Gilette propoplossing

ik heb een Gilette pylon( vliegt erg goed en snel) maar bijna bij iedere landing kost het me weer een propje 4,75x4,75 heeft iemand hier een oplossing voor, de motor is een mega 16-15-3 met 3000kv dus een klappropje kan het niet aan of bestaan deze wel??

gr Andre

Laatst bewerkt:
Geen klap gebruiken, dat wil niet want die spat uitelkaar.

Heb je de rem erop staan? Ik zorgde altijd dat de prop stil stond en als hij niet goed stond even een tikje gas en hij stond anders.

Gras heel kort maaien, of op asfalt landen ;)

Het belangrijkste is eigenlijk dat je hem flink uitmelkt, ze kunnen vaak langzamer dan je denkt.

Bedankt voor deze tips , maar vanavond even geprobeerd zo langzaam mogelijk aan te komen vliegen en als de prop iets verkeerd stond even gas te geven maar met iets gas is hij weer gelijk 5meter verder(de baan is niet zo erg lang met die snelheid) en dan maar afwachten of de prop wel goed staat ,ik heb geprobeerd netzoals een zwever de remkleppen aan te zetten (dus de snelheid erg laag te krijgen)maar dan dook hij wel erg hard naar beneden,(iemand ervaring hiermee?) en het gras was net gemaaid daar ligt het niet aan en op asfalt landen midden op de Ermelose heide is helaas geen optie, gelukkig koste het me vanavond geen prop een keer, 1e keer dat dat niet gebeurde, dus wie heeft er nog een ander idee !!!
propje had ik vanavond wel iets vergroot naar 5x5 de andere waren op inmiddels, gaat wel weer iets harder trouwens

gr Andre

Tjah wat paul al zei, Net zolang uitmelken met je hoogtoeroer tot ie uit de lucht valt.
Voorwaarde is wel dat je dan maximaal 50cm hoog vliegt op dat moment.

Goed tegenwinds landen.

Bij twijfel nieuw rondje aanvliegen.

Veel geluk hebben.

Met mn 400 pylon heb ik ook al een paar keer de prop gebroken maar die 4.1x4.1 zijn helemaal flinterdun.

Ja inderedaad uitmelken, maar volgens mij zit erop de Gilette twee rolroeren, die je ook kan instellen als flaps zodat je er nog meer snelheid uitkrijgt, niet vergeten je hoogteroer mee te mixen anders schiet ie weer omhoog.

Veel plezier

Laatst bewerkt:
ja knoppers veel geluk hebben is inderdaad wat je nodig hebt en uitmelken met die rolroeren (flaps) heb ik geprobeerd maar ging erg heftig, uitslagen zijn maar minimaal dus iedere % is heftig of erg gebeurd weinig, maar ik zal het nogmaals proberen om een tussenweg te vinden, om er een beugeltje onder te maken voor de prop is ook weer wat, dus heeft vervolg

gr Andre

Een stuk van het veld niet maaien tot het gras daar zeg 50cm hoog staat..

Uitmelken is eng, omdat je nauwelijks controle over je kist hebt.
Maar dat word minder erg als je een landings fase of dual rate instelt op je zender, veel meer rolroer uitslag en wat meer hoogte en alleen inschakelen als de snelheid er al wat uit is.

Anders beton of heel hoog gras (of hei, riet oid).
Bij beton of asfalt wel een tapeje over de onderkant van je kist, anders beschadigt hij snel.

APC heeft ook koolstof versies van die prop, dat zal mss iets minder snel breken maar is wel duurder.

hij staat stil de rem staat erop + de Megamotor blijft bijna al stilstaan zonder dat de rem erop staat, of zou het verstandig zijn hem eraf te laten? als de prop verticaal staat en ik geef iets gas dan
is hij zoals ik al eerder zei gelijk 5 meter verder

gr Andre

Mijn racertjes hebben bijna allemaal typhoon 2W motoren.
Deze blijven rustig draaien als ik land, dit geeft wat weerstand en remt dus af bij de landing.
Ik breek ook nu en dan een propje maar niet zo veel als jij verteld.
Doordat het makkelijk loos draait legt de prop dich meestal vanzelf plat als hij de grond raakt. Ik heb nog een ander model gehad zonder landingsgestel dat zelfs een 9*6 starre prop draaide en ook hier geen problemen zonder rem.
Maar als je prop zonder rem al niet meer draait heb je ook niet veel aan mijn uitleg

gewoon met edf gaan vliegen dan heb je geen last van die rotpropjes

haha
jongens zonder dollen het ding gaat als een jeko maar hij houdt geen zakgeld over zo
dus misschien moeten we een inzameling proppen gaan houden

gr Albert

Met mijn racertjes bijna nooit een propje gebroken bij de landing. Zoals Paul al aangeeft van ver laag aankomen en lekker uitmelken als je op 10 cm hoogte zit. zo een racer kan ontzettend langzaam vliegen.

Leuk dat de Gilette nog steeds actueel is.
Ik heb mijn eigen ontwerp al meer dan 10 jaar niet gevlogen, en dus ook nooit met BL motoren. Ja uitmelken is de beste optie, en bij stilstand of heel langzaam draaien brak ik weinig props (Gr. 6x5.5 toen), maar bij snel draaien altijd. Ik weet dat de nieuwste props dunner en kwetsbaarder zijn.
Het uitmelken hoefde (met de oude borstel motoren tenminste) niet laag bij de grond te gebeuren, als de prop stil stond bij het begin van een circuitje bleef hij stil staan wanneer je een normale zweefsnelheid aanhield tot de landing.
Ik heb trouwens weer een Gilette bijna vliegklaar, moet alleen nog zien wat voor motor ik erin gooi.
Groeten
Rick

Hoi Rick ik wist niet dat het model al 10jaar oud was (worden ze dan nog steeds gemaakt of is de website van composite models allleen ter info???)want de prestaties zijn SUPER te noemen vanmiddag met een 5x5prop gevlogen op 3S 2800mha 3000kv motor en gaat echt verschrikkelijk snel , (de 6x5,5 is te groot voor de motor)maar helaas door het constant wijzigen van de zeer weinige wind niet geheel goed geland hij stopt ondanks het UITMELKEN bijna niet ,en dus weer een prop kapot nu inmiddels meer dan 10vluchten gemaakt te hebben wel 7 props kapot maar we geven niet op want het is echt met een grote adreline en hartkloppingen erg gaaf vliegtuig om mee te vliegen, ik zou als ik jouw was een 3w 3000kv of een Dymond 2700Kv die prijstechnisch echt erg goed loopt er in doen met een 5x5 op 3S lipo gaat hij fantastisch snel

gr Andre

Heb hier ook nog een Gilette model aan de muur hangen waar ik vroeger pylonwedstrijden mee heb gevlogen, het ontwerp is inderdaad van Rick, het ding vloog geweldig goed, ook toen al.
Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij is het wel 15 jaar geleden dat ik daar wedstrijden mee heb gevlogen. Het model is destijds ontworpen voor 7 Nicad cellen, meestal gebruikte men toen Sanyo SCR 1700mAh en een zware borstelmotor. In het model zaten 2 servo's, hoogte en rolroer.
Op mijn model zit een 6.5x6.5 Graupner speedpropje. Inderdaad was het verstandig om een paar reservepropjes bij je te hebben, maar dat ik die bij iedere landing moest vervangen was zeker niet het geval.
De vroegere borstelmotoren hadden meestal zo'n sterke magneetwerking dat ze zelfs zonder rem al vrij snel stil stonden, door goed te kijken kon je op tijd zien of de prop redelijk horizontaal stond, zoniet, dan even een paar keer motor-aan en motor-uit en als ie goed stond, landen maar.
En inderdaad vlak boven de grond goed uitmelken, zodat het model als het ware uit de lucht valt, dat was (is?) de beste methode :D

Laatst bewerkt:
volgens mij zit erop de Gilette twee rolroeren, die je ook kan instellen als flaps zodat je er nog meer snelheid uitkrijgt,
Dan wel ailerons omlaag zetten en niet omhoog... omhoog geeft weerstand zonder dat de stallsnelheid omlaag gaat, daar heb je dus niks aan. Ailerons omlaag geeft meer lift en dan kan-ie dus ietsje meer uitgemolken worden.
Ik neem aan dat een propsaver bij dit soort geweld geen optie is...?

Elke keer dat ik deze topictitel voorbij zie komen denk ik aan ronddraaiende scheermesjes.....

Back