Gietmal gezocht

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door stoker, 23 okt 2011.

  1. stoker

    stoker

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Ridderkerk
    Mijn hobby is het bouwen van scheepjes in de schaal van 1 : 1250.
    Het materiaal dat ik gebruik is voornamelijk polystyrol, gemakkelijk te verwerken en verlijmen.
    Maar deze modellen zijn erg kwetsbaar, een keer afstoffen met een kwastje geeft meestal schade.
    Nu wil ik deze modellen ingieten in doorzichtig kunststof, Resin.
    Ik ben al een tijdje bezig met proefgieten in mallen van allerlei materialen maar het is een drama.
    De Resin wordt hard, is doorzichtig maar komt niet onbeschadigd uit de mal, wat ik ook verzin.
    Nu mijn vraag:
    Is er iemand die voor mij een siliconenmal kan maken waarin ik blokje van b.v.
    100 mm lang, 20 mm breed en 25mm hoog kan gieten?
    Uiteraard worden de onkosten door mij vergoed.

    groeten,
    stoker
     
  2. Louis Riem

    Louis Riem Guest

    Beste Stoker. Ik heb beroepsmatig veel ervaring met het maken van mallen en gietstukken van kleine objecten . Na veel producten te hebben geprobeerd.ben ik gestopt bij de PS 8510 / 8530 siliconen rubber van Polyservice ( staat op Internet ) en de polyurethaan giethars van Fatol. Ook op internet. Dit voor het gieten van de modellen. Na tientallen mislukkingen van niet volledige afgietsels tot en met luchtbellen in het product, ben ik er achter gekomen dat als je de mal voor het gieten helemaal vol laat lopen met talkpoeder en dit er na een minuut of tien uit klopt ( niet blazen of kwasten ) het product er puntgaaf en met de kleinste details uit de mal komt.
    Met de giet rubbers die ik hierboven vermeld kun je zelf een blokje gepolijst plexiglas ingieten en als mal voor het ingieten van je modelletjes gebruiken. Met de speciale giet hars van Polyservice en hun adviezen gaat het zeker lukken. Hou alles in eigen hand, is mijn ervaring.
    Groet. Louis
     
  3. skunk

    skunk

    Lid geworden:
    1 okt 2011
    Berichten:
    11
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,ik ben Jan.Nog een beetje nieuw op deze site.Ik ben aan het kijken of het mogenlijk is om zelf de wieken van een heli te gieten.Ik vindt de wieken die te koop zijn erg snel breken en denk dat ze van epoxiehars sterker zijn.Is dat ook mogenlijk met de boven omschreven producten of moet ik daar ander materiaal voor gebruiken.Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.Alvast bedankt voor de genomen moeite,groeten Jan.
     

Deel Deze Pagina