Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik moet die van mij nog steeds de lucht in gooien. Propjes breken doe ik zowieso niet zo vaak dus dat zal met deze ook wel aardig gaan gok ik.
Ben nog een tijdje bezig geweest met het bouwen van een klein klappropje, maar toen kwamen er weer tig projectjes tussendoor.
Een propsaver heeft weinig zin idd, teveel vermogen. dan moet je zo'n strak elastiekje gebruiken dat hij ook niet meer weg kan klappen . vangt misschien wel net de ergste klap op, maar tijdens het vliegen heb ik bij zulke zooi liever dat de prop echt vast zit...
Ik krijg opeens een idee waar je misschien wél wat aan hebt...
Maak een mechanische weerstand die de prop tegenhoudt in de horizontale stand. Hoeft niet veel te zijn, stukje heel licht veerstaal... en dan de rem van de motor af.
't Is een beetje uitproberen hoe de motor net genoeg wordt afgeremd, maar ik denk dat het nauwelijks merkbaar vermogen zal kosten.
Is dat wat?
Hoi Frank de mijne heeft inmiddels wel 2 rolroeren dus 3 servo's en uitmelken ik denk dat het een kwestie is van veel oefenen en dan maar wat propjes er tegenaan, en Bart de rolroeren moeten toch omhoog en hoog/laag iets naar beneden!! dat doe ik ook met mijn Blizzard en dan remt hij enorm af, want op jouw manier moet dan het hoog/laag naar boven? en een propsaver met meer dan 30000 toeren ik weet niet of dat wel goed gaat heb het zelf nooit geprobeerd, en Rick heb jij dus de Gilette ontworpen , dus op de tekentafel zal ik maar zeggen,en Ruud Zandvliet gebouwd?
zo ziet hij er momenteel uit
en scheermesjes je kunt je erbijna mee scheren zo scherp zijn de vleugels
Hai Andre,
hoe bevestig jij de vleugel trouwens?
origineel hoor je de "cockpit"vast te plakken met tape, maar ik zat misschien nog te denken aan een andere verbinding.
Heb ook een rode .
Die had Ruud nog voor mij gemaakt vorig jaar ergens.
Helemaal geweldig was dat, mocht ook komen kijken hoe hij zijn prachtige toestellen maakt. veel van geleerd!
Heb ook de versie met 2 rolroeren, maar wel maar met 1 rolroerservo. naja... komt wel goed.
Op een gerestaureerde ArianeV10 heb ik de rolroeren ook omhoog als remstand. Het grote voordeel is dat hij gelijk ook een flink stuk stabieler wordt door de reflex die je in de vleugel zet.
De graupner CAM propjes breken vrij gemakkelijk. Eventueel een tijdje in warm water leggen helpt nog een beetje.
De APC props hielden het op mijn Gilette goed uit. Ik vloog met een tot 5.5" ingekortte 6.5x6.5" prop.
Overigens kreeg ik bij ergens boven de 225km/hr flutter op de ailerons, ondanks dat ze aan de tippen vastgeplakt waren.
Hoi Sietse ik heb hem met een grote plastic bout M6 dacht ik vastgezet dwars door de cockpit met aan de onderzijde van de romp een soort moer weegt niets en het zit zeker weten vast,ik kan eventueel als je wilt wel een foto hiervan maken, en mooi dat ze nog gebouwd worden want je weet maar nooit....
en ja omhoog die roeren lijkt mij ook maar je kunt nog iedere dag leren van nieuwe dingen
Gerben ik heb inmiddels APC, Graupner, en Hobbycity props geprobeerd de eerste 2 merken breken als Lucifers en de derde loopt niet zo mooi en gaat ook niet zo hard, maar wel erg goedkoop dus om te oefenen gebruik ik die de komende tijd maar even, anders loopt het wel erg op inmiddels, maar in warm water leggen voordat je gaat vliegen of gewoon eenmalig? en Flutter heb ik nog geen last van gehad gelukkig maar of hij boven die 225km/h uitkomt is moeilijk te zeggen
Hoi allemaal,
Voor zover ik kan nagaan heb ik de Gilette in 1993 ontworpen en in 1994 voor het eerst op wedstrijden gevlogen. De eerste nog met houten rompje, bodemplaat 2 mm 5 lagen mpx de rest 2 mm vrij hard balsa. Vleugel piepschuim kern met koolstof ligger en balsa bekleed onder vacuüm. Ik heb hem zelf altijd met 2 rolroeren op 1 servo en hoogteroer gevlogen. De eerste had een spanwijdte van 90 cm. Mijn berekeningen toonden aan dat een hogere slankheid in de bochten minder verlies zouden opleveren. Een tweede versie werd 100 cm span en JaapVis maakte een kevlar rompje. met deze versie heb ik veel gevlogen. Eest met een zware Geist motor met 6.5 x 6.5 en 7 cellen toen 1.4 Ah.
Later een lichtere Lehner met meer toeren en een 6 x 5.5 prop en toen kwamen de 1.7 Ah's. Alles met de zelfde vleugelopbouw.
Later heeft Ruud Zandvliet na gesprekken met mij een vleugel van 110 cm gemaakt en een mal van de hele kist getrokken en deze in produktie genomen. Naar mijn weten is die nog altijd leverbaar.
Bedankt vor de 3W aanbeveling, ik heb er nog een liggen en zal hem in mijn model (100 cm piep kern) inbouwen en proberen. Zal nog wel een paar weken duren voor ik er mee zal vliegen. Mogelijk de 19e juli met de F5B meeting.
Rick Ruijsink
Een ingekorte prop werkt goed tegen breken. Als ik nu een prop breek is er vaak meer stuk..
Ik vlieg F5D limited volgens belgisch reglement.
Dat kan ook met een Gilette, op 2 scellen lipo en max 3800 KV motor.
een prop met veel spoed is dan het beste.
Ik vlieg nu met 7x7 graupner, ingekort naar 6"diameter.
(moet volgens reglement)
Op een Carson T10 automotortje doet dat zo'n 20.000 toeren bij 90 + A static.
De Gilette is wel wat verouderd voor Pylonrace.
De laatste WK werd gewonnen met kisten met 1400 mm spanwijdte en meer dan 90 cm lang.
Maar dat wil niet zeggen dat je er niet lekker mee kunt vliegen !
Zolang je niet met 40 G en 300 KM/u de bocht om "moet" is 110 cm spanwijdte genoeg.
Ik heb een beetje zitten sommen voor limited F5D (ca 200 Km/u) met "VORTEX" en dan blijkt dat wat je wint in de bocht er op het rechte stuk weer af gaat, vanwege lagere Re getal bij kleinere koorde en geschatte hogere profielweerstand...
Tjarko
PS Rick weet je nog van Cambrai, coupe d'hiver....ook ergens vorige eeuw..
Cambrai, ergens in de mid 70's, mijn coupe vloog te goed en was steeg ook met klapstaart gewoon door de wolken in. Weg..
Heb ook altijd nog een Cd'H liggen, de tissue veel te bros en dus met veel scheuren, maar zou na enkele uurtjes zo weer vliegen kunnen.
De jongste zoon van mijn vrouw is berg-klim-ski-etc-gek www.rogiervanrijn.com, woont ook in Frankrijk in de bergen en gaat over 3 weken met een francaise trouwen, we gaan daar natuurlijk naar toe. Op weg echter is het weekend ervoor een F3F wedstrijd (hellingzweef pylon) wwar ik aan mee ga doen met een vlotte 1.5 m zwever. Ben benieuwd.
Rick
aan de onderzijde zit een soort verzonken plasticmoer die bijna glad
is, de bout draai ik gewoon stevig vast en kan in theorie nooit los komen, en hij houd de vleugel zeer goed op zijn plaats
aan de onderkant steekt die plasticmoer dus uit?
Mhh, bij elkaar niet heel prachtig als ik eerlijk ben, maar als het werkt . prima dus!
Misschien dat ik ook maar toch zoiets erop ga bouwen...
Nagenoeg iedere wedstrijdvlieger gebruikte in die tijd een nieuw stukje tape voor iedere vlucht als vleugelbevestiging (ik ook), lijkt misschien raar, maar het werkte echt prima en geeft een minimale luchtweerstand en wat kost nu een 20cm stukje tape
Ik ben het er mee eens dat het niet de meeste elegante oplossing is , de bout komt er overigens niet onderuit hij zit in een soort kast moer die aan de binnenkant van het rompje uitkomt, maar het zit erg goed vast en een tapeje je blijft aan het plakken, het gaat natuurlijk niet om dat stukje tape, maar als het vochtig weer is plakt een stukje tape niet geweldig en ik heb nu gewoon zekerheid vooral met die snelheden dat de vleugel aan de romp blijft vastzitten en alleen de kop van de bout heeft iets weerstand maar of hij nu 200km gaat of 190km dat merk je toch niet, en ja bij een slechte landing kan het inderdaad een nadeel maar ik ben er ook achter wel degelijk een voordeel hebben
Na wat oefenen en de tips van het forum de eerste avond gehad zonder een kapotte prop, het ''uitmelken'' verbaasde me hoe langzaam de Gilette uiteindelijk kan vliegen , door wat extra rondjes of wat verder aan te komen vliegen had ik maar de helft van de baan nodig ipv de hele baan, er stond wel redelijk wat wind dat scheelt uiteindelijk ook natuurlijk, conclusie het blijft een TOPRACERTJE, wat zou een goede opvolger zijn!!!!
Een snellere kist is de Tokoloschi, Excite S400 of de Voodoo, dat gaat veel harder dan een Gillette.
Een modernere (grotere) kist is de Demon, Bathleth, Nemesis, Jibe, Excite F5D.
Daar kan je meer lipo's in stoppen en dus meer vermogen.