Gieren

Hallo forumleden,

Ik zit met een lastig iets. Ik heb via een ruil een defecte Walkera 36 verkregen waar ik een projectje van wil maken. Project is dus om te zien of ik hem de lucht in kan krijgen. De verkoper gaf eerlijk toe dat het hem nooit gelukt was.

Walkera leek in eerste instantie enorm instabiel, wiebelde alle kanten op. Na wat restauratiewerk aan de hoofdrotor en wat afstellen wiebelt hij eigenlijk niet meer en lijkt alles goed te gaan. Alleen hij blijft maar gieren...... Ik heb bijna alles geprobeert met de rudder, zelfs op volle uitslag blijft hij linksom gieren. T.o.v. de draairichting staan de bladen goed, als ik de rudder de andere kant op uitsla gaat hij harder gieren (dus ga ik er vanuit dat servo, gyro, bladen en draairichting goed zijn).

Het lijkt haast wel alsof de heckrotor niet hard genoeg draait. De ratio is 1:3.5 terwijl bij mijn Spirit Fun de ratio ongeveer 1:3.8 is.

Iemand enig idee? ik kan de houder van de bladen niet verder naar buiten verplaatsen, deze staan al maximaal. Ik kan ook de servo niet meer verplaatsen (staat ook max.). What else can I do? Kan ik de rotor harder laten draaien t.o.v. de mainrotor?

Alvast bedankt!

Dit kan 2 dingen betekenen... of je belt is aan vervaning toe. Maar wat mij ook wel eens over komen is, is dat de belt wel goed draait, maar dat het asje niet goed mee draait.

Moet je eens proberen de hoofdrotor te draaien, als je dan de hekrotor tegen kunt houden zonder al te veel moeite, dan is er daar iets stuk.
Ik heb het kunnen oplossen met een druppeltje secondelijm waardoor de as meedraait met de belt. Wil je het netjes oplossen, even een nieuw onderdeeltje bestellen.

Groeten Mr. Tinus

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Hi Mr. Tinus,

Ja is duidelijk, bedankt voor de reactie. Had dat al geprobeert inderdaad, helaas lijkt dit het niet te zijn. Beide rotoren zijn moeilijk van elkaar te draaien. Verder heeft de heli mischien 20 vliegminuten achter de rug, en er is practisch geen visuele schade, dus ik denk dat het met de interne slijtage ook wel mee zal vallen.

Beeek

Draaien de tailblades tegen de klok in/naar achteren? Als dat niet zo is, zit je snaar gedraaid in de boom. Een andere mogelijkheid is dat je servo ge-reversed moet worden. Staat me ook bij dat er een mix functie in je zender zit. Staat die uit?

ja, draaien inderdaad tegen de klok in. Ik heb er even geen gyro tussen hangen om direct te kunnen zien wat er gebeurt.

De staart servo geeft nu maximale uitslag naar voren (dus richting de mainrotor), en de beugel welke de positie van de heckrotor bladen naar voren en achteren duwt zit helemaal tegen het frame aan (dus maximale uitslag lijkt me) en nog giert de heli.

Als ik de pitch verlaag dan giert de heli minder, maar dan heb ik weer bijna vol gas nodig om van de grond te komen met minimale pitch. Zodra ik dan de pitch verhoog begint de heli weer te gieren. Logisch ergens, maar dacht vermeldt het toch even.

Bedankt voor de reacties!

Alles lijkt goed, de hekrotor draait de goede kant op, de bladen verstellen op juiste wijze dus ook de servo werkt in juiste richting. Er is geen zichtbare schade, alle onderdelen zitten goed vast en de aandrijfriem van de hekrotor slipt niet en staat op juiste spanning.

Begrijp ik het zo goed?

Indien ja, dan kan ik maar 1 ding bedenken, de overbrengingsverhouding naar de hekrotor klopt niet, die draait te langzaam. Er zit voor of achter een te klein wiel in waardoor de hekrotor niet voldoende toeren maakt om zijn werk goed te doen.

Zoals Jahre Viking al aangeeft is het misschien de mix tussen hoofd- en tailrotor. Zit er op je zender niet een dipswitch(nr.7?)

Zoals Jahre Viking al aangeeft is het misschien de mix tussen hoofd- en tailrotor. Zit er op je zender niet een dipswitch(nr.7?)

(Deze post kan een beetje vreemd overkomen omdat ik naar de oplossing zoek en veel foto's bekijk terwijl ik het schrijf. Hou daar rekening mee aub, bekijk deze post als hardop denken.)

Met dit verschil, jij hebt het over een elektronische fout (denk ik, gezien je vraag over de dipswich), ik heb het over een mechanische fout.

Die riem draait over twee wielen. Als ik het goed heb dan wordt de riem rechtstreeks door dezelfde motor als de hoofdrotor aangedreven. Het achterste wiel op de hekrotoras is meestal zo groot mogelijk om voldoende oppervlak voor de riem te hebben zodat die niet slipt en een zo ruim mogelijke bocht maakt om zo weinig mogelijk weerstand te produceren.

Als het voorste wiel nu in diameter te klein is, zal de riem op een langzamer toeren gaan draaien waardoor de hekrotor niet genoeg op toeren komt om de heli recht te trekken.

Ik heb (nog) geen tekeningen van de Walkera 36 kunnen vinden, maar van wat ik kan inschatten van foto's op internet, verschilt het mechaniek niet zo veel van de Robbe Mosquito, de gewone standaard heli mechaniek zeg maar, met dit verschil dat de Mosquito een verbrandingsmotor en de Walkera een elektromotor heeft.

Tot zover ik kan zien heeft de riem een verdraaing van 90 graden. Het wiel van de hekrotoras ligt horizontaal en het aandrijfwiel van de riem staat vertikaal en zit met een tandwiel op de hoofdrotoras. Die tandwielen kan niet veel aan makeren. Als het ene tandwiel te groot is dan moet het andere te klein zijn anders passen ze niet meer in de lagers. Neemt niet weg dat het zou kunnen natuurlijk. Het is en blijft een chinees merk en als de juiste tandwielset even op is zetten ze er zo een andere en daarmee verkeerde kombinatie in. Handel is handel ze gokken er gewoon op dat het ding in handen komt van iemand die hem in 4 tellen aan gort vliegt en dan valt het niet meer op. Dit is het beruchte chinese kwaliteits systeem.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit exemplaar een verkeerd aandrijfwiel voor de riem heeft gekregen. Dat kan wel. Tot zover ik het op foto's kan bekijken is daar genoeg ruimte voor een aandrijfwiel van enkele milimeters in diameter groter. Moet je eens zien wat een wiel van 1mm grotere diameter met het toerental van de hekrotor doet. Een wiel van 3mm groter zou al zo'n verschil kunnen maken dat de hekrotor veel te snel gaat draaien en de helicopter nu de andere kant op gaat gieren.

Het is in iedergeval niet een ontwerpfout wand dan zou er veel meer over te vinden zijn. Het ligt specifiek aan dit exemplaar.

Maar nu ik zit zit te schrijven en te zoeken naar een oplossing van dit probleem schiet iets geheel anders te binnen. Zitten de juiste hekrotorbladen er wel op?

Een verschil in hekrotordiameter en profiel van de bladen kan dit ook veroorzaken. En dat zou wel zo gemakkelijk zijn dan de hele machine uit elkaar te halen voor 1 wieletje.

Het volgende moet dus met zekerheid worden achterhaald:
* wat zijn de juiste hekrotorbladen?
* wat is het juiste voorste aandrijfwiel voor de riem?

In 1 van deze 2 moet het probleem liggen volgens mij.

Dank voor de reacties. Ik heb inmiddels een andere zender en ontvanger op de set moeten aansluiten omdat de standaard het laat afweten. Ik heb nu de XH-6 combinatie van mijn Spirit Fun erop gemonteerd.

Zelfde resultaat als ik in gewone modus throttle geef begint de Heli te gieren. Geef ik minimale pitch dan valt het mee, maar krijg ik de heli niet de lucht in.

Gezien het feit dat het een combinatie lijkt te zijn van rotor snelheid en pitch heb ik het eens in 3D modus geprobeert. Wat schets mijn verbazing, het gaat niet soepel, maar hij vliegt wel. Dus op volle toeren en een klein beetje pitch komt hij van de grond en houd ik net genoeg rudderruimte over om een klein beetje tegen te sturen.

Het lijkt er dus op dat als het toerental te laag is de verhouding tussen hoofdrotor en heckrotor onvoldoende is. Op hoog toerental is het beter, maar nog niet ideaal.

Mijn vermoeden is dat het inderdaad met de verhouding van de riemassen te maken heeft. Echter zowel bij de heckrotor als bij de hoofdas is er zeer weinig ruimte om een groter aandrijfwiel te monteren. Kleiner kan wel, maar gezien de vorige post lijkt mij die veel te klein worden om soepel te draaien.

Voor wat betreft de vraag over de juiste tailbladen, ik heb geen idee of ze juist zijn. Kwam zo uit de doos, misschien geldt hier dezelfde chinese kwaliteitsstempel........:rolleyes:

Ik denk dat je te kleine bladen hebt gemonteerd. Je kunt drie dingen doen om de authoriteit over de staart te vergroten: meer pitch, meer snelheid en meer bladoppervlak. Meer pitch zou betekenen dat je een langere as moet monteren, meer snelheid heb je zelf al geschetst en het laatste is een kwestie van grotere bladen monteren.
Ik heb het staartgedoe bij de Esky King opgelost door zowel een grotere pulley te monteren als een groter staartsysteem. Je zou kunnen kijken of de upgrade set van Align (voor de T450) te monteren is.

Als je er niet uit komt neem hem dan mee volgende week mee. Dan kun je meteen grotere bladen proberen.

Grtz, Jeroen

De riemwielenkwestie is een milimeter kwestie, maar dat terzijde. En inderdaad, die beruchte chinese slag is op alles van toepassing wat daar vandaan komt. (die was voor Beek)

Het lijkt mij het verstandigste om inderdaad eerst met de hekrotorbladen te experimenteren. Je kan er gemakkelijk bij komen en je kan daarom snel verschillende mogelijkheden uitproberen.

Zoals je al zegt het komt neer op luchtverplaatsing. Het machine heeft meer luchtverplaatsing op de hekrotor nodig. Dit kan het best worden geprobeerd met een iets grotere hekrotorbladen eventueel met een ander profiel (aerofoil als ik het goed heb) Ik zou niet met een grote verstelling van de bladen werken, dit geeft namelijk ook een veel grotere weerstand waardoor de motor het zwaar krijgt.

Misschien ten overvloede, als je andere hekrotorbladen hebt gemonteerd kijk dan eerst goed of ze niet tegen de hoofdrotor aan kunnen slaan. Ik weet niet hoeveel ruimte daar is, maar het is sneu als je gas geeft en je helemaal geen rotorbladen van welke rotor danmaar ook hebt. (ok, het probleem is dan opgelost, maar het kan zachtzinniger...)

Ik heb ter test de tailblades van mijn robbe er eens p geschroeft, maar maakt niet veel verschil. Verder valt mij op dat de walkera beduidend minder kracht heeft dan de Robbe (welke waarschijnlijk al in het niet valt bij de Trexen etc.) Als ik mijn robbe full throthle geef dan lijkt het alsof hij zichzelf uit elkaar willen scheuren. De Walkera wordt er niet erg warm of koud van. Misschien dat er toch wat meer mis mee is dan ik dacht....

Maar goed, blijft een projectje. Nogmaals is meer om wat meer over de techniek te weten te komen. Ik ga gewoon wat experimenteren.

@Jeroen, ik zal hem niet meenemen zaterdag, ik hoop dat ik andere kennis los kan peuteren tijdens die sessie.... Ik heb inmiddels wel mijn Robbe Spirit Fun aan de praat. Deze vliegt naar omstandigheden weer goed. Heb wel de Gyro van Walkera even "geleend". Want ten opzichte van de Gyro van de Robbe werkt deze wat simpeler ( = beter door mij te begrijpen) en lukt het me wel om met HH te vliegen. De robbe neem ik wel mee, wellicht dat ik er nog even mee kan vliegen.

gr. Beeek

Ik heb ter test de tailblades van mijn robbe er eens p geschroeft, maar maakt niet veel verschil. Verder valt mij op dat de walkera beduidend minder kracht heeft dan de Robbe (welke waarschijnlijk al in het niet valt bij de Trexen etc.) Als ik mijn robbe full throthle geef dan lijkt het alsof hij zichzelf uit elkaar willen scheuren. De Walkera wordt er niet erg warm of koud van. Misschien dat er toch wat meer mis mee is dan ik dacht....

Maar goed, blijft een projectje. Nogmaals is meer om wat meer over de techniek te weten te komen. Ik ga gewoon wat experimenteren.

@Jeroen, ik zal hem niet meenemen zaterdag, ik hoop dat ik andere kennis los kan peuteren tijdens die sessie.... Ik heb inmiddels wel mijn Robbe Spirit Fun aan de praat. Deze vliegt naar omstandigheden weer goed. Heb wel de Gyro van Walkera even "geleend". Want ten opzichte van de Gyro van de Robbe werkt deze wat simpeler ( = beter door mij te begrijpen) en lukt het me wel om met HH te vliegen. De robbe neem ik wel mee, wellicht dat ik er nog even mee kan vliegen.

gr. Beeek

Het zou nog kunnen dat de motor niet krachtig genoeg is, maar dan moet het opstijgen ook met pijn en moeite en een hele grote collectieve verstelling gaan. Maar als hij zelfs met zijn gierende probleem gemakkelijk van de grond komt, dan is er toch iets met de hekrotor niet goed.

jvthert: ik zou er dan zo'n half of 1/3 ronde beugel op maken die je op oudere helicopters vaak ziet. Persoonlijk vind ik het nog mooi ook. Maar je zou bijna zeggen dat als ze er een te kleine hekrotor op hebben gezet, dat dan de vin nu in verhouding te groot moet zijn.

Back