maar mijn curve is relatief vlak van 52% tot 57%. Governor krijg ik niet werkend, zal wel aan mij liggen, maar zo kan ik ermee vliegen en daar gaat het om.
Ik zal volgende keer toeren wat omlaag gaan brengen, zal gelijk goed zijn voor de motor temperatuur.
Welke olie gebruiken jullie nu? en welke verhouding? Ik moet weer een nieuw mix gaan maken en olie bestellen dus ben ik even nieuwsgierig wat jullie gebruiken, of dat allemaal Castrol :D
 
Ik vlieg 4,75 liter benzine met 1 liter castrol racing er door.
Heb zelf de bouten met een laagje teflon tape geisoleerd en teflon ringen er onder.

Probeer die governor aan de praat te krijgen anders staat er nog een gy701 te koop (gyro er gewoon niet in pluggen.
Die gy701 werkt sowieso en ik heb er veel plezier van, instellingen kun je van mij zo krijgen.
Je motor word ook veel makkelijker af te stellen.

Gezien je curve staat je motor sowieso niet helemaal goed, ik heb er nu een curve tot 75% onder staan en daarmee draai ik 1580 rpm aldus de governor max speed.
 
Ik heb dezelfde brandstof/olie mix van 1:4,75.
Ik heb de boutgaten nog niet uitgeboord, wel een kunststof plaatje van plm 2 mm dik tussen boutkop en flens.
Van de 10 flessen olie die ik begin dit jaar gekocht heb, heb ik er zelf nu 2 gebruikt geloof ik, en ik heb nog 2 flessen over (dus wees niet bang dat je met die olie in je maag blijft zitten, voor die prijs wil iedereen wel een fles van je kopen....)
Governor is echt een zegen. Was er vroeger met eerdere heli's nooit echt happy mee, en vlieg de overige heli's nog steeds zonder, maar deze motor draait VEEL beter MET....
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend eerst hs 3 tikjes rijker gezet. Temperatuur tot ca 135 grC, maar weinig power.
Toen hs 1 tikje armer en dat gaf temperatuur van rond 165 grC en is meer Power maar genoeg om lekker mee te vliegen

a4308a91e74ae00d40d3c9d248ab2453.jpg



Nu met temperatuur telemetry is het toch lekkerder vliegen.
 
Ja, mooi dat ik nou weer gewoon met vertrouwen kan vliegen niet bang hoef te zijn dat hij ineens zegt: doe de rest zelf maar [emoji28]
Maar vergeleken met nitro mis je toch wel iets, maar zo kan ik er goed mee leven [emoji1303]
 
Back
Top