Beste lezers,
Na lange tijd van geen modelbouwen deze week weer een draadje opgepakt. En wel deze van de Giant 4. We staat namelijk te popelen om dit model aan de computer te hangen.
Heb twee speed 280 motoren geplaatst, en de roerservo op de roeren aangesloten. Bij mij betekend dat al direct: Proefvaart!
De boeg en hekschroeven zijn wel aangesloten maar nog niet voorzien van spanning. Wil in dit model gaan kijken hoe het bevalt om een metalen rail te plaatsen. Dan alle componenten met ringcontacten van spanning voorzien.
Deze ringcontacten moeten dan op deze rail gezet worden met boutjes.
Maar even terug naar de proefvaart van vandaag, heb de roeren en de hoofdmotoren aangesloten en extra accu's geplaatst voor het gewicht.
Het uiteindelijke gewicht is ongeveer 2.5 kilo.
De vaareigenschappen waren ronduit opvallend voor een ponton wat eigenlijk helemaal niet zelf hoort te varen. Vooruit varen gaat perfect, mooi vaarbeeld en heel stabiel.
Achteruit vaart het schip niet heel goed, maar dit was wel voorzien. Dit komt vooral omdat de schroeven het water niet recht naar voren afvoeren. Het gaat meer naar beneden dan naar voren denk ik.
Vooral het bochtenwerk is uitstekend, ze draait binnen de meter. Iets wat ik eigenlijk alleen gewend ben van die kleine 1:200 slepers van mij.
Bij golven tegen worden die door de bolle vorm mooi afgewend.
Nu verder met het afmaken van de spanningsrail en het dichtmaken van de luiken in het dek.
Gr robin