Giant 4 1:200

Ja dat dacht ik al. Het zit er gewoon nog vast op hoor, enkel heb ik het afgewerkt met epoxy plamuur, aangezien dit niet krimpt zoals polyester plamuur.

Beste lezers,

Na lange tijd van geen modelbouwen deze week weer een draadje opgepakt. En wel deze van de Giant 4. We staat namelijk te popelen om dit model aan de computer te hangen.

Heb twee speed 280 motoren geplaatst, en de roerservo op de roeren aangesloten. Bij mij betekend dat al direct: Proefvaart!

De boeg en hekschroeven zijn wel aangesloten maar nog niet voorzien van spanning. Wil in dit model gaan kijken hoe het bevalt om een metalen rail te plaatsen. Dan alle componenten met ringcontacten van spanning voorzien.

Deze ringcontacten moeten dan op deze rail gezet worden met boutjes.

Maar even terug naar de proefvaart van vandaag, heb de roeren en de hoofdmotoren aangesloten en extra accu's geplaatst voor het gewicht.
Het uiteindelijke gewicht is ongeveer 2.5 kilo.

cimg2855h.jpg

De vaareigenschappen waren ronduit opvallend voor een ponton wat eigenlijk helemaal niet zelf hoort te varen. Vooruit varen gaat perfect, mooi vaarbeeld en heel stabiel.

Achteruit vaart het schip niet heel goed, maar dit was wel voorzien. Dit komt vooral omdat de schroeven het water niet recht naar voren afvoeren. Het gaat meer naar beneden dan naar voren denk ik.

Vooral het bochtenwerk is uitstekend, ze draait binnen de meter. Iets wat ik eigenlijk alleen gewend ben van die kleine 1:200 slepers van mij.

Bij golven tegen worden die door de bolle vorm mooi afgewend.

Nu verder met het afmaken van de spanningsrail en het dichtmaken van de luiken in het dek.

Gr robin

Heren,

Leuk project en dit ga ik ook zeker volgen. Zelf zit ik nu op een DP3 schip en liggen we op DP voor een platform. Dit doen we al een maand of 2.
ik heb het hele draadje doorgelezen en laat ik eerst even zeggen dat de classificering DP1,2,3 niet zozeer te maken heeft met de nauwkeurigheid van het geheel maar meer met de redundantie! DP1 gebrukt bijvoorbeeld alleen GPS (DGPS). Als er een motor uitvalt dan heb je pech en ben je niet meer DP classed. DP3 gebruikt een hele reeks aan sensoren en heeft 3 machinekamers om in geval van brand of "flooding" in 1 van deze machinekamers toch te blijven liggen op DP.

Momenteel liggen we 10 centimeter van ons gewenst positie af dus dat is voor een schip van 130 meter pinda's.
Nog een paar plaatjes om het geheel te complementeren:

IMAG0357.jpg

IMAG0356.jpg

Hou er rekening mee dat vooral bij een model de wind een behoorlijke invloed zal hebben! stroming zal niet zo'n punt zijn. Misschien zou je een soort van accelerometer moeten gebruiken om drift te meten of zelfs een windmeter maar dan moet je ook krachten gaan berekenen
Zelf ben ik bezig met multicopters en sommige van deze breinen hebben GPS, MRU's enz en gaan dan toch wel aardig heen en weer op GPS hold. Of je dit nu in 2d of in 3d doet maakt niet zoveel uit aangezien het gebrukte GPS signaal hetzelfde is.
Je zou gebruk kunnen maken van afstand sensoren maar ik weet niet precies wat jullie willen met dit ponton.
Wat gebruik je als voortstuwing?

Rest me niks anders om jullie veel succes te wensen. Zelf ook al eens nagedacht om een soort van DP uit te voeren/ denken dus daarom vindt ik dit een leuk draadje om te volgen.

groeten en succes vanuit een warm Spanje,
nodri

Bedankt Nodri dit is een zeer nuttig stukje informatie.

@ alle lezers van dit topic,
Er is een probleem, alles in de boot is nu aangesloten en het hele gebeuren werkt redelijk. Er is alleen één groot probleem:

De boegschroef en de hekschroef (Raboesch 108-20)hebben veel te weinig power om de boot opzij te zetten. Sterker nog soms lijkt het alsof deze helemaal niets doen, het volgende gebeurt:

-Eerst een droogtestje, de motoren draaien heel onrustig en schokkerig ook zit er in de peddel in de boegschroef te weinig beweging.

Wanneer de motoren uit de behuizing gehaald worden valt precies hetzelfde op. Echter wanneer de peddels van de assen verwijderd worden draait alles als de brandweer.

Het lijkt dus alsof de peddels aanlopen of dat deze slippen of blijven steken ten opzichte van het motor-asje.

-Toch maar proberen in het water kijken of dat wat uitmaakt, helaas zoals verwacht geen beweging in te krijgen.

Hoe is dit op te lossen? Het hulsje van de peddel afschuren zodat deze niet kan aanlopen in de motor (deze zit in een soort kunststof lagertje). Of de peddel gewoon vastlijmen aan de motor as? Wellicht een combinatie van beide?

Als laatste is het misschien een idee om de spanning naar de motoren te verhogen, draait nu op 6 volt (deze motoren kunnen tussen 3 en 12v).

Zijn er mensen die ervaringen hebben met dit type boegschroef en kunnen vertellen of zij hetzelfde probleem hadden? En hoe dit dus op te lossen is?

Gr robin

Ik heb hetzelfde type boegschroef in mijn Fairplay22 zitten, en ook hier is de stuwkracht belaberd.
Boegschroef gaat echter wel goed in de rondte, maar de opbrengst is veel te weinig.
Krijgt zelfs bij geen wind amper de kop in beweging :(

Ik weet (uit eigen ervaring) dat als ze 1x droog gedraaid hebben, dat het kering kapot draait, en die kan dan die problemen geven...

heb het zelfde probleem bij mijn kotter vermogen genoeg maar als je hem droog laat draaien piept en jankt de boegschroef spuit het regelmatig met wd 40 in heeft het zaakje dan een poosje gedraaid dan heb je de rest van de dag geen last meer

ik zou dit bij Raboesch neerleggen. of iig bij de winkel waar je ze gekocht hebt

Als je dit bij Raboesch vraagt, krijg je vast en zeker een verwijzing naar hun gebruiks aanwijzing.... dat de boegschroef niet droog mag draaien is daar 1 van.
Dan gaat idd de kering eraan, olie of wat dan ook na het stukdraaien van de kering lost dan ook niets meer op.

Als je 12 volt in je schip hebt zou ik deze zeker voor de boegschroeven gaan gebruiken.
Vergeet ook niet dat de kielbalk waar je je boegschroeven in gemonteerd hebt veel weerstand geeft in het water.

Ik heb een zelfde boegschroef in de Fairmount Alpine, als heckdwars schroef, en deze draait op 12 volt en geeft meer dan genoeg stuwkracht.

mvg Robert

Beste lezers,
Bedankt voor de reacties, heb de boegschroef en hekschroef nog even gedemonteerd en bekeken of de keerring beschadigd was. Er zat op de peddel een klein sleepspoortje, misschien dat hier de ring in ingeslepen?

Verder heb ik toen deze onderdelen in de wd 40 gezet en in de badkuip getest. Het ging toen veel beter, het model ging duidelijk opzij en ook heel belangrijk geruisloos.

Toch ga ik de beide schroeven nog even op 12V testen dat zal wel heel veel schelen. Bij het testen in de sloot kon ik nu net aan tegen de huidige wind in draaien. Hoop dat dit met 12V op de motortjes verbeterd.

Gr Robin

De kering die erin zit is water gesmeerd, dus als je nu wd40 gaat gebruiken lost hij als het ware op, watergesmeerde keringen zijn van een ander soort rubber (zachter),

Je zou er verstandiger aan doen om een revisie setje te pakken en nooit droog te laten lopen,

mijn ervaring met seals is dat WD 40 en andere smeer middelen toch het rubber op de duur aan zal tasten.
wij gebruiken of molycoat 111, of en ik denk dat dit beter werkt in jullie geval
silicone 72 van kontakt chemie.
dit tast zeker weten het rubber niet aan.
hiermee kunnen wij de seals op open head sonars boven water testen.
deze seals raken ook nogal snel beschadigd met drooglopen.
Hoop dat deze tip bruikbaar is gr Loek

Back