Gigantalus

om te beginnen het formaat, deze geeft veel meer weerstand en de kracht die nodig is om deze te overwinnen is behoorlijk.

Misschien moet je zoals bij kogelslingeren proberen het niet in één draai te doen maar bv 2 x 360°. Dan wordt de versnelling van de draai minder en lukt het beter.

Rick

Misschien moet je zoals bij kogelslingeren proberen het niet in één draai te doen maar bv 2 x 360°. Dan wordt de versnelling van de draai minder en lukt het beter.

Rick

hehe, ik denk niet dat dat zal gaan, ik heb al moeite met 1 rondje zonder tipstrikes;) een aanloopje schijnt eea wel wat makkelijker te maken. helaas is de torsie funest wanneer ik harder/sneller ga gooien. Ik schat dat een hoogte van 25 meter nu ongeveer gemiddeld is. lastig om van die hoogte een belletje te pakken, maar tis toch een paar keer gelukt.
conclusie; erg gaaf project, super voor op rustige dagen. volgende keer de vleugel stijver maken op torsie en dan gooit ie waarschijnlijk wat minder moeilijk;)

Tantalus forever!!!!!;)

Het "probleempje" was dus al zichtbaar in bijdrage 29 :-?
Ook "crins" was toen erg wakker :rolleyes:

haha, leuke, gelukkig valt het allemaal wel mee, de tip van joris om gewoonweg wat harder te rennen tijdens de worp werkt wonderbaarlijk goed!
problemen beginnen wanneer ik echt aanzet om te gooien, zeg maar zodra ik m'n draai echt hard inzet. de gigantalus houdt dat simpelweg niet bij, waardoor de energie toch een weg zoekt en de torsie veroorzaakt. wellicht dat het carbon onder 45 graden iets meer stijfheid had gegeven. de lol is er niet minder om;)
Voorzover ik kan inschatten is crins altijd erg wakker;)

dat "iets" is vlgs. mij een kleine 100% :rolleyes:

maar vanaf 25 meter een bel pakken met dat (goedvliegende) ding is toch stukken leuker als beginnen op 55 meter :rolleyes::rolleyes:

Die "een kleine 100%" ontgaat me, dus nog meer dan 100%?

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat het maar 30% was. Berekend door iemand die er weet van heeft.

Verklaar U nader want dit is interessante materie.

BvdB

Die "een kleine 100%" ontgaat me, dus nog meer dan 100%?

Aangezien ik ook wel eens een keer, iets in mekaar geplakt heb, durf ik te stellen dat onder 45 graden verwerkte mat (glas of carbon) de torsiestijfheid van dat deel nagenoeg verdubbeld. Of je dat nu 100% of 50% noemt............

En wanneer een echte expert ergens 30% genoemd heeft ga ik daarover zeker niet in discussie ;)

Hierbij een plaatje van de verschillende stijfheden van een gewikkelde koolstof buis als functie van de vezelrichting.
0° is in lengterichting en 90° is volledig radiaal.

tube_stress_modulus_v_angle_chart_1107x668.gif

De rode lijn is de stijfheid in lengte richting die bij 0° maximaal is zoals te verwachten is.
De blauwe is de radiale stijfheid voor plat maken of opblazen van de pijp van belang.
De gele is waar het in deze discussie om gaat.
We zien dat inderdaad bij 45° de stijfheid maximaal is en wel ongeveer 2,5 x zo groot als onder 0°.

De buigstijfheidsbijdrage van de 45° huid is wel veel minder. Dus een ligger of unidirectioneel onder 0° is aan te bevelen.

Rick

Geen speld tussen te krijgen!
Een huid met de vezels onder 45 graden en een nette ligger op het dikste punt van het profiel is de lichtste stevige constructie.
En natuurlijk webbing in de ligger (onder 45 graden!)

Laatst bewerkt:
Geen speld tussen te krijgen!
Een huid met de vezels onder 45 graden en een nette ligger op het dikste punt van het profiel is de lichtste stevige constructie.
E nnatuurlijk webbing in de ligger (onder 45 graden!)

In deze perfecte samenvatting is zelfs voor een halve speld geen ruimte meer. :D

man o man, wat geeft de gigantalus een plezier met dit voorjaarsweer! 90 graden, 45 graden, i don't care, it;s going up;) Ik kan het iedereen aanraden zo'n grote, niet te werpen bak, de voldoening bij het pakken van een belletje op 5 meter met dit ding is echt geweldig! Hopelijk doet zo'n dag zich nog eens voor en kan ik iemand laten filmen.

de facebook link werkt niet voor mij. Hij vraagt hierna of je de link in youtube wil openen, en die doet het wel.

Nu snel kijken. Giga!

Erg Mooi

Die gigantalus ziet er erg mooi uit. Mooi, als ik het goed zie vleugels met flaps en rolroer!

Vliegt volgens mij ook geweldig aan een helling met nauwelijks wind. Paar mensen onder aan de helling neerzetten en laten uitademen richting de helling.

Gr,

Vince

Back